Slush producent – hyperstressigt yrke

av Torsten Fagerholm Forum 2016-10, sida 08-10, 24.11.2016

Taggar: Personer: Nicolas Dolenc Teman: Slush

”Om man inte vet hur framtiden ser ut eller hur man ska gå till väga – så ska vi på Slush medge att vi egentligen inte heller vet, men åtminstone försöker vi lära oss dagligen”, säger Nicolas Dolenc.

Slush utgör ett hybridevenemang: en kombination av mässa, festival och konferens.

”Som arrangör hanterar man alla fördelar, all problematik samt alla sorters tänkbart publikbeteende – i ett och samma paket”, säger Nicolas Dolenc som är vice vd och verkställande producent för startup-mässan.

Slush dominerar rubrikerna årligen, i Finland såväl som utomlands. Även bergs- och industriråd som Wallenberg har tagit för vana att visa upp sig bland unga, hungriga entreprenörer, riskkapitalister och studerande. Fenomenet Slush bidrar till Finlands och Nordens image av trendig teknikhubb. Snacket om nya former av entreprenörskap ger en mental omruskning medan globala succéer som Supercell ger en känsla av att allt är möjligt. En positiv kontrast till långsamma, konservativa tänkesätt.

Enligt Forbes är evenemangs­produktion världens femte mest hetsiga yrke.

”De mest hektiska är soldat, polis, brandman och pilot. Jobb där du sätter ditt liv på spel varje dag. Också som producent för Slush lär man sig hela tiden om sig själv samt hur organisationer och team fungerar”, funderar Dolenc.

Efter att en idrottsskada avbröt planerna på en framtid inom professionell basket, följt av ljummet intressanta studier i datateknik, så gled Dolenc in på evenemangs- och festfixarbranschen. Snart nog sögs han med i fenomenet Slush.

Översätter idéer till siffror. Slush drivs av en ideell plattformsorganisation på cirka 20 personer som sköter det operativa: innehåll, program, marknadsföring och försäljning. Därtill jobbar Slush med fem IT-utvecklare och fem professionella evenemangsproducenter.

Dolenc, 27 år gammal och hemma från Esbo­viken, jobbar likt en tolk: han underlättar kommunikationen mellan Slush-teamet och evenemangsproffsen (bolaget Sun Effects som representerar varje professionell musikfestival i Finland).

”Då folket på Slush säger att vi behöver en scen för paneldiskussioner är det min uppgift att tolka informationen i termer av siffror och teknik. Hur stor scenen ska vara, hur många personer där ska rymmas, mängden åskådare. Sen matchar vi det med vår produktionsbudget.”

Det handlar om en normal festival­produktion: cirka fem miljoner euro. Då Slush går ”live” kopplar man in 2 200 volontärer från 80 länder och 500 produktionsproffs.

Trots att man löser de största problemen på förhand via noggrann planering uppstår alltid oväntade logistiska och tekniska utmaningar på slut­rakan.

”Inom evenemangsbranschen sker mycket som du bara inte kan förbereda dig på. Hur beter sig 15 000 människor då de dyker upp? Plötsligt vill alla se samma event, äta samtidigt på samma restaurang, eller så är skyltningen fel.”

Centrala kommunikationsverktyg är Slack, en digital meddelandetjänst som är populär bland startups, samt Whatsapp-grupper.

Ledarskap är självreflektion. Dolenc är kandidat i datateknik vid Aalto, men på sistone har han inom studierna fokuserat på produktionsekonomi och ledarskap.

”Jag har inte kodat på tre år. Ledarskap kan man enbart lära sig den praktiska vägen. Det handlar om självreflektion och allt bygger på förmågan att leda sig själv. Därför vill jag jobba med i Slush.”

I ekonomisk bemärkelse gör ingen en karriär utav Slush. Två dussin heltidsanställda får tillräckligt med lön för hyra och mat, volontärerna belönas med praktisk erfarenhet, kontakter, partyn och en fjäder i CV-hatten.

”Det enda sättet att effektivt lära sig något nytt är att utsätta sig för nya utmaningar, att gå huvudstupa in i  något man varken förstår eller behärskar. Slush är en strålande plattform där man träffar nya människor från olika länder och kan ta intryck av olika idéer.”

En smittosam entusiasm, drömmar om att skapa något stort i framtiden, motiverar.

”Personligen lär jag mig mer på en dag av mina kollegor här än jag skulle göra under en månad i skolbänken. Det hela är lite som militärtjänsten där du jobbar i ett team under hög press. Gruppandan håller livet ut.”

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!

Torsten Fagerholm text

Karl Vilhjálmsson foto

Utgiven i Forum nr 2016-10

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."