Skidindustrin koncentreras
av Tommy Westerlund Forum 1989-06, sida 57, 13.04.1989
Taggar: Personer: Roger Talermo Teman: skidindustrin
Roger Talermo, Salomon:
Text: Tommy Westerlund
Skidindustrin koncentreras
Den alpina skidindustrin är under omvälvning. Inom några år kommer fyra-fem stora grupper att utkristalliseras samtidigt som mindre tillverkare försvinner. Dagens etta inom branschen franska Salomon är marknadsledare då deras skidor börjar tillverkas nästa år Finländaren Roger Talermo är en av dem som håller i Salomons tömmar och gör upp strategierna.
egen alpina stjärna. Från och med höstas fick emellertid Slalomfinland röst | form av representation på hög nivå inom affärsbranschen. Före detta tävlingsåkaren Roger Talermo utnämndes då till ommersiell direktör vid franska Salomon. Samtidigt tog han steget in i företagets direktion. Talerme startade Salomons agentur I Finland för tio år sedan. På den tiden gjorde öretaget endast bindningar och många ansåg Talermos företag dömt att misslyckas. Men det lyckades och då Salomon började illverka pjäxor 1980 tog det hela fart. 1982 var omsättningen uppe i tre miljoner och em år senare tio gånger större tack vare slalomboomen i vårt land Som direktör och en av fem medlemmar i Salomons direktion bollar Roger Talermo nu med helt andra siffror. Hela koncernen hade i fjol en omsättning på 2,5 miljarder FRF, cirka 1,7 miljarder mark. Han är stationerad vid huvudkontoret i Annecy, på gränsen till de franska alperna, och ansvarar för försäljningen i samtliga ”unga” slalomländer. Endast de traditionella alpländerna, USA, Kanada och Japan står utanför hans ansvarsområde.
Salomon är i dag etta i världen bland bindningstillverkare, såväl på alpin- som terrängsidan. Hela 46 procent av slalombindningarna kommer från Salomon. Företagets marknadsandel av bindningar och skor på terrängsidan är 30 procent. Officiellt ligger man tvåa efter Nordica i fråga om årsproduktion av slalompjäxor, men då man ser på omsättningen är Salomon etta även där.
Och om en tid skall företaget vara en betydande tillverkare av även slalomskidor.
— Flera hundra miljoner FRF har investerats i produktutveckling och produktionsanläggningar. Fabriken för slalomskidor står redan färdig. Nästa vår presenteras vår första skida och på hösten 1990 kan konsumenterna köpa den. Den blir revolutionerande, myser Talermo hemlighetsfullt.
Det är mycket hemlighetsmakeri kring Salomons skida. Inte ens eget folk vet vad som komma skall. Endast skiddivisionen och ledningen känner till detaljerna. Skidorna testkörs som bäst i Tignes och vid det här laget har Salomon trettio pantent på skidan.
— Skidan skall ge åkaren något nytt.
FÖRUN, 5/198 gen har förgäves väntat på sin
Den kommer att vara lättare att åka med. Också designmässigt blir den revolutionerande, fastän den i huvudsak ser ut som en traditionell skida.
Till en början tillverkas endast toppmodellen. Efter hand byggs sedan programmet ut. Det finns kapacitet att tillverka en miljon par skidor per år. Salomon räknar med en årsomsättning på 1 mrd FRF och en 20 procents marknadsandel. Ett tufft mål.
Salomon blir därmed det första företag som själv har utvecklat hela skidutrustningen, frånsett stavar. Enligt Talermo kommer branschen som helhet att utvecklas i samma riktning — samma företag skall kunna saluföra hela utrustningen. Det innebär att en omvälvning som redan börjat kommer att accelerera de närmaste åren.
— Fyra-tfem stora grupper kommer att dominera branschen i framtiden. De kommer att utkristalliseras inom femtio år. Saloman blir en grupp, och en gruppbildning har också börjat koncentreras kring franska Rossignol och österrikiska Atomic och Tyrofia.
På bindningssidan har de små redan skalats bort. Det finns endast en handfull tillverkare längre, mot 50 för 20 år sedan. Skid- och pjäxtillverkarna är ännu flere tiotal, men de kommer enligt Talermo ati snabbt reduceras kraftigt.
— Marknaden har stagnerat och på grund av de två senaste snöfattiga vintrarna har efterfrågan rentav sjunkit. Proguktionen har de två senaste säsongerna legat 30 till 40 procent över efterfrågan. Ett sådant överutbud tar effektivt kål på de svagaste. Mer än hälften av tillverkarna försvinner.
Branschen är relativt ung och marknadskrafterna har snabbt fört in den på en fusioneringsväg. Roger Talermo anser att en sådan utveckling gynnar kunden. I dag trevar konsumenten i en djungel av olika skid- och pjäxmärken. Kunden vet inte vad han skall köpa och vad det skall kosta på grund av mångfalden och de vansinniga erbjudanden som överutbudet resultaterat i.
För att ytterligare hjälpa kunderna planerar Salomon att köra igång ett unikt testsystem då skidorna kommer ut i handeln. Det skall bli möjligt att prova skidorna innan man köper dem. Hur det kommer att fungera rent konkret vill Talermo i det här skedet
Roger Talerm ännu inte avslöja. Men grisen i säcken skall kunden inte behöva köpa.
— Vi skall ge kunderna möjlighet att testa. Det gäller att få mänskor att förstå att det finns skillnader mellan skidor och skidor. Dessa skillnader kan de observera endast om de får prova olika modeller. Alla är nöjda med sina egna eftersom de inte har provat andra.
Det är på skidsidan som de största förändringarna kommer att ske de närmaste åren, tror Talermo, utan att ge någon vink om detaljer. Beträffande pjäxor tror han att de bakladdade mer och mer vinner terräng också inom tävlingsåkningen. Knäppskornas återkomst den senaste tiden är enligt Talermo endast en modefråga. Redan i dag kan man tillverka elektroniska bindningar, men eftersom de ännu inte är bättre än de mekaniska börjar de inte massproduceras. Produktutvecklingen fortsätter i alla fall.
Salomon är ett franskt företag, men inte ett typiskt sådant. Åtminstone inte i en utlännings ögon. Frankrike förknippas alltjämt med fördomar mot utlänningar, lite slarv och dålig kvalitet, byråkrati o s v. En titt på Salomons administration och produktionsanläggningar ger en helt annan bila Talermo säger att en öppning har skett. Europatänkandet har ökat märkbart sedan han senast arbetade i Annecy, för fyra år sedan. Det är han själv ett bevis på — en finländare i toppen för ett franskt företag! — Jag försöker målmedvetet få in utlänningar i vår administration. Vi har redan bland annat engelsmän, japaner, tyskar och inom kort en finländare till. Ledningen har också accepterat en engelsk reklambyrå och svenska skolningskonsulter. Allt det här är viktigt med tanke på att 90 procent av vår produktion går på export.
Och en rundvandring i produktionsanläggningarna sopar undan andra fördomar som lever kvar om fransk industri. Hallarna skiner av renhet och kvalitetskontrollen är imponerande. Nätet är så finmaskigt att defekta varor mycket sällan går igenom.
Salomon är största arbetsgivare I Annecy och arbetstagarna trivs. Omsättningen på arbetskraft är mycket liten. Företagets ledare Georges Salomon har insett vikten av att de anställda har det bra och en av hans teser säger att arbetskraften är företagets största rikedom. L 57