Samarbete Valmet-Volvo med 80-talets traktorer
Forum 1978-19, sida 24, 07.12.1978Taggar: Bolag: Valmet&Volvo Teman: företag
Samarbete Valmet-Volvo med 80-talets traktorer
Valmet och svenska Volvo BM i Eskilstuna förhandla om samgående i traktorbranschen. Man hoppas få avtal till stånd någon gång i vår. Men det kommer att räcka ett bra tag innan ett eventuellt konkret samarbete kör igång och då blir det viktigaste projektet 80-talets traktormodeller.
=» Valmet och Volvo är de enda nordiska tillverkarna av lantbrukstraktorer — men sedd i världsperspektiv är produktionen i Sverige och Finland ganska anspråkslös vad volymen beträffar.
— Bakgrunden till samarbetsförhandlingarna är den allt hårdare konkurrensen på marknaden, säger direktör Olavi Koponen på Valmet. — Den europeiska traktormarknaden börjar faktiskt vara ”mättad”, och det betyder att vi mera än tidigare får rikta blicken mot bl a u-länderna. Vi har ett bättre utgångsläge om vi förenar våra resurser. Både produktutvecklings- och marknadsföringskostnaderna kan bättre hållas i schack på det sättet. Detsamma gäller givetvis själva produktionen.
Valmet och Volvo BM har skilda huvudmarknader, vilket innebär en fördel vid samgåendet — produktprogrammet kan avpassas för en större volym.
Kvalitet ett måste
Båda företagen har traktorprogram med kvalitetsmässigt hög nivå anpassad till nordiska förhållanden. Man kommer att bibehålla denna produktprofil.
— Det faktum att vi kanske i framtiden måste koncentrera oss p 2 u-landsmarknader får inte innebära en kvalitetssänkning, framhåller direktör Koponen. — En lägre teknisk eller materialkvalitet med sikte på lägre kostnader skulle bli dyrt i form av förstörd image — det har vi inte råd med. Man kan naturligtvis överväga möjligheten att sänka kostnaderna genom att förenkla vissa konstruktionsdetaljer. Vårt främsta säljargument är emellertid just den höga kvaliteten och välordnad service,
Direktör Koponen vet vad han talar om, Han har varit med om att starta Valmets fabrik i Sao Paulo och arbetat tio år i Brasilien — Valmet do Brasil är landets näststörsta traktorfabrik. Där skall verksamheten fortsätta oberoende av det planerade nordiska samarbetet.
— Det tog oss nästan sju år att få skolning och service att fungera tillfredsställande, säger Olavi Koponen, — Det är naturligt att brist på erfarenhet av service innebär speciella initialsvårigheter just i u-länder, men det är i alla avseenden en god investering att arbeta på att ordna skolning och service. Om servicen inte fungerar är det verkligen säljföretagets fel — att skylla på ”lokala attityder” är bara att skjuta problemet ifrån sig.
Valmet 602 (bilden), en allroundtraktor avsedd för medelstora lantbruk och som andra traktor för större gårdar.
Hemmamarknaden anspråkslös
I Finland leder Valmet marknaden med en andel på ca 25 procent och en årsproduktion på 3 500—24 000 traktorer. Exporten till nordiska länder har legat kring några hundra per år. Det är moderata siffror jämfört med Valmet do Brasils årsproduktion på 15000. Valmets totala traktorproduktion — Brasilien och Finland sammanslagna — placerar bolaget i samma storleksklass som tex Leyland och Renault. ”Mellanviktare” så att säga.
— Valmet-traktorer monteras dessutom i Uruguay, berättar direktör Koponen. — På längre sikt är det inte uteslutet att vi bygger fabriker också i andra u-länder. Vi förhandlar om sådana möjligheter, men det avancerar mycket långsarat.
Volvos årsproduktion ligger kring 7 000 enheter, och huvudmarknaderna är Sverige, Norge och Danmark. Dessutom exporteras traktorer till ett tjugotal länder inom och utom Europa. Det planerade samarbetet ValmetVolvo gäller uteslutande lantbrukstraktorer.
Direktör Olavi Koponen
FORUM 19/78