Utgiven i Forum nr 2014-06

Törsten avgör

av Torsten Fagerholm Forum 2014-06, sida 05, 19.06.2014

Taggar: Bolag: Sinebrychoff Personer: Mats Perander

| rr ee lörsten avgör

Varför gör du comeback efter sex år utanför branschen?

Sinebrychoff har långa anor, en stark kultur präglad av innovation och samhörighet, oförändrad trots allt tätare samarbetet inom Carlsberg-koncernen. I snitt räcker ett arbetsförhållande hos oss 13 år. Lägg till en intressant business och internationella arbetsuppgifter.

Lojala kunder vinner man Inte genom reklam allor häftiga etikettar. Hur skall nå lyckas höja exporten till 10 procent av omsättningen? Tillväxten för alkohol kommer från närmarknader där produkterna och varumärkena är kända, medan energidrycken Battery säljs i över 30 länder. En del av exporten är visserligen sådan som finländarna bär tillbaka hem från Estland, på grund av tokig skattepolitik. Det kan inte pågå för evigt, det gäller att hitta andra ben att stå på.

Är du en Feinschmecker - hur många aromer kan du identifiera utav ölets cirka tusen komponenter?

Jag älskar god öli alla dess former, utan att ha någon speciell favorit. Någon finsmakare är jag inte. Det är mera min näsa för business som jag har nytta avijobbet.

Är loppet kört inom ölen, där staten ideligen beskattar och begränsar?

Visst är det tufft. Ölkonsumtionen är rätt okänsligför konjunkturer och ett tacksamt beskattningsoffer. Begränsningar i förmyndaranda gällande reklam eller restaurangers öppethållning har närmast negativ effekt på sysselsättningen och människors sätt att dricka alkohol. Beslutsfattarna har inte räknat kalkylen riktigt till slut.

Skattepolitiken sägs underblåsa alkoholimport från Estland?

Beslutsfattarna borde göra en studieresa till Tallinn för att själva se ölrallyt. Vore det inte bättre att dricka öl under kontrollerade former på en finsk restaurang istället för att häva i sig mångdubbelt i hemmasoffan? Staten underminerar aktivt restaurangkulturen. Förlorarna är den finländska folkhälsan och statskassan, vinnaren är rederierna samt utländska aktörer.

i

KAN DET HÄR MED DRYCKER. "

Pe

Struntar staten med sin detaljstyrning i realitetema: EU och intemet?

Ju mer något förbjuds, desto mer glorifieras det. Det ser vi efter mer än 100 år av olika alkoholförbud, som inte haft önskad effekt. Reklam genom internationella idrottsevenemang och internet kan inte styras, och ger konkurrensfördel åt utländska brands.

Ölkonsumtionen stiger inte längre i rika länder, export ses som lösningen. Men ölmärken är lokala - vilken balt, ryss eller chilenare bryr sig om Karhu Ölär väldigt lokalt. Undantagen är specialöl samt fåtalet världskända varumärken. Men i närliggande länder finns marknadsandelar att vinna. Vill man nå framgång utan miljonbudget gäller det att följa trenderna, analysera marknaden och skapa en produkt somm fyller nuvarande eller framtida behov.

Är den finske öldrickaren lika konservativ som förr, aller å andra sidan alltmer krävande då öl utvecklats till an sorts hifi-hobby?

Den finska konsumenten vill fortfarande ha sin ljusa lager. Samtidigt växer allt fler små specialöl och mikrobryggerier fram. Stora företag måste att vara i spetsen av utvecklingen. Vi fortsätter bjuda nya smakupplevelser genom egna produkter och import.

Dryckasbrands har Into råd mad varierande kvalitet. Håller er partner Coca-Cola samt ägare Carlsberg er på tårna, med stlckprovsrazlor?

Välkomna bara! Vårt bryggeri i Kervo är ett av de modernaste i världen. Med ordning på torpet behöver man inte rädas överraskningsgäster.

I den finländska bryggeribranschen återstår tre lokala jättar, med er i spetsen, Behövs ytterligare konsolidering?

Nej. Jag tror att marknaden själv hittar sin balans. Vi bör komma ihåg att den finska marknadentrots allt är väldigt liten. För att uppnå effektiv volym bör marknadsandelen vara tillräckligt stor. En relativt ny faktor är dessutom butikskedjornas private labels.

Ni satsar hårt på energidrycker, som anklagas för att ge för mycket koffein åt barn och unga. Dessutom är citronsyra skadligt för tänderna. Försöker ni indirekt få 7-åringar på kroken? En burk energidryck innehåller ungefär lika mycket koffein som en liten kopp kaffe. Måttlig konsumtion innebär ingen hälsorisk för en frisk konsument. Energidrycker rekommenderas inte åt barn eller gravida. Alla sura och söta livsmedelär skadliga för tänderna, en del mer än energidrycker. Vi marknadsför inte Battery till barn.

Battery hamnade i klorna på hälsomyndigheterna i Chile. Illustrerar det riskerna på nya marknader Ått öppna en ny marknad har sina risker och kan kräva tid och tålarnod. Men skarn den som ger sig! Efter armbrytningen med chilenska myndigheter är nu Battery ett ledande brand på marknaden. m

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 62014

Utgiven i Forum nr 2014-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."