Utgiven i Forum nr 2011-03

Saab och Volvo gör omstart med nya modeller

av Henric Borgström Forum 2011-03, sida 30-31, 31.03.2011

Taggar: Teman: bilbranschen

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 3 2011

VARLDEN: NORDEN

Saab och Volvo gör omstart med nya modeller

På bilutställningen i Genéve visade Saab upp en sportig elhybrid som lanseras i höst. Volvo, som också har ny ägare, kommer ut på marknaden med sin nya elbil först nästa höst. Volvo bygger nya fabriker i Kina och har som mål att mångdubbla försäljningen där.

HENRIC BORGSTRÖM BH ÖRESUND

X Efter ett par turbulenta år för de svenska tillverkarna av personvagnar, SAAB och VOLVO, har de på bilmässan i Genéöve visat att självförtroendet är tillbaka. För ett par år sedan råkade hela branschen ut för kraftiga försäljningsras och nedskärningar. Fabriker flyttades från väst till Asien.

Men Saab och Volvo bjöds dessutom ut till försäljning och fick efter flera turer nya ägare.

Mest illa ute var Saab som GENERAL MOTORS, ägare sedan 1990, beslutade lägga ned. Försäljningen hade då rasat från cirka 100 000 bilar till cirka 30 000 med hundratals miljoner euro i årliga förluster.

Det fanns på många håll en viss förståelse för att GM hade tröttnat. Under 20 år hade bolaget gått med vinst bara under två år, dessutom obetydliga sådana. GM ville först lägga ned Saab och göra sig av med oPEL.

Efter påtryckningar från tyska regeringen kom GM dock att behålla Opel. Det visade sig att Saab hade supportrar över hela världen, och olika Saabklubbar protesterade. Särskilt aktiv var klubben på australiska Tasmanien som fick utrymme i världspressen.

Enliten svensk förlustbringande tillverkare av extrema sportvagnar, KOENIGSEGG, förklarade sig villig att ta över Saab. Den borgerliga fyrpartiregeringen fick känna på en omfattande allmän opinion och dessutom tryck från den politiska vänsteroppositionen om att ställa upp med stöd. Efter många turer förklarade regeringen att den möjligen kunde gå med på garantier för lån från EUROPEISKA

INVESTERINGSBANKEN ElB på cirka en halv miljard euro. Koenigsegg utarbetade under tiden en ny affärsplan som många ansåg väl optimistisk.

Under de långdragna diskussionerna blödde företaget Saab alltmer och GM förberedde nedläggning. Koenigsegg tröttnade och drog sig ur, den lilla holländsk-brittiska sportvagnstillverkaren SPYKER hoppadeinistället.

En ifrågasatt rysk finansman, VLADIMIR ANTONOV, som varit storägare i Spyker tvingades bort för att krediterna skulle gå i lås. I annat fall vägrade GM att sälja Saab till Spyker. Först när koncernchefen VIKTOR MÖLLER garanterade att Antonovinte fanns kvar ibakgrunden gick affären igenom.

EIB ställde upp med lån garanterade av svenska regeringen. Antonov har sedan dess friats från misstankar om olagligheter, åtminstone anses hans familj inte ha skaffat sin förmögenhet på ett mer suspekt sätt än andra stenrika ryska oligarker.

Ny sportig elhybrid. Med stor uppbackning från lokala myndigheter och fack i Trollhättan, där Saabs fabrik finns, har utvecklingsarbetet kunnat fortsätta. Fabriken har kommit igång trots att många underleverantörer försvann. Och Saab kunde därmed på bilutställningen i Genöve i början av mars visa uppen ansiktslyft modell 9-3 samt en ny 9-5 Sport Combi som levereras till kunder efter sommaren. Men strålkastarljuset hamna de på en mycket sportig konceptbil, elhybriden med arbetsnamnet Phoenix som lanseras i höst. Den väckte enligt samstämmiga rapporter stor uppmärksamhet för fräcka linjer av nye designehefen JASON CASTRIOTAS.

Bilen får dubbla elmotorer i bakaxeln som ger låg förbrukning samt fyrhjulsdrift, en teknikutveckladigemensamt bolag med AMERICAN AXLE, också en avknoppning från GM.

Saabs ledning har satt ett högt mål om 80 000 sålda bilar på årsbasis, vilket kräver en fördubbling från nuvarande nivå. Bolaget anses kunna klara sig med kalkylerade förluster en bit in på nästa år, men sedan krävs att rörelsen går ihop eller kapitaltillskott från en rentvådd Antonov. Denne har för övrigt nu köpt ut den förlustbringande bilen Spyker ur Saabs ägarbolag holländska SPYKER CARS NV och väntas också ta över Saab när EIB omprövar sitt tidigare nej. Det som talar för Antonov är att han sitter på friska pengar innan Saab blir självbärande.

Volvo bygger fabrik i Kina. Volvo Personvagnar såldes förra året av FORD för cirka 1,4 miljarder euro till kinesiska gEeLv, ett betydligt mindre företag än Volvo, dessutom med en kort historik. Det innebar en förlust jämfört med köpesumman för tio år sedan på cirka 5 miljarder euro.

Geelys egna bilar har låg kvalitet och säljs huvudsakligeninom Kina. Avsikten är att Volvo ska tillhandahålla sitt säkerhetstänkande och överföra teknik till Geely. Grundaren och

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 3 201 huvudägaren vi sHuFu har uttalat att Geely ska förbli Geely och Volvo förbli Volvo.

Islutet avfebruaribeslutades att Volvo ska bygga en helt ny fabrik i 11-miljonersstaden Chengdu i sydvästra Kina. Den ska kunna producera två modeller på totalt 100 000 bilar årligen och stå klar 2013 med cirka 2 500 anställda. Målet är att 2015 sälja 200 000 bilar i Kina, vilket förutsätter ytterligare en fabrik som planeras till Daqing drygt 100 mil norr om Peking. Förra året sålde Volvo 30 000 bilar i Kina.

Totalt i världen är visionen 800 000 bilar år 2020, varav hälften tillverkas i Kina, hälfeni Torslanda i Göteborg och Gent i Belgien.

Volvo ska fördubbla antalet försäljningsställen i Kina från 106 till 220. Borgmästaren i Chengdu har utlovat att den kommunaa förvaltningen efter hand ska byta ut Aupi mot Volvo.

Volvoledningen har under Fordtiden tveat inför alternativa drivmedel. För fyra år sedan skrotades satsningen på gasdrivna biar, vilken nu återupptagits.

É & > & 5 [=] = [=] 2 = fa > &

UVNIVANOSHId OAIO het också inom el. Men enom

Ett samarbete med statliga VATTENFALL, som svarar för omkring hälften av den svenska elproduktionen, om att utveckla en eldriven bil har hittills kostat drygt 200 miljoner euro. Först nästa höst kommer elbilen ut på marknaden. Den ser ut att säljas för uppemot 50 000 euro, vilket är cirka 9 000 euro mer än den stora Volvon D5 med fyrhjulsdrift.

I Europa har Volvo tänkt sälja en laddhybrid med elmotor bak och dieselmotor fram. I USA däremot säljs bilen med en bensinmotor fram.

Utgiven i Forum nr 2011-03

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."