Utgiven i Forum nr 2014-10

Ulv och får i samma käder

av Bo Ingves Forum 2014-10, sida 27, 30.10.2014

AAmnaras

Ulv och får i samma käder

Det började med ett svidande nederlag. Jag fick inte upp bagageluckan på hyrbilen, en Fiat 500), i septemberkvällsmörkret på flygfältet på Mallorca.

BO INGVES TEXT & BILD X Efter lite trixande fick kappsäcken och våra vå ryggsäckar rum i det minimala baksätet. Återstod att med slokande öron och sömniga ögon styra kosan mot det första hotellet på en rundresa vid en fyra nätters minisemester.

I solskenet nästa morgon löstes problemet som av sig självt. Det gällde att trycka på en knapp på bilnyckeln, alltså den nyckel som satt i tändlåset i mörkret kvällen innan. Och under över alla under; allt bagage rymdes in.

Ulvi fårakläder. Orsaken till att pyttelilla Fiat 500 figurerar här i Forum hänger egentligen ihop med min bästa provkörning någonsin.

Det gällde presentationen av bilens sportversion Abarth i form av en heldag på Fiatkoncernens legendariska provkörningsbanai Balocco nära Milano i norra Italien.

Vilevde då hösten 2011 och den soldränkta banan stod till den lilla finska biljournalistgruppens exklusiva förfogande hela dagen.

ned den till d

Det var en syn för gudar när de små puttebilarna med maskulint vrålande motorer blåste förbi i närapå 200 km/h på huvudrakan, och efter en kort, snärtig bromsning pilade in iden branta kurvan i ändan av rakan och öppnade spjället på nytt.

Så roligt var det, att provkörningen höll påatturartairegelrätt kappkörning. Tills arrangörerna hotade avbryta evenemanget om inte journalisterna höll sig till spelreglerna gällande avstånden mellan bilarna.

Sagt och gjort, för här fanns det tid att under trygga förhållanden öva körlinjer på den omväxlande banan och att med optimal fart äntra huvudrakan för att nå det magiska strecket 200 km/h.

Får i fårakläder. Det enda Fiat 500 Abarth har med Fiat 500 att göra är det yttre skalet. I övrigt är bilens teknik och motor helt ersatt med durablare doningar i en särskild avdelning i fabrikeni Turin.

Där sportversionen med sina 135 hästkrafter accelererade från 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder är motsvarande tid för Fiaten på Mallorca 15 sekunder. I och för sig är detta inte att undra över, då den tvåcylindriga motorn utvecklar blygsamma 65 hästkrafter som mest.

Mallorca.

KUPERAT MED RÅGE. En fördel med Mallorca är att avstånden är korta. Rakt över ön kör man p 45 minuter längs moderna motorvägar. På några timmar hinner man bekanta sig med allt från renodlade turisthelveten till suveräna sandstränder och grandiosa bergslandskap med vindlande vägar. Och visst klarade den lilla Fiaten av stigningarna, men det gällde att vispa med växelspaken.

Det som känns mest är bristen på kraft; där Abarthen ivrigt tuggade asfalt gällde det att verkligen varva upp Fiatens motor för att överhuvudtaget komma någon vart.

Det syntes också på bränsleåtgången som var i medeltal 7,5 liter på körda 380 km. Där man med Abarthen kunde ta kurvorna i hög fart var det otänkbart med lillFiaten. Trots att den var oväntat rymlig och bekväm att köra, svajade den betänkligt redan vid små g-krafter i sidled.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 10 2014

Utgiven i Forum nr 2014-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."