Så får du kidsen att trivas
av Johan Svenlin Forum 2007-10, sida 45, 25.10.2007
Taggar: Personer: Olli Pietilä Teman: barn
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 2887 ”Om man lyckas skapa en dialog kan man själv få reda på ungdomarnas synpunkter och vilken bild de har av företaget eller branschen. 53 får du klasen att trivas
JOHAN SVENLIN TEXT KIRSI SALOVAARA FOTO
X Ungdomar kan ofta uppfattas som svårflörtade när de kommer på studiebesök till företag. För att fånga besökargruppens intresse och få ut en positiv bild av företaget lönar det sig för värden att följa några grundläggande råd.
» Varinte för påflugen med att framhålla företagets framgångar.
”Det viktigaste man bör komma ihåg är att inte behandla besökare som om de vore kunder som är där för att köpa något”, förklarar OLLI PIETILÄ på näringslivsfinansierade Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.
Till hans uppgifter hör att främja kontakterna mellan näringsliv och skolor, bland annat genom att koordinera företagsbesök.
» Ge endast en kort presentation av företaget och gå sedan raskt till själva programmet.
”Tråka inte ut besökarna med hur företagets omsättning utvecklats. Skolelever förstår inte innebörden av begrepp som omsättning och andra vardagliga ekonomiska termer? » Visainte upp maskiner ochtekniska lösningar som det centrala i företagets verksamhet.
”Berätta i stället om människorna och företagets dagliga verksamhet på en konkret nivå. Det görs bäs genom personliga berättelser om hur man kommit till företaget, vilka uppgifter man utför, hur arbetsdagen ser ut och så vidare? » Våga vara personlig.
”Företagare har ofta en intressant story bakom företagets uppkomst. Den typen av personliga berättelser skapar ofta en befriande och avslappnad stämning Även på storföretag är det en bra metod att låta någon i personalen berätta vilka vägar som ledde til “Det viktigaste är att komma ihåg att besökarna inte är kunder den position där man är nu och vilket som varit det mest intressanta projektet i karriären.
På sin hemsida har TAT tips på hur man framgångsrikt berättar om arbete, kompetens och företagande. En bra story ska innehålla kunskap och upplevelser, fakta och fiktion, praktiska exempel, egna erfarenheter, allvar, humor och dialog.
Om man lyckas skapa en dialog kan man själv få reda på ungdomarnas synpunkter och vilken bild de har av företaget eller branschen.