Utgiven i Forum nr 2010-04

Så blir produktutvecklingen effektivare

av Henry Ericsson Forum 2010-04, sida 39, 29.04.2010

Taggar: Teman: produktutveckling

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 2018

Skicka dina kommentarer tilladressen: feedbackQforum.f

Så blir produktutvecklingen effektivare

HENRY ERICSSON

FORUMS Ska företaget utveckla lösAFFÄRS- ningar till kundernas proNÄTVER blem? Eller ska företaget söka kunder med problem som överensstämmer med företagets lösningar? Så lyder den centrala frågeställningen i debatten om produktutveckling i Forumgruppen på Linked In. Enligt de 20 inläggen håller Finland på att tappa mark i produktutveckling, genom att hålla fast vid beprövade men långsamma sätt att ta fram produkter.

Glöm råttfällan. I dag kommer man inte långt genom att ta fram enkla mojänger som den klassiska ‘bättre råttfällan! Debattinslagen visar att våra produktutvecklare av i dag jobbar med komplexa produkter såsom retursystem för pantflaskor, programvara för gruvindustrin och kraftverk för elproducenter.

Det gäller att känna till sin kunds situation och arbetsmiljö väl. Leverantören bör jobba i team, och ledningen bör engagera sig djupt i varje projekt och ta fram tillräckliga resurser för att projektet ska bli färdigt i tid. Det behövs flera inspirerande ledare och färre byråkratiska administratörer.

Inte bara nya produkter. Läroböckerna i produktutveckling har oftast det klassiska upplägget. I början finns ingenting, sen brainstormar man fram en idé, och så rullar processen vidare två-tre år tills den perfekta produkten är färdig för bruk. Resultatet är då en helt ny produkt för befintliga behov, eller en helt ny lösning för helt nya behav. I verkligheten är utvecklingsprojekten ofta mindre glamorösa än så.

Arne Nylund har tagit fram en utmärkt lista på utvecklingsbehov: » Ta fram ett hjälpmedel som förbättrar användningen av en befintlig produkt. (Produkten kan komma från andra företag). » Förbättra en befintlig produkt. » Bredda användningsområdet för en befintlig produkt. » Minska kostnaderna för att tillverka eller använda en befintlig produkt. » Fräscha upp en befintlig produkt genom ny design och ny teknologi. » Ta fram en radikalt ny generation av en befintlig produkt. » Gör nya applikationer (kundplattformer’ för befintlig produkt.

Kaskad eller lean? Den klassiska modellen för produktutveckling kallas inom datavärlden för kaskad eller vattenfall. Man jobbar stegvis. Man tar internt fram en specifikation för vad man tror marknaden vill ha, skapar en prototyp, testar den på hemmaplan tills man tycker den fungerar perfekt, och lanserar den sedan för potentiella kunder. Kunden kanske gillar den i princip, men villha ytterligare egenskaper, eller är ovillig att beta la för egenskaper han eller hon inte vill ha. Så bär det av tillbaka till’ritbordet’ för att göra om produkten. Det tar för länge att få produkten färdig. Kunden tröttnar, eller går till konkurrenten.

Med modeordet lean” (resurssnål på konsultsvenska) menas en avskalad, kundnära utvecklingsprocess. Man identifierar en lovande kund och går direkt på den kundens problem. Man fokuserar på att snabbt lösa just de problemen. Produkten tas snabbt i bruk hos kunden, som kan börja spara pengar på det nya, effektivare sättet att jobba. Finesser som inte är centrala kan man lägga till senare. Lean-modelle har flera anhängare i Linked In-debatten, inom både konsult- och undervisningssektorn. Något att prova på nästa gång?

Bestulen på resultaten? Allt tycks inte stå rätt tillinom utvecklingen av massiva projekt, där stora och små företag jobbar sida vid sida, som tillexempel vid satsningar finansierade av Tekes eller Sitra. Det verkar som att man gärna tar emot idéer från små kluriga företag, men inte ger dem erkänsla för sina innovationer. Patent och övriga rättigheter tycks hamna i storföretagens fickor, oberoende av vem som kommit på den ursprungliga förbättringen. Om detta är regel och inte ett undantag, är det ett allvarligt missförhållande som bör rättas till. Annars kommer de mindre företagen att hålla sig långt borta från stora statsfinansierade utvecklingsprojekt.

Forum - det finlandssvenska affärsnätverket: www.linkedin.com/groups?gid=1841943. En länk till sidan finns också på www.forum.ft.

OLOHANIOLSI

Utgiven i Forum nr 2010-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."