Tekniska skolan till Ekenäs
Forum 1978-05, sida 34-35, 22.03.1978Tekniska skolan till Ekenäs
Vid Tekniska skolan i Helsingfors börjar man småningom få flyttningsfeber. Hittills har man ju trängt in sig i bostadslokalen vid Bulevarden, oändamålsenligt och trångt, och nu ser man fram mot fyra gånger större golvyta i seminariets gamla lokaliteter i Ekenäs. Problemet för tillfället är vad man ska möblera alla de tomma kvadratmetrarna med. Anslagen i årets statsbudget på cirka en miljon mark har drastiskt skurits ned i den allmänna sparkampanjen till mindre än hälften. — Men vi kan ju inte sitta på golvet, säger rektor
Henrik Eriksson.
my» ” En möjlighet som återstår är de sk rubelkrediterna. Om skolan köper den utrustning den behöver från Sovjetunionen, så lossnar pengarna lättare. Rektor Eriksson berättar att det nya laboratoriebygget som uppförs på seminarieområdet i Ekenäs avancerar planenligt, likaså det internatkomple som Ekenäs stad låter bygga alldeles intill skolområdet. Det blir fyra radhus med sk boxbostäder för sammanlagt 158 elever. Det äldre redan befintliga elevinternatet har plats för 40 elever. Lite konstigt är det med de två ägarna: det gamla internatel ägs av stalen, del nya byggs av Ekenäs stad.
För att förenkla administrationen har man diskuterat att låta elevföreningen i huvudsak sköta elevbostäderna, alltså hyra dem av respektive ägare. Det här förutsätter naturligtvis att elevföreningen i sin tur anställer en disponent eller liknande.
Någon väsentlig skillnad i elevstrukturen efter flyttningen räknar = Henrik Eriksson inte med. Redan nu dominerar Västnyland ganska mycket i elevmaterialet. Möjligen kan man få någon elev till från Äboland och Åland, som tidigare skulle ha sökt sig till Vasa.
Elevantalet kommer troligen inte heller att öka. I år har man totalt 216 elever och kan ta in 120 nya till hösten. I detta nu har det dock kommit in alltför lite ansökningar, endast 116.
Vilka som klarar inträdeskraven kan rektorn ännu inte säga. Det svåra sysselsättningsläget har dock gjort att man börjat diskutera en mildring av dessa. En annan sektor där man kanske blir tvungen att sänka kraven är praktiken. För de folkskolegångna eleverna krävs 24 månaders praktik, för dem med mellan/grundskola 20 månader och de som har yrkesskola bakom sig slipper den helt. Men det förefaller nästan omöjligt att hålla fast vid dessa krav i nuvarande = sysselsättningsläge.
I stort sett är man dock förhoppningsfull inför flyttningen — trots att en del av lärarna faktiskt kommer att börja pendla mellan — Helsingfors och Ekenäs. En stor del av de ca 30 timlärarna falle bort, men man har redan haft många förfrågningar av sådana som varit iniresserade av att hoppa in i stället, så något problem torde det inte bli med dem. Nya Ilektorat har också utannonserats — man får ire nya, eller sammanlagt nio lektorat från och med hösten.
En nyhet har man också möjligheter att förverkliga: det kommer att inrättas en speciell VVS-linje i tredje klassen för maskinbyggare. Skolan drömmer också om en billinje så småningom. Sällan har en utlokalisering gått så smärtfritt och med så många nöjda parter inblandade. Flyttningen ska firas med en sjudundrande fest på restaurang Societetshuset i Helsingfors den 28 april för både nuvarande och forna lärare och elever. U debatt
Flytande utställningar
I nummer 3 av Er tidning skriver Criticus om en flytande utställning som skall ordnas av Sveriges Exportråd tillsammans med en holländsk organisation. Utställningen placeras ombord på en storfärja vilken besöker sju hamnar i Saudi-Arabien, Kuwait, Oman och Förenta Arabemiraten. Criticus frågar om inte vi i Finland har möjlighet till något liknande och om inte någon instans åtminstone kunde nosa på problematiken.
=» = Utrikeshandelsförbundet, som är centralorganisation för exportfrämjandet i Finland, har noga öljt utvecklingen av det projekt som Criticus avser. Utställningsytan ombord på färjan är planerad till 3 759 m” uppdelad på 250 utställningsmontrar. Om utställningen skall genomöras, avgörs den 15 april då anmälningarna senast skall vara inlämnade,
Utställningar ombord p ett fartyg är ingen nyhet. Sådana kan säkert i vissa fall vara ändamålsenliga, men lika säkert är det att det alltid blir mycket dyra projekt.
I Saudi-Arabien har våra exportörer valt en annan linje. Vi har successsivt under åren 1975, 1976 och 1977 arrangerat egna ”Find Finland”-utställningar i Jeddah, Riad och Dammam kombinerade med symposier. Antalet utställare vart och ett av dessa evenemang har i medeltal varit 35. Kostnaderna blev avsevärt lägre än för en motsvarande flytande utställning. Det kan tilläggas att Finland hittills har varit ensamt om att ordna utställningar av denna omfattning på marknaden där nere.
Med vänlig hälsning Finlands Utrikeshandelsförbund
Harri Malmberg Di
GARDERA DIG MOTTRANSPORTRISKER.
Rådgör med en Finska Sjö-expert innan transporten
Oberoende av varuslag eller transportsätt lönar det sig alltid att ta transportförsäkringen hos en expert.
Vi på Finska Sjö är specialister på alla typer av transportrisker Vår fullständiga försäkringstjänst erbjuder alltid rätt försäkring för såväl små som stora varutransporter.
påbörjas. Han ger sakkunniga råd om hur Du kan minimera transportriskerna. Dessutom får du rätt dimensionerat försäkringsskydd från början till slut.
SNFINSKA SJÖ
FINSKA SJÖFÖRSÄKRINGS AKTIEBOLAGET Södra esplanaden 12, Helsingfors, tel. 175166