Utgiven i Forum nr 1997-04

Sök bostäder via tv och internet

av Peter Ehrström Forum 1997-04, sida 27, 24.04.1997

Taggar: Teman: digitalisering

Vill du titta på tänkbara köpbostäder, egnahemshus och villor i tv:n eller surfa på internet mellan olika objekt som presenteras med väsentlig information och planritning?

Det är ingen framtidsvision. Det gör fastighetsbyrån Hans Göthe i Stockholm, först i Sverige Ta med att visa bostäder på tv (TV4/ TV Stockholm).

Lee Kl

Des ”Det är fortfarande i sitt upp- Avel 2192 tm dr . Ps alsö0K byggnadsskede och kostar ännu Hr 606792 mer än det smakar. Men responbe sen har varit bra nu på slutet och vi kommer att satsa mera på detta”, säger VD Claes Mannerstråle till FORUM.

I initialskedet är kostnaderna höga, men när programmen visas är telefontrafiken till mäklarna intensiv. Mannerstråle räknar dessutom med att tv-kampanjen har en stor pr-betydelse, tittarna lägger märke till namnet Hans Göthe. Kostnaden för tv-tid är emellertid så hög att Mannerstråle inte tror på någon nationell tv-kampanj. Däremot räknar han med efterföljare i lokal-tv.

”Men det är inte så många som kan göra samma sak. Det kan inte bli en stor grej eftersom tiden är begränsad på lokaktv, säger han.

VD Kari Kallio vid Huoneistokeskus i Helsingfors är däremot mycket skeptisk till tv-reklam. Huoneistokeskus har tidigare provat på tv-reklam (med klent resultat) och därför beslutat att åtminstone tillsvidare stå utanför denna serviceform. Objektpresentation via

Unn Up Kedel ang?

Lidoerogalen 10 B, 6 r

STOCKHOLM

Bosmd aan

Byggår 1920

Storek Borra ca 33 km, I sum Bure ee. dim

Frisch Jogenhet med.

vasockeuuwiEr Lägenheten väg rö tv:n ses som svårproducerat. alltför dyrt och kräver dessutom mycket dyra objekt för att löna sig.

holme Ömvas byrgnnde On SUR va BRG 1 RR FUJI VILA, DER SAC OMS born

En mycket frmch Ugerhelen belsgen hogst opp I byggnaden med ex vdlstackt uwikt 10sex Kok ned. a Vackor Sam arbe banda I mise bok. Rin med ston kakel, Ebro oc matplats for 45 personer, koksied ng med vi förstt lösta sum ekgarkon Hull med 2 stgarderobet. Fin duschiv c umvmne med Solvänne, förberen för vätunaskut Legenbeen är I mycket gort skick

Elspas, fl samt kylrya från ombyggnadskret 20-00 Deskmeskinen är cv 2 å gammal Ha

Ansloen tll kabelnkt

Så bär kan det se ut. Delstudie av en informationssida på nätet över lägenhet i centrala Stockholm.

”Det är en bra ide”, men det måste bli betydligt billigare. Nyttoförhål-landet är ganska litet, det är svårt att plötsligt bygga en ny marknad. Då finns det större möjligheter i internet, det är framtiden”, säger Kallio

Hans Göthe är liksom flera andra svenska fastighetsmäklare aktiva på internet. Många finns samlade på BoVision, som är en rikstäckande marknadsplats för bostäder. För att ge ett litet hum om utbudet kan nämnas att BovVision listar 44 mäklare bara i Stockholm av vilka 19 har egna hemsidor. Kundkontakt över internet börjar bli en stor sak i Sverige.

”Nätet växer väldigt fort. Vi började ök bostäder via tv och interne november och nu är det 4000 i veckan som tittar på våra sidor. Vi ökar hela tiden”, säger Mannerstråle.

Via nätet kan man se företagets utbud på bostadsrätter, villor (dvs. egnahemshus) och fritidshus samt ta del av grundinformation om t.ex. lägenheten, fastigheten, bostadsföreningen. avgifter, pris, läge, typ och/eller utrustning. Ofta ingår också planritning av lägenheten eller ett foto. Via epost kan man sedan komma överens om visningar och kontakter.

I Finland finns det enligt Kallio ingen motsvarighet till BoVision och inte heller är Huoneistokeskus speciellt intresserade av en sådan gemensam databas. Huoneistokeskus har redan funnits på nätet ett knappt år, men håller fortfarande en mycket låg profil.

“Vi har utvecklat och provat, men är ännu inte på den nivå vi önskar. Internet är framtidens marknadsplats och när tekniken är rätt börjar vi betona nätservicen. Nästa år tror jag vi har kommit rätt långt på den vägen, framhåller Kallio.

Då skall bostadsutbudet kunna presenteras med planritningar, information och bilder. Enligt Kallio blir detta mycket snabbt verklighet i Finland. Vid senaste mätning hade Huoneistokeskus på en månad över 200 nätkontakter som ledde till någon typ av fortsättning. Den siffran ökar hela tiden, anser Kallio. PE 9

Om man vill klippa sig billigt i Finland skall man helst göra det i Idensalmi och avstå från permanent, frisyrläggning och färgbehandlingar.

Den slutsatsen drar man av Konsumentverkets aktuella prisjämförelse av 348 frisersalonger i landet. Prisdifferenserna kan nämligen vara mycket stora mellan olika frisersalonger. I undersökningen varierar t.ex. priset för en permanent av halvlångt hår inklusive klippning och torkning mellan 220 och 590 mk!

Föga överraskande är Helsingfors

FORUM NR överlag den dyraste orten och liksom tidigare betalar kvinnor mera än män för besöken hos frisören. Medan klippning och föning för damer i medeltal kostar 142 mk debiteras herrarna i snitt 103 mk för klippning och torkning. För permanentbehandling av kort hår var medelpriset 410 respektive 310 mk. Men man behöver inte gå över könsgränsen för att märka stora prisskillnader. Hårklippning för män kostar 35-144 mk medan permanentbehandling av långt hår inklusive kamning kostar 200-850 mk beroende på salong. För vissa special Kolla priset hos frisören behandlingar debiteras dessutom enligt timme och här ligger variationen i gaffeln 100-240 mk/h. Konsumentverket konstaterar emellertid att förhållandet pris/kvalitet är svårt att bedöma helt objektivt. Det är kunden som i sista hand måste bedöma detta. Konsumentverket betonar vidare att hela 18 procent av salongerna hade sina prisuppgifter dåligt eller inte alls synliga. Den nu gällande prismärkningsförordningen kräver att frisersalonger skall hålla sina priser tydligt framställda. Här finns rum för förbättringar! PE 9

MI LSNYC 27

Utgiven i Forum nr 1997-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."