Självkörande bilar bäddar för dilemma
av Leif Bergström Forum 2017-07, sida 24-25, 31.08.2017
Taggar: Teman: självkörande bilar
SÄKERHET FÖRE ALLT. Även om självstyrande bilar en dag klassas som tillräckligt trygga så öppnas otaliga frågor kring stadsplanering.
Självkörande bila bäddar
Självkörande bilar kommer inte bara att förändra hur vi pendlar och skapa ny konkurrens mellan teknikföretag och biltillverkare. De väntas också ställa nya krav på arkitekter och stadsplanerare.
LEIF BERGSTRÖM TEXT
X När de självkörande bilarna blir allt vanligare väntas en av effekterna bli nya krav vad gäller parkeringsplatser. Det kan göra det billigare att bygga nya bostäder och kommersiella fastigheter. Audi, som testar sin självparkerande teknik i ett garage i Somerville, Massachusetts, beräknar att det utrymme som krävs för parkering kan krympas 26
AFFÄRSMAGASINET FORUM NR7 201 ör dilemm procent om parkeringen ska delas av självkörande och manuellt körda bilar. Om alla bilar är självkörande kan 62 procent av utrymmet sparas in. I dessa visioner kör bilen upp till dörren, låter passagerare gå ut med sitt bagage, och ortsätter på egen hand till parkeringen. Eftersom dörrarna där kan förbli stängda kan bilens sensorer parkera centimetrar från närmaste bil. En sådan utveckling ställer samtidigt nya rav på planeringen av byggnadens entré för att tillåta bilar att köra upp för snabb och efektiv av- och pålastning.
Mobilitet som tjänst. Självparkerande bilar an helt minska behovet av parkeringsplat ser nära arbete och bostad. Om bilen på egen hand kör för att finna en parkering så kan den programmeras att köra till den billigaste platsen även om den ligger flera kilometer bort. Än mer radikala förändringar väntar om taxilika företag som Uber och Lyft får rätt i sina förhoppningar att tekniken kommer att göra slut på det privata bilägarskapet. Om passagerareistället väljer att ringa efter en bil för varje enskild färd försvinner behovet av parkeringsplatser vid företag och bostäder helt. Det skulle innebära möjligheter att använda stora utrymmen för parker och gångbanor och kanske förbättra livskvaliteten i våra stadskärnor. Det kan i sin tur göra boende i centrum än mer attraktivt än i dag.
Men en del experter ser en motsatt framtids [= BINEN
Three Revolutions in Urban Transportation
Basiness-as-Usual Scenario — > 2r a0tb Century Technology
Truough 2050, we continue to use vekices with internat combustion eng.nes at an Inctea+ed rate, Ja vie Lvansit and shared vehickes at the Oseat rate, as populanion and income grow over lime
RETT vv.
tleckifcation + Astomstion We ersbrace more technology. Electric vehicles becorse common by 2030. ana avlomrted electric veticles become dominant by 2049. HOwwer, ar (WBL:BuE OCK Cure EMMDrace Ol siPgtt-OCCUPAA CY vehicle with sven more car kavel Ihan In
Number of Vehicles on the Road by 2050 =” = 26 millboa vedicies
SVOU ee 3 Revolutions (3R) Scenarlo Eleckification + Aulematlve + Skorkag
We take the embrace of technology In be AR sommar and en raximbelbeure ot shared velide tips By 2030. Uret is nidospread ice shating, Incrvased trans:t Derformance-w:ih on-Cemand avaltadiuv and strengthened infrastructure for Wwatag 280 tycing, allomieg mäxtum energy eticiency.
= = tt osdällan
CO2 Emissions by 2050 “= sve megatannes ot (02
DJ BAN
ZOMBIERUSNING. Helvetet är andra människors förarlösa bilar - ifall vägarna i framtiden stockas a dessa zombiefordon.
utveckling: när pendlartiden inte går förlorad istillasittande bilköer utan kan användas till produktiva sysslor, antingen det är arbete, en upplur eller underhållning, då kan bostäder längre från arbetet bli ett än mer populärt val.
Hypereffektivt. Många experter tror att själv örande fordon ska göra trafiken effektivare. De självkörande bilarna ska kunna kommunicera med varandra, vilket gör att de inte behöver stanna vid vägkorsningar. De bör också kunna köra närmare efter varandra. Flera experter har föreslagit att särskilda filer skapas där fordon i hastigheter på 160 eller rentav 200 kilometer i timmen kan susa förbi övrig trafik. Arkitektfirman EDG i New York föreslår sådana filer utefter West Side Highway och FDR Drive, som löper längs stadens två floder. Parat med liknande filer på en deltvärgående gator skulle det i teorin förkorta körtiden från Grand Central Station till Battery Park från dagens 40 minuter till 11.
Zombieflockar. Men Lew Fulton vid institutet för transportstudier vid University of California i Davis menar att dessa visioner är överoptimistiska. I stället förutspår ha att trafiktätheten kommer att öka ytterligare när bilar på egen hand åker runt för att finna en parkeringsplats. Han tror också att tekniken kommer att leda till att bilägare medan de är på jobbet kommer att sända ut sina fordon på allehanda ärenden: för att handla matvaror, åka till bensinstationen för att tanka, till mekanikern för oljebyte, eller hämta barnen från skolan. Fulton fruktar att dessa ”zombiebilar” kommer att fylla gatorna och ytterligare förvärra trafikstockningarna. Också den framtid Fulton ser skulle ställa nya krav på planeringen av butiker och företag för att möjliggöra inlastning i och betalning från obemannade bilar.
Skatteföljder. Övriga observatörer ser andra samhälleliga effekter som går utanför de direkta transportfrågorna. Om behovet av parkeringsplatser utefter gatorna försvinner så tappar många samhällen en hittills relativt stadig inkomstkälla. Experter menar också att behovet av trafikpoliser skulle minska eller rentav försvinna, varmed de offentliga kassorna inte längre kan räkna med inkomster från trafikböter.
AIMNOd INIWGOT3A30 ONY NOLLYLYODdSNYHL HOZ 3LALILSN > EN AVKOPPLANDE ÅKTUR
De självkörande bilarna ställer nya krav inte bara på hur omgivningen runt bilen designas, utan också på hur bilens interiör ser ut. Google experimenterade tidigt med en liten bubbellik bil som knappast såg ut att vara bekväm för annat än korta färder i rakt sittande ställning. Också Apple arbetade enligt några källor på en mindre storstadsbil inte helt olik dagens Smart. Men experter säger nu att tekniken kan locka till längre färder som ställer krav på bekvämlighet som bara större fordon kan erbjuda.
Den dag ratt och pedaler helt kan slopas och deras funktion överlåtas på datorer, frias vindrutan för en stor videoskärm. Och när designen inte längre begränsas av behovet att en förare ständigt måste hålla ögonen på vägen, frias sätesplaceringen till andra lösningar. Men BMW:s Holger Hampf menar att säten som placeras i motsatt färdriktning bara ökar risken för åksjuka.
Annars verkar allt vara öppet för kreativa lösningar: fullt fällbara säten, video- och dataskärm i taket. Kanske rent av en säng för en vilande hemresa efter en stressig dag på jobbet- eller eventuellt vad en skribent beskrev som möjligheten till ”pendlarsex”
I USA, där varje nämnande av möjliga skattehöjningar ses som vänsterpolitiska påfund, kan det innebära att politiker tvingas ersätta uteblivna inkomster genom att avgiftsbelägga filer och vägar för självkörande bilar.
Hittills regleras dessa frågor av USA:s delstater, vilket lett till skilda lösningar. De federala myndigheterna i Washington börjar först nu intressera sig för spörsmålen. Men Uber, Lyft, Ford, Volvo och Google har tillsammans bildat en koalition som man kallar ”Self-Driving Coalition for Safer Streets”, en organisation som pressar på för enhetliga nationella regler.
Samtidigt som marknadsundersökningar idag pekar mot en rätt utbredd skepsis över hur säkra självkörande bilar egentligen kan bli, uttrycker en majoritet rädsla över möjligheten att dela vägarna med automatisa bilar.
Ändå är experter eniga: det är bara en tidsråga innan de blir en vanlig företeelse på våra vägar. Effekterna kommer då att bli beroende av konsumentens val, kommer de att ocksåifortsättning vilja äga sin egen bil? Och hur ommer dessa att användas?
AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 72017