Strategin avgörande för Nokia
av Janne Salonen Forum 2010-09, sida 11, 30.09.2010
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9 201 “En samexistens mellan två skenbart motstridiga saker kan var den bästa vägen till framgång. Detta är en viktig insikt för de som leder ett snabbt växande företag” Eucalyptus Systems vd Mårten Mickos i blogg på www.boardman2020.ft
Strategin avgörande för Nokia
JANNE SALONEN Då nyheten o mm att Olli-Pekka Kallasvuo er sätts av kanadensaren Stephen Elop som vd på Nokia, var den dominerande diskussionen i Finland vad detta betyder för Nokias ställning som finländskt bolag. Nokia har nu en utländsk chef, för för sta gången i bolagets 145-åriga historia.
Frågan är om inte detta har varit felfokus. Det väsentliga för Nokias och Finlands del är nämligen om personbytet medför att Nokia som företag klarar sig bättre. För Finland är det nämligen bäst om Nokia är framgångsrikt som företag, oavsett vilken nationalitet chefen har. Om företaget går bra har det flera anställda och betalar mycket mera skatt än om det går dåligt.
Samtidigt med Elops utnämning presenterade Nokia ett antallänge förväntade smartmobilmodeller, N8 och till samma produktfamilj hörande C6- C7- och E7telefonerna (E7 blir en efterföljare till Nokias tidigare kommunikatormodeller). Deras operativsystem är den nya versionen av Nokias Symbian, kallad Symbian 3.
Strategin består. I samband med utnämningen sade Elop, som kommer från Microsoft, att han har anställts för att fullfölja Nokias strategi, inte för att ändra den. Men vad händer om det är strategin som inte är hållbar?
Det finns en stor risk att utbytandet av Elop mot Kallasvuo inte medför någon avgörande förbättring för Nokias del, Och det kanske inte ens var Kallasvuo som var Nokias problem. Nokia gick också under hans tid alldeles lysande, ända tills Steven Jobs presenterade Apples nya smartmobil, Iphone. Den blev helt enkelt banbrytan de, en gamechanger som amerikanerna uttrycker det. Nokias problem framträdde i samband med denna lansering, då ett antal Nokiadirektörer avsnäste Iphone (de flesta av de cheferna är inte längre kvar hos Nokia). Detta tydde på ett fundamentalt problem, att Nokias ledning inte begrep att de hade blivit förbisprungna. I detta ögonblick började Nokias svårigheter.
Det revolutionerande med Apples Iphone är inte endast dess pekskärm, som sedermera har imiterats av rivaliserande Googles Androidsystem och numera även av Nokia, men kanske ännu mera det breda biblioteket av applikationer som Iphones användare kan ladda ner. Också Androidsmartmobilerna börjar få ett motsvarande djup iapplikationsutbudet. Det är Android och inte Nokias Symbian som håller på att bli den verkliga konkurrenten till Apples Iphone.
I dagens läge finns ungefär 225 000 applikationer för Iphone, medan Nokias Ovi-service tillhandahåller cirka 13 000 för Nokias Symbiantelefoner. Mera talande är att nedladdningarna från Apple har varit ungefär 50 gånger flera än från Ovi.
För Nokia är det en enorm risktagning att hålla fast vid Symbian, istället för att börja utveckla Androidtelefoner. Om den risktagningen slår fel, och Symbian inte lyckas få luft under vingarna, ligger Nokias verkliga kris i en överraskande snar framtid. Nokia har under de senaste kvartalen med Symbian tappat marknadsandelar inom smartmobiler i en alarmerande takt. Om detta fortsätter är en allvarlig kris i antågande. Nokias nya telefonmodeller och Symbian 3 kan i någon mån hjälpatillatt bromsa detta fall i marknadsandelarna, men frågan är om de räcker för att ändra kursen.
Samtidigt klarar sig Nokias gamla konkurrenter Sony Ericsson, Motorola och Samsung alldeles lysande med sina Androidtelefonmodeller. Också taiwanesiska HTC håller på att segla upp som en allvarlig konkurrent till Nokia, också med nya attraktiva Androidmodeller.
Avgörande ordförandeval. Mycket mera ligger på spel än enbart mobiltelefonmarknaden. Apple har även lanserat en slags mobil fickdator, Ipad, som går åt som smör i solsken, och håller på att bli en plattform från vilken användare följer med olika medier. Google med Android kommer förmodligen att komm med rivaliserande produkter. Detta kan komma att urholka marknaden för små, bärbara datorer.
Om satsningen på Symbian slår felhos Nokia måste hela strategin läggas om, och då ligger ansvaret hos styrelsen och i synnerhet styrelseordförande Jorma Ollila. Han har redan aviserat att han avgår från styrelseordförandeuppdraget senast 2012, Det verkligt intressanta är vem som blir hans efterträdare, och detta hänger ihop med huruvida Nokias strategi kommer att fungera eller inte. I det senare fallet blir det förmodligen aktuellt medatt byta ut större delen av bolagets styrelse. m
Annons Luckan