Teknologi är kunnande som kan säljas

av Ragnhild Artimo Forum 1995-15, sida 20-21, 23.11.1995

Taggar: Personer: Leena Hahtovirta Teman: teknologi

Leena Hahtovirta, Neste Chemicals:

TEKNOLOGI ÄR

KUNNANDE SOM KAN BIN

Ragnhild Artimo

Vad skall man tro o direktör som hela tiden pratar om pengar? Kan hon vara ute efter at göra vinst för firman on talar livligt och expressivt.

Och allra mest talar hon o pengar, om att göra business, om attoperera i vad hon kallar “realvärlden”. Hon är Leena Hahtovirta. Neste Chemicals färska Vice President Research. Technology and Market Development, eller för korthetens skull teknologidirektör. med rätt att göra resultat. Hon är nyaste medlemmen i Neste Chemicals Divisional Executive Committee eller ledningsgrupp.

Hon är också trebarnsmor. och minns namnet på dem alla trots över hundra resdagar i året. (Det här verkar aldrig viktig att poängtera om det gäller manliga direktörer.)

Hahtovirta, som blev diplomingenjör

Neste C en teknologi från Tekniska högskolan TKK som 23åring, ångrar bara en sak isitt utbildningsval: att hon inte samtidigt tog examen vid handelshögskolan: med sex laudaturer i studentexamen hade hon kommit in också där utan inträdesprov. Men hon kompenserade missen senare med bl.a.en MBA — och Hankled. Och nu är hon nöjd med utmaningsspektret i sitt nuvarande uppdrag — Jag har alltid velat leda affärsverksamhet!

SkryHorskning är lyx

Leena Hahtovirta har ingenting till övers för skrytforskning på företagsnivå: forskningsprojekt med glamour och image men utan förankring bland betaland emical & Neste Chemicals utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för kemisk industri och polymerer, bl.a. mellanprodukter, limharts och bestrykningsprodukter. Som tillverkare av lim artser för träskivor och träkonstruktioner är Ch emicals näststörst i världen, likaså som pro ducent av gelcoater. En viktig del utgör även OXO-business och -teknologi.

6 Divisionen har över 40 egna eller delägda produktionsanläggningar i 11 länder i Eu ropa, Nordamerika och Sydostasien. Försäljningsnätet täcke ela världen.

e Antalet anställda är 2 600, av vilka 250 är engagerade i forskning och produktutveckling. Av divisionens personal arbetar 700 i Finland.

& Divisionens årsomsättning, estimerad till 5,5 mrd mk 1993) svarar idag fö med mk för i år (4,9 mrd mk19924 och 11, en tiondel av Nestes koncernomsättning [49 mrd mk 1994 63 mrd mk 1993). Chemicals rörelsevinst uppgick senaste år till 414 Mmk mot — 295 Mm år 1993.

9 Neste Chemicals försäljning genereras till ca ropa och 29 procent i Nordamerika.

€ Petrokemi- och polyolefinprodukterna bröts u 13 procent i Finland, totalt 56 procent i Eu ur Chemicals 1994 då Neste tillsamman med Statoil grundade likaägda koncernen Borealis som blev Europas största och världens femte största producent på denna sektor. Idag förhandlar Neste om att sälja ut Borealis.

2 köpare. Det är en lyx som åtminstone finländska företag inte är rika nog att slösa på. Det hindrar inte att många ändå gör det.

Att satsa så och så många procent av omsättningen på R & D är ingen konst. Den verkliga utmaningen är att få forsknings- och utvecklingspengarna att betala sig, att ge resultatnyttiga effekter.

— Det är kusligt att se att många företag använder massor av pengar på “teknologi” utan att få någonting marknadsdugligt till stånd. Det är en farlig vanföreställning att pengar inmatade i FoU automatiskt matar ut framgångrika, hett åtrådda produkter i andra ändan av röret. Det är i andra ändan, hos kunden, man skall börja. Innovationerna måste ha en adress, och vara svaret på en fråga.

Teknologi är mer än R&D

Leena Hahtovirta vill gärna göra en distinktion mellan R & D och teknologiledarskap.

— R & D eller forskning och utveckling, FOU, har ibland karaktären av forskning för forskningens skull. R & D har på många håll blivit ett trendbegrepp och en automatisk nyckel till budgetmedel, men uppföljningen av hur de inmatade medlen gett utdelning har negligerats — “forskningsresultat är svåra att kvantifiera”. Som jag ser saken är bästa mätaren på forskningsefforternas framgång att de leder till produkter som kan säljas. och säljas till ett bättre pris än sina föregångare.

Det är vad teknologistrategi handlar om: att utveckla, upprätthålla och kontinuerligt vidareutveckla kunskap och kun Forum nr 1579 nande. Kunskap om marknadens behov, och tekniskt kunnande att möta dessa behov.

— Teknologi är hela processen från innovation till produktion till produktens väg till slutanvändaren, eller — som för vår del —slutanvändarindustrin. Och för att verksamheten skall ha en morgondag måste processen börja där den slutar: i användarändan.

Båda vinner = eller ingen

Det finns ingen lönande affärsverksamhet som inte är lönande både för det säljande företaget och dess kund. Business är ett interaktivt spel med två förlorare eller två vinnare, oavsett teknologinivå. Det är, menar Hahtovirta, extra viktigt att hålla i minnet under omstrukturerings- och trimningsprocesser.

— Teknologi borde ses som fungerande, lönande kunnande vars värde är direkt proportionellt till dess matnyttighet. produktionsmässigt och ekonomiskt. Att göra rätta saker är att göra saker som våra kunder är villiga att betala för — för att de hjälper dem att göra pengar med sin egen verksamhet. Ju mera pengar vi vill generera med vad vi gör, dess mera egenskaper som ger mervärde för våra kunder måste vi baka in i våra egna produkter.

Performanceprodukter

Hälften av Neste Chemicals omsättning på 5,5 mrd mk genereras från bestryknings- och bindemedel för skogsindustrin — bulkproduktion, som efterfrågepulserarisamma taktsom användarindustrin. För att parera den konjunkturkänsligheten behövs produkter som är mer kunskapsintensiva och därmed “vikti gare” för användaren. Hahtovirta använder gärna ordet performanceprodukter. — Vi behöver en lönsamhetsstruktur som är mindre beroende av basbulkprodukter och mera bygger på funktionella. högt förädlade produkter som ger viktigt mervärde för användarindustrin — produkter som utvecklats i nära forskningssamarbete med kunderna utgående från deras specifika behov och problem. Konceptet är att kunna erbjuda våra industrikunder kemikalier med överlägsna produktegenskaper som underlättar deras egen produktion. löser produktions- och tekniska problem, och ger ett betydande mervärde i den process där de används. Med andra ord: vi vill inte sälja produkter, utan lösningar och nytta.

Forskning för i morgon

Neste har satsat och satsar massivt på teknologiutveckling, som är en viktig förändringsfaktor, säger Leena Hahto Forum ar 15/9 virta, och tillägger att det är hennes uppgift att se till att satsningen ger utdelning. Genom att koppla utvecklingsarbetet till slutproduktens egenskaper i samarbete med användarindustrin blir FoU-resurserna effektivare utnyttjade och man får tidig feedback som ger precisionsstyrning av arbetet.

— En viktig utmaning är att förkorta tidsaxeln mellan innovation och marknadslansering. Det sker bäst genom att arbeta med kundförankrade projekt, som fyller ett definierat behov och ger resultateffekter inom överskådlig tid — i morgon, inte i övermorgon. Vi har inte råd att syssla med obestämt forskningsarbete “som kanske kan ge utdelning år 2006 eller så”. Och det är min övertygelse att FoU-arbete med en klar nyttomålsättning redan i morgon — hellre än i övermorgon — är motiverande för vårt R&D-nätverk av 250 forskare vid de 40 produktionsenheter Chemicals globala organisation täcker, och förankrar arbetet i realvärlden.

Klara mål är halva jobbet

Det är något av väckelsepredikant över direktör Hahtovirta då hon utvecklar sina tankar om ett helhetsteknologistrategiskt tänkande. Men hon har en viktigt trumf på hand: hon är profet ur egna led. Efter nästan sjutton år vid Neste Chemicals och med ackumulerad erfarenhet av divisionen och dess existensvillkor på poster som produktutvecklingsdirektör, FoUdirektör samt vicepresident med konstruktionsmaterial och — de senaste par åren — affärsutveckling som ansvarsområden har hon en klar bild av divisionens styrkor och svagheter.

— Min föregående uppgift som VP för utvecklandet av affärsverksamheten var en logisk förberedelse för mitt nuvarande uppdrag: att samordna Neste Chemicals tio affärsenheter världen runt, och deras kunnande, under ett gemensamt businessparaply för bättre synergi och större slagkraft på vårt nyckelområde.

I första skedet arbetar man med en treårsstrategi för denna integrering.

— Den kommer attinnebära en mycket genomgripande förändringsprocess med utgallring av överlappande funktioner, integrerandet av färska ackvisitioner, och troligen också nya ackvisitioner som ger marknads- och/eller tekniskt fotfäste, och kompletterar vårt kunnande.

Lika viktigt som att forska och utveckla det teknologiska kunnandet är omsorg om bumankapitalet, om människor, understryker Hahtovirta. Att de som arbetar med forskning och utveckling är motiverade. En hög kravnivå måste balanseras av en öppen kreativ atmosfär där medarbetarna känner att de och deras synpunkter är viktiga.

Hahtovirta hävdar…

…att företag inte skall producera sådant de vill sälja, utan sådant som deras kunder vill löpa och är villiga att betala för.

…att man är mer oersättlig om man lö ser problem än om man säljer produkter.

…ctt all produktutveckling måste utgå från marknaden, för det är dit produkten skall.

…ott tidsavståndet från forskningslabbet till realvärlden måste göras kortare.

-..att det tråkiga med att uppfinna en produkt som världen ännu inte skådat är att en sådan produkt inte har en betalande marknad…förrän nångång år 2006.

…att ingen jättelik R&D-budget i världen kan kompensera flummiga målsättningar hos ledningen.

Strukturer fokusområde

Slutanvändaren av Neste Chemicals produkter har långt varit träförädlings- och byggnadsindustrin. Hahtovirta konstaterar att strukturer nu är ett klart core- eller nyckelområde.

— Strukturer är ett omfattande begrepp; papper är också en struktur med flera materiallager, där vi levererat bestrykningsprodukter. Trä kommer också framdeles att vara en viktig gemensam nämnare för vad vi gör. Trä som material är en icke-uniform struktur, och vi har ett viktigt kunnande då det gäller att limma trä. De enklaste tilllämpningarna är spånskivor och fanér, mer krävande är limning av exempelvis möbeldelar och konstruktionselement som bärande specialbalkar.

Hahtovirta avslöjar inte vilka nya områden man siktar in sig på, utan konstaterar kryptiskt — Vi håller ett öga på verksamhet som anknyter till coating och limteknik, och utvärderar hur vi kan expandera vår verksamhet i sådana riktningar. Att limma och ytbehandla trä är intressant för oss, och performanceprodukter är ett kodord — mer kan jag inte säga utan att avslöja strategiska mål för våra konkurrenter.

Hon tillägger att träteknologi geografiskt betyder Europa och Nordamerika, med stora skillnader både i konsumentoch miljökrav, Att Neste Chemicals har etableringar på båda kontinenterna är en viktig trumf: det ger möjlighet att ta fram skräddarsydda produkter för definierade specialbehov, och snabbt få dem i produktion på den marknad där de har en identifierad efterfrågan. 21

Utgiven i Forum nr 1995-15

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."