Traditionella märkesprodukter stor trumf för liten industri
Forum 1977-17, sida 16, 09.11.1977Traditionella märkesprodukter stor trumf för liten industri
För små familjeföretag kan det idag vara svårt att klara sig jämsides med flere jättekoncerner inom samma bransch. Men får man en god produkt som början (på finska alku), som ännu efter över åttio år är lika efterfrågad är det värt att sträva vidare. Det anser man på Brunbergs sötsaksfabrik i Borgå ett av de få gamla företag som med några traditionella mär kesvaror växer och mår bra.
=» Historien om den Brunbergska Alku-karamellen, känd och omtyckt i flere generationer, är rätt kuriös. Finlands äldsta karamell, berättar försäljningschef Tor Granberg, är en mycket typisk rysk karamell. Receptet kom ursprungligen till Finland med en ryss från Petersburg. Ända sedan dess har den tillverkats enligt samma recept. Men receptet har levt kvar också i vårt östra grannland, även där kan karamellen nämligen köpas ännu idag. På ryska heter den givetvis ”start”! Numera utgör <Alku-karamellen dock bara cirka 12 procent av Brunbergs omsättning. Andra traditionella produkter, om än inte lika gamla, är tryffel, negerkyssar, lakrits, marmelad och chokladplattor. Negerkyssarna, som funnits med sedan början av femtiotalet, har på senare år vunnit insteg och är nu den produkt som går mest åt. Till produktsortimentet hör dessutom chokladglasyr som levereras till andra livsmedelsindustrier.
Trots med i stort sett samma antal anställda, cirka 35 personer, och trots sträng priskontroll på produkterna, har Brunbergs tillverkning och försäljning under 70-talet gått kraftigt uppåt. Från en omsättning år 1970 på 1,5 miljoner är man i år uppe i cirka 6,2 miljoner. Det är raskt marscherat. Men nu tar väggar och tak emot, så i höst börjar man bygga en ny fabrikshall om 1800 m? bredvid den gamla. Utvidgningen betyder emellertid inga större förändringar i personal eller maskiner, man räknar enbart med att kunna utöka kapaciteten genom större svängrum. Orsaken till att Brunbergs idag, trots en marknadsandel under 2 procent, kan stå på sig ser försäljningschef Tor Granberg just i de gamla traditionella märkesprodukterna: — Utan typiska märkesvaror klarar sig inte ett företag i vår storleksklass, säger han. — Jämförelsevis små kostnader ökar dessutom konkurrenskraften. Det är inte lönt att börja flaxa och flyga med nya produkter,
Mellan 600—800 kg tillverkas dagligen.
för det krävs en större fabrik och en reklamapparat som bara de verkligt stora kan hålla sig med. Vi har en stor potential redan nu.
Hos Brunbergs betyder alltså framtiden att man i nya utrymmen fortsätter att satsa på de gamla produkterna och utveckla dem, förpliktad av tradition och kvalitet. DO
Mångsysslare i Lovisa
Oy Spirolit Ab i Lovisa är inget gammalt företag, bara fem år. Men det är en av de största industrierna i Lovisaregionen. Man satsar hårt på produktutveckling. Företaget sysselsätter cirka 100 personer, och i år räknar man med en omsättnin på ca 20 miljoner mark.
=» — Senaste år investerade företaget ca 4 miljoner mark i en ny fabrikshall anknuten till den gamla fabrik som vi köpte vid starten, berättar VD Pehr Österman. För närvarande är produktsortimentet brett och fyra olika linjer kan urskiljas 16
En stor del av våra industriers behov av papprör tillverkas av Spirolit. Det är stommar till rullar för papper, plast och otaliga andra rullvaror. Rören står för omkring 60 procent av omsättningen.
Produktlinje nummer två består a laminatskivor. Laminatskivorna saluförs som sådana eller förädlas vidare till kantlistade bordsskivor, fönsterbänkar, skärmväggar. Man fungerar som underleverantör till olika industrigrenar som använder laminerade produkter.
En tredje linje Spirolit sysslar med, delvis som enda tillverkare i Finland, är vad man kallar dekorativa laminat. Konstreproduktioner lamineras så ytan blir oömtålig och tvättbar, vilket ger dem speciellt lämpliga användningsmöjligheter i restauranger,
FORUM 17/77