Snart kommer den svenska sportbilen Jösse Car
av Ragnhild Artimo Forum 1994-08, sida 20, 26.05.1994
Snart kommer den svenska sportbilen
JOSSE CAR
Ragnhild Artimo
Om ett år skall den nya svenska sportbilen Jösse Car susa fram p vägarna. Bengt Lidmalm, med en bakgrund vid Ferrari och Volvo, vill ge Sverige en egen sportbil. Och han vill också göra business: det finns ingen “äkta” liten sportbil på marknaden idag, så här finns en nisch…
värmländsk sportbil? Jösse Car?
Skall de kopplingarna få hjärta hos sporibilstans att klappa snab bare? Det tror Bengt Lidmalm, som räk nar med att nästa år, lagom till cabrio letsäsongen, rulla ut de första femti svenska sportbilarna från den lilla fabri ken i Arvika. Namnet är inte spikat me ett starkt alternativ är alltså Jösse, from Jösse Car Company AB, JCC.
Jösse blir YO-talets sportvagn “av klassiskt brittiskt eller italienskt snitt, en efterföljare till Triumph, MG, Austin Healey 3000 eller Alfa Romeo Spider” (utan “ambitioner kommer man ingenstans]. Bilen kommer att byggas me standardkomponenter från Volva (där Lidmalm jobbade 14 år, bl.a. som utvecklingschef), och motorn (som sitter fram) blir troligen Volvos raka sexa på 204 hk, som skall få khappt 1 000 9 lunga Jösse att ta skuttet från noll tll 100 km/h på 7,5 sekkunder. Och hålla en trevlig fopphastighet på — minst — 250 km/h. Till def blygsamma prise “litet över 200 000 kronor”. Så det så.
Designen måste vara rött
Utseendet är en viktig dimension då det handlar om sportbilar. Designen måste vara precis rätt, säger Bengt Lidmalm. Det är designföretaget Nya Perspektiv i Göteborg, vars grundare ansvarat för utformningen av Volvo 850-serien innan de startade eget, som fått uppdrage att ge Jösse dess eggande form.
om alltså skall stå sig i jämförelsen med genrens superstjärnor.
20
Och i det sammanhanget måste påpekas: namnet Jösse må icke associeras till välhoppande, långörade skogsdjur, utan till sina geografiska och kulturella rötter: Arvika kommun ligger i Jösse härad, med starka och Törpliktande kulturtraditioner.
Förpliktande är projektet också branschmässigt, genom Volvo-kopplingen: dels får Jösse alltså Volvo-delar, dels bygger projektet kunskapsmässigt på aft” många skickliga bilbyggare tvingats lämna Volvo LIP ned skärningar — en del av dem har medverkat som konsulter i lösse-projektet, och några har anställts vid det nya företaget Jösse Car Company.
Första prototypen i trä
Jösse befinner sig alltså nu på första prototypstadiet i en nedlagd fabrik som kommunen ställt till Lidmalms förfo ande. 2 Man jobbar i dethär skedet med en stomme av trä kring en “riktig” drivlina, motor, växellåda” och bakaxel från Volvo 960. I nästa fas ersätts trä konstruktionen med fyrkantrör och plåt profiler. Stommen skall i Jösse motverka krockkrakerna, i motsats till en vanlig bil med självbärande kaross. Jösse ska faktiskt kunna köras utan kaross. Föjande fas blir att göra en modell i trä eller plast: först i’ mindre skala, sedan 1:1.
Modellen ska användas då man gör gjutformar för produktionen av karosserna som blir i glasfiberarmerad plast och skruvas fast i chassit.
Lidmalm påpekar att prisramen nödvändiggör plastkaross — verktyg för alt pressa plåt skulle bli en för astronomisk investering. Psykologiskt viktigt lär vara att hålla priset under 245 000 kronor som är priset för en Mazda Miyata. Det är inte säkert att den spökgränsen går att hålla med en sk. rak sexa som motor, och det är därför möjligt at basmodellen utrustas med en yra s.a.s. vässad med turbo — som inte ger sämre prestanda. Litet inortodoxt blir det nog: en riktig sportbil “ska ha en rak sexa eller en V-tolva”. menar Lidmalm.
Tidtabellen är att vid årsskiftet vara så långt med projektet att det är möjligt att genomföra de trafiksäkerhets- och miljötest som förutsätts för att göra Jösse “trafiklaglig”. Med premiär Fill sommaren 19935.
Ära och skattepengar
Kommunen och länsstyrelsen bedömer projektet som intressant på basen av Lidmalms kalkyler att Jösse Car skall kunna sysselsätta 34 personer — med en årsproduktion på 50 första året, se an 200 och därefter 500 bilar i året (sista kan vara väl optimistiskt]. Sju personer får jobb med de första 50 Jösse bilarna, och 34 då man kör för fullt.
Bengt Lidmalm öppnar kanske nästa vår dörren till Jösse Car, den svenska sportbilen som skall rita in Arvika på världskartan.
Utöver det blir det underleveranser för företag i kommunen. Hur som helst: i postrecessionen hälsar kommunerna som regel med hurrarop alla atffärsprojekt som kan tänkas bidra med skatteören. Projekt som hämtar både pengar och renommé är naturligtvis ännu bättre. Vad vore Wolfsburg utan Volkswagen? Detär inte en slump att Lidmolm i en av sina propositioner till kommunen framkastat att använda stadsvapnet i firmamärket på bilarna.
Lidman kan komma att rita in Arvika på världskartan eftertryckligt. I planeringen ingår en andra, mer extrem spörtbilsvariant, närmast en racingbil, med extrahög prestanda, som kanske kommer redan 1998. Sportbilsprojektet skalllägga den ekonomiska grunden för utvecklandet av ny teknik: en hybrik som kombinerar eldrift och förbränningsmotor. Målet är en ny elbil som lyckligt skall fylla både miljövänlig et och krav på effektiva motoralternativ. Innovationen går ut på att återvinna den energi som uppstår vid inbromsning genom att konstruera ett batteri som kan tillgodogöra sig dessa temporära energitillskoti och den vägen höja fordonets driftkapacitet. €