Surfbrädet får vind i seglen
Forum 1980-02, sida 10-11, 06.02.1980Taggar: Teman: windsurfing
Surfbrädet får vind i seglen
Kontinentens stora sjösportfluga — windsurfing — kommer att definitivt slå igenom i år i Finland. Det är man på importörs- och handlarhåll övertygade om. I fjol fanns cirka 600 surfbräde i vårt land, en försiktig början.
uy — I år räknar vi med att det kommer att säljas mellan 1200 och 1500 windsurfers i Finland, säger VD Joni Hertell som själv tar in schweiziska Mistral-bräden, kontinentens kanske populäraste märke.
Hertell, själv kappseglare med den smått legendariska åttan Silja, ser att windsurfingen har kommit för att stanna -— trots att brädena är dyra, 3 500—5 000 mark — Det finns väl inget land där möjligheterna att utöva denhär sporten är så goda som hos oss. Vi har massor med vatten, och windsurfingens stora fördel är ju att brädet är lätt att transportera. Det väger 18— 24 kg och man lyfter det med enkelhet upp på ett biltak, och surrar fast det på några minuter. Att rigga upp brädet tar fem minuter, och så ställer man sig på det — och är man nubörjare, så faller man lika snabbt i plurret…
För en sak skall alla nybörjare ha
Windsurfingen kommer att bli nästa sommars populäraste sjösport också i Finland, tror Joni Hertell, importör av det schweiziska Mistral-brädet.
1 klart för sig: att lära sig windsurfa kräver ett visst tålamod.
— Det är en lika krävande som charmig sport, säger Hertell. — De första gångerna ter sig för alla lika hopplösa, men de som fortsätter att kliva upp på brädet och lär sig sporten, är helt sålda. Konditionsmässigt ligger sporten på minst samma nivå som tävlingsslalom, och det finns tex Finnjolle-seglare som hävdar att surfing är åtskilligt mera krävande.
Joni Hertell och Mistral-brädet är en av många nykomlingar i surfbranschen i Finland. Han är verksam i branschen industriella råvaror och kemikalier, och hissade windsurf-seglet av pur tro på sporten. För ändamålet grundades en speciell avdelning i bolaget. Hans marknadsföringsteorier är nya men han ser följande klara kanaler — Vi har slutit kontakt med någ ra av de större hotellkedjorna på att de köper windsurfers av oss. Vi ordnar utbildningsverksamhet vid både hotellen och i de större städerna, för liksom tennis och slalom kräver windsurfingen definitivt utbildning.
Prova gratis — För att ta kontrakten med hotellen går vi där in för att binda hotellen vid vårt märke och därigenom sas få ”gratis provkörningar” med bräden. Surfingen kommer att bli 80-talets stora dragplåster för finländska hotell som ligger vid vatten, i och med att sporten är så pass populär på kontinenten att en t ex västtysk eller österrikisk semesterfamilj kommer att kräva att de kan surfa under sin semester i Finland.
— Och av våra samtal med hotellen har framgått, att de kan vänta sig kontinentala windsurfing-turister, dvs turister som kommer hi enbart för att surfa, av den anledningen att vattendragen på kontinenten är så pass fulla av surfare. Ta en bajersk insjö en lördag-förmiddag, fortsätter Hertell — det har där gått så långt, att man får köa för att få sin surf-tur — även om man har bräde och allt. Utrymmesbristen och sportens popularitet kör de mest entusiastiska hit. Därför har vi redan kontrakt med bla Rantasipi-kedjan, Tahkovuori m fl. Suriingen blir ett utmärkt komplement till deras tidigare fritidsverksamhet och även ett lockbete under offseasons, eftersom surfingen inte kräver annat än isfrihet.
Skall ett plastbräde behöva kosta 3 500—5 000 mark — Mistral-brädet, som vi nu talar om, och det gäller de flesta kvalitativt högtstående surfbräden, är knepigare att tillverka än man tror — och kräver dyrbara råvaror och/ eller dyra formar. Vi har tex två modeller, av vilka den ena är ett sk rotationsgjutet bräde av HDPEplast, som är fylld med polyuretanskum. Brädet får nämligen inte vara ihåligt, eftersom det måste bära en fullvuxen även om man skulle ramma en sten i full fart. — Den andra versionen är byggd
Brendertp TRAILER Ålandsvägen 3 på en stomme av hårt polyuretanskum, överdragen av ett epoxi/glasfiberlaminat, som är betydligt dyrare än vanligt glasfiber.
Kan man tänka sig att prisen kommer att sjunka med större volymer och hårdare konkurrens — Det verkar orimligt. Det bräde man köper i år kommer att vara dyrare nästa år — som fallet är med båtar. Det rör sig om en råvara, som hela tiden stiger i pris, om en image som håller priset uppe. Ta sedan det faktum att tex vårt Mistral-märke inte kan introduceras i Finland förrän i år pga kapacitetsbrist, och att samtliga 25 000 windsurfers i fjol var bokade redan på våren. Nu när man höjt kapaciteten till 35 000 per år, får vi vara med. Men tala inte om prissänkningar under denna boom!
Imagen problem
Det finns alltså naturliga förutsättningar för windsurfingen i Finland, men Joni Hertell ser redan nu ett problem för marknadsföringen — Medan man i de flesta branscher ser hög image som ett utmärkt konkurrensmedel, är vårt problem inom windsurfingen att vi måste få ned den, för att kunna bredda vår a Windsurfing är en konditionskrävande sport.
målgrupper. Samtidigt som vi säljer en vindomsusad toppensport, så borde den göras mera tillgänglig för gemene man än vad den tycks vara idag. Windsurfing uppfattas ännu hos oss mera som en hobby för ”bättre pappors sämre pojkar” än som en krävande konditions- och tävlingssport. Vi vill verkligen göra den till en varmansgren som den är på kontinenten — en livsstil, som man gärna satsar sina tusenlappar på.
— Och på sikt lyckas vi — eftersom det handlar om en sport som hela familjen kan utöva. OD
Kvalitet till moderat pris
Alltfler privatbilister och företagare har upptäckt att man fördubblar bilens transportkapacitet med en släpvagn. Brenderups mångsidiga vagnsortiment löser alla transportbroblem, vare sig det gäller båt-, häst-, varur, eller specialtransporter.
Jag hjälper gärna till och diskuterar fram ett vettigt alternativ jus för Er.
22100 Marieham tel. 928-12 012 telex 6341
FORUM 2/80
Teuvo Tapi "