Utgiven i Forum nr 2014-10

Tillbaka till framtiden

av Leif Bergström Forum 2014-10, sida 28, 30.10.2014

SELFIENS TIDEVARV, DEL 2. Det en gång så framgångsri hemmamammor och adrenalinknarkare.

Legendariska Polaroid missade det digitala teknikskiftet, men försöker nu göra comeback.

LEIF BERGSTRÖM NEW YORK

X Polaroid, en i tiderna innovativ och dominerande kameratillverkare med en nästan ultlik kundkrets, gick från gigantiska vinster till kollaps. Nu försöker varumärket komma tillbaka. En liten kub med rundade hörn ska göra högupplöst videoupptagning lika enkel som med de gamla Polaroid-kamerorna.

Bara 99 dollar ska den kosta, och avser att ta upp kampen med GoPros betydligt dyrare produkter. Designen påminner mer om en leksak än om en seriös kamera. Formgivarna vid byrån Ammunition - som också skapat Beats by Dre hörlurar — sökte ge kameran en skepnad lik gårdagens radergummin med lockande rundade hörn.

Polaroids vd Scott Hardy säger belåtet att människors första reaktion på Polaroid Cube är att den ser ”gullig” ut. Knappast ett omdöme som en kameratillverkare som riktar sig till professionella fotografer vill höra. Men Polaroid är ute efter samma kundsegment som en gång köpte direktbildskameror — vanligt folk som vill föreviga en kväll ute på stan, en släktträff eller ett klubbmöte.

Lysande förflutet. Polaroid var stora en gång. Företaget byggde helt på grundaren Edvin Lands lådlika kameror, som skippade negativet och spottade ut en färdig pappersbild. Tjusningen låg i hur snabbt den färdiga bilden kunde beskådas: ingen tripp till fotolabbet, ingen väntan på framkallning. “Klick”;

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 10 201 och den färdiga bilden kom ut omedelbart. Bolaget dominerade marknaden, och slog ut rivalen Kodak i en patentstrid.

Digitala foton, färgskrivare och smartmobiler ryckte mattan under fötterna på Polaroids affärsmodell. Plötsligen hade alla en ”omedelbar” kamera i skjortfickan eller handväskan, med bilder som dessutom via några klick enkelt kunde delas med vänner och främlingar världen över.

Liksom Kodak var Polaroid oförberedd på denna revolution, som utplånade konkurrensfördelen. Man stod envist fast vid sin gamla affärsmodell: att sälja kameror billigt och ta ordentligt betalt för film. 2001 gick företaget i Chapter 11-sanering, bara 10 år efter Lands död. Tillgångarna inklusive brandet Polaroid såldes.

Nyttavstamp. Det omstrukturerade Polaroid, som ägs investeringsbolagen Gordon Brothers Brands och Hilco Consumer Capital, har fortsatt att tillverka såväl analoga som digitala kameror till en hängiven, men ständigt krympande kundkrets.

Polaroid Cube utgör ett försök att hålla ett känt märkesnamn vid liv. Bolaget bedriver inget eget utvecklingsarbete, och lägger istället ut uppdraget till underleverantörer.

Produkten är barnsligt enkel att använda: ett knapptryck ger en stillbild, två tryck startar videoinspelningen. Baksidan har en dörr som kan öppnas med ett mynt, vilket ger tillgång till en mini-USB-port, minneskort och en väljare för upplösning: 720 eller 1080 p. I botten sitter en magnet som gör stativ överflödiga om det finns metallföremål på lämp a Polaroid försöker göra comeback med en stötsäker minikamera, som kan tänkas tilltala båd ” lig plats. Tillbehören inkluderar fäste för både cykelstyre och hjälm, samt stativ.

Som ett minne från Polaroids fornstora dagar har kuben ett karaktäristiskt regnbågsfärgat band i mitten. Prylens totala dimension, 35 mm, matchar dessutom den gamla konkurrensen från 35 mm celluloidfilm.

Vågspel. Skeptiker påpekar riskerna vid radikalt ny formgivning av kameror. Minns Lytro, som sökte sälja en avlång fyrkantig kamera som gav skärpa längs hela bilddjupet, utan behov för fokusering. Nu försöker företaget igen, med en betydligt mer konventionellt designad produkt.

Marknaden för actionvideo domineras av Kalifornienbaserade GoPro, som visserligen inte heller tillämpar någon traditionell formfaktor, men ändå går att identifiera som en kamera vid första anblicken.

GoPro är USA:s snabbast växande kameramärke. Bara 10 år sedan starten gick företaget förra året om Sony som elektronikkedjan Best Buys bästsäljare. Efter börsintroduktioneni våras har kursen tredubblas. En del analytiker ser det som en bubbla, och förstakvartalsrapporten i augusti blev en besvikelse.

GoPros senaste produkter kostar betydligt mer än Polaroid Cube. Och medan Polaroids vd Hardy berömmer GoPros förmåga att skapaett helt nytt marknadssegment hävdar han att marknaden kan göras mycket vidare än de surfare, fallskärmshoppare och andra äventyrslystna som GoPro riktar sig till.

Han hoppas Polaroid Cube ska föreviga mer alldagliga, mindre halsbrytande händelser.

Utgiven i Forum nr 2014-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."