Utgiven i Forum nr 2007-04

Sista ordet: Varför skulle inte Mumin vilja vara superstjärna?

av Lena Barner-Rasmussen Forum 2007-04, sida 58, 26.04.2007

Taggar: Teman: mumin

HI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 2087

Lena Barner-Rasmussen är frilansjournalist.

Varför skulle inte Mumin vilja var superstj ärna?

Så Mumins själ har sålts till hamburgerkedjan McDonald’s, Många reagerade negativt på denna nyhet - Mumindalens trygga ro rimmar illa med McDonald’s ambitioner att haffa så många barn som möjligt i ett så tidigt skede som möjligt med sina flottiga franskisar och platta hamburgare. Produkter som får våra barn att allt mer anta drag av Mumintrollets päronformade kroppshydda.

Mumin är dock i gott sällskap. Han är inte den första som hamnat i käftarna på ett amerikanskt jättebolag. Titta bara på Nalle Puh och Disney. Synlighet har Nalle Puh fått så det förslår, och synlighet är ju precis vad de som bevakar Muminvarumärket - och i första hand kammar hem stålarna — vill uppnå med kampanjen.

Alla vill bli kändisar. Men istället för att förfasa sig över att Mumin nu har hoppat på globabliseringens glada tåg kanske man kunde se det här som en naturlig evolution.

Människan är expansiv och drivs av att utöka sitt revir — varför skulle sagofigurerna vara så mycket annorlunda? Vad får oss att tro att Mumintrollet i all evighet skulle nöja sig med sin loja tillvaro i Mumindalen? Varför skulle inte Mumintrollet vilja ha allt? Bli känd, få brudar och rockstjärnestatus? Vid närmare eftertanke är det ju en självklarhe att också Mumin vill höra till globaliseringens stora vinnare. Då är snålskjuts på McDonald’s trygga axlar den rakaste vägen.

Ut ur källaren, Det finns två typer av människo och troll. De som är nöjda med att ordna bull-och mjölkkalas och de som ger sig ut på farliga resor. Låt oss erkänna faktum en gång för alla: tillväxt och välfärd har inte skapats av dem som bara nöjer sig med att koka hallonsaft och lagra den i sin egen källare,

Varför skulle alltså Moomin Characters ägare begränsa sig till att kamma in royalties då det finns en hel värld att erövra med svindyra Muminhus i billig plast? Moomin Characters hör till de lönsammaste företagen i Finland, men däremot har tillväxtsiffrorna inte imponerat. Vad fasen gör man med en nationalskatt om ingen känner till den? Det var kanske det den missförstådda managementgurun Tove Jansson försökte säga oss hela tiden: Vad gör man med en snäcka om man ej får visa den?

Ovalt ledarskap. Parallellt med Muminfilosofin och alla medföljande lågkvalitetskrimskramsprylar kanske Finland får ytterligare ett exportkoncept att stoltsera med: Management by Moomin. Nalle Puh har redan i flera år rönt framgång med diverse management-böcker, Varför skulle Mumin vara sämre? ”Herrelösa hundar vilade i det varma solskenet på Röda torget. Minikjolar och vårjackor ha ersatt pälsarna i den ryska huvudstaden.”

En bildtext i Vbl 30.3 förklarade (?) de tre hundar som solade sig i förgrunden avbilden från Röda torget. Bildtexten tilltrots hade hundarna inte bytt sina pälsar till vårjackor och minikjolar.

Utgiven i Forum nr 2007-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."