Seg start för elbilen
av Leif Bergström Forum 2013-02, sida 28-29, 21.02.2013
Motor/generatorkombination
Kraftelektronik
Laddningskontakt
Litium-jon batteri
Centrala delar hos en Opel Ampera.
Seg start för elbilen
IH Fordon, Snart sagt varje bilmärke med självaktning rullar nu ut eldrivna fordon. 2013 har kallats elbilens å —- då en lovande teknik slutligen ska få sitt genombrott. Men branschexperter säger att försäljningssiffrorna med få undantag - ännu är nedslående. Undantagen gäller inte bilar med ren eldrift, utan främst laddhybrider.
LEIF BERGSTRÖM NEW YORK X Svårigheterna att få riktigt väggrepp på marknaden är desamma som tidigare: Det höga inköpspriset, kostnaden för batterierna, vikt och utrymmeskrav, den begränsade körsträckan per laddning, uppladdningstiden och tillgången till laddningsstationer. General Motors avbröt 2002 produktion och uthyrning av en större biltillverkares första serieproducerade elbil EV1. Fyra år senare anklagade dokumentärfilmen wHO KILLED THE ELECTRIC CAR? GM, den amerikanska regeringen och oljeindustrin för att ien sammansvärjning ha givit upp drömmen om avgasfria bilar. Nu är situationen en annan, och en amerikansk veckotidning dammade några dagar före nyåret av dokumentärfilmens fråga, oc gav dagens aktuella svar: ”Konsumenterna”.
I dag är det japanska Nissan av de stora tillverkarna som ståtat med de mest ambitiösa planerna för helt eldrivna bilar. Men i december tvingades också dess vd CARLOS GHOSN förklara att företaget vid sidan av sin miljardsatsning på batteridrivna bilar, skulle följa konkurrenten Toyotas exempel och utveckla bensin-hybrider. Till 2017 lovade han ha 15 hybridmodeller klara. Beskedet kom sedan försäljningen av helt eldrivna Nissan Leaf missat alla försäljningsmål.
Konsumenternas ointresse för batteridrivna bilar fick nyligen Obama -administrationen att ge upp sitt mål att ha en miljon elektris 1300
Tesla Model 5.
ka bilar på de amerikanska vägarna till 2015. Detta samtidigt som Vita huset gjort klart att försöken att motverka klimatförändringen blir en av presidentens prioriteringsfrågor under hans andra ämbetsperiod.
Toyotas Prius är fortfarande hybridernas marknadsledare, och produktionen uppges nu av branschexperter vara lönsam. Men andra tillverkare kommer med nya produkter, och Ford sålde under hösten fler hybridbilar än Toyota. Chevrolet och Opel valde för sin Volt/Ampera en hittills unik lösning där förbränningsmotorn bara driver en generator som förser batterierna med ström. Försäljningen av Chevy Volt tredubblades förra året jämfört med dess första produktionsår, men nådde
Toyota Prius v.
ändå knappt halvvägs till det ursprungliga försäljningsmålet. Detta trots att hybridtekniken gör det möjligt att stanna vid närmaste bensinstation och låta generatorn driva elmotorn när batteriet inte räcker ända till färdmålet.
Ett problem är enligt en nyligen offentliggjord marknadsundersökning från Indiana University att bilkonsumenter har så dålig och ofta felaktig - kunskap om elbilar.
”I en del fall får det konsumenterna att ställa sig alltför negativa till elbilar än de borde vara. I andra fall får det dem att vara alldeles för positiva”, förklarade undersökningsledaren JOHN GRAHAM.
Nischtillverkare som Tesla har fått beröm för sin helt heldrivna ModelS, utnämnd av bil magasinet Motor Trend till årets bil 2012. Tesla introducerade först sin på en Lotus-kaross byggda tvåsitsiga sportbil för att bevisa att elbilar kan vara roliga att köra. Model SS är en familjesedan, men har lite av sportigheten kvar. Den når 100 km itimmen på så där fyra sekunder. Den säljs för mellan 60 000 och 100 000 dollar. Och 13 000 presumtiva köpare uppges stå i kö för sitt exemplar.
Entusiaster menar att det bevisar att det finns en marknad för elbilar. Men för stora tillverkare som Nissan, Toyota, Chevrolet eller Ford kan Teslas volymer inte motivera de långsiktiga investeringar det här rör sig om. Nissan tros ha investerat motsvarande 5 miljarder dollar i sin elteknik, Toyota tros ha plöjt ned ännu mer i sina hybridlösningar. Nyhetsbyrån Reuters uppgav nyligen att GM förlorar 46 000 dollar på varje Volt som säljs, men företaget underkände matematiken bakom de beräkningarna och hävdade att Reuters bara tittat på marknadeni USA istället för världsmarknaden, och inte spridit kostnaden över teknikens förväntade många produktionsår. Teslas Model S kan fås med olika batteri alternativ. Det med högst kapacitet uppges ge en körsträcka på 426 kilometer. Det bör räcka för de flesta konsumenters dagliga körning. Men när batteriet är på upphällningen gäller det under långturer att hitta en laddningsstationnära enrestaurang. Även med snabbladdning kan det ta en timme att nå full kapacitet. Volt -ägare säger att med 240 volts uttag i garaget laddas batteriet på tre och en halv timme. Teknikens många problem har fått flera tillverkare att återigen sikta på bränsleceller. Toyota uppges se detta som nästa steg efter hybridtekniken, och har nyligen inlett ett samarbete med BMW. Nissan utvecklar bränsleceller och tillhörande teknik med Mercedes och Ford. Bränsleceller utvecklar elektriciteten ur väte, som separeras från vatten. Allt som kommer ur avgasröret är vattendroppar. Men precis som vid laddning av batterier, måste det till energi att separera vätgasen. Och då beror den totala växthuseffekten på vilket typ av kraftverk som används. Som med batteridrivna elbilar, saknas också för bränsleceller den behövliga infrastrukturen - ett rikstäckande nät av laddningsstationer.