Traditioner är bra i kristider
av Hedda Biström Forum 1991-07, sida 25, 02.05.1991
Verdandi bevisar: Traditioner är bra i kristider
Text: Hedda Biströ — Vi vill vara nära kunden och ge god service. Vi siktar inte ens på att sälja försäkringar ute i Europa. Det här säger direktör Leo Wistbacka vid livförsäkringsbolaget Verdandi, som har sit högkvarter Åbo. Verdandi har cirka 8 verksamhetsår bakom sig samt ett tjugotal konto på olika håll i landet.
dag koncentreras Verdandis verk samhet på lagstadgad pensionsför säkring, frivillig pensionsförsäkring, samt liv- och sjukförsäkring. I år har det faktiskt förflutit 70 år sedan bolaget började sälja livförsäkringar.
Verdandi grundades i Åbo redan 1905 av en rad ekonomiskt sinnade åbobor, som ville göra staden till försäkringscentrum i Finland. Bolaget inledde sin verksamhet som återförsäkrinesbolag.
Det är helt i linje med Verdandis traditioner att inta en avvaktande hållning till integrationsyra och äventyrliga projekt.
”På kundens språk trycka den språkliga förankringen genom att poängtera att man säljer försäkringar ”på kundens språk”.
— Vi kan nog kallas ett finlandssvenskt bolag. Styrelsens språk är svenska, framhåller han också.
Inom kundkretsen håller dock konstellationerna sakta men säkert p mer än hälften av de nya kunderna numera är finskspråkiga. och att de som arbetar på kontoret får använda
FRUN, 7/199 finskan mera än svenskan i kundkontakterna. De finskspråkiga kunderna behärskar ju mera sällan svenska än de svenskspråkiga finska.
— Men vi är medvetna om — och vi vill ta vara på — det finlandssvenska. Vi är speciellt inriktade på att betjäna finlandssvenskar, säger Wistbacka.
Vad kundernas preferenser beträffar har de under de senaste åren visat ett speciellt stort intresse för individuella pensionsförsäkringar. Wistbacka förutspår att intresset för dessa försäkringar kommer att stå sig. Han räknar med att människorna på nytt flitigt kommer att teckna individuell nsionsförsäkringar ”efter att vi har kommit ur dagens ekonomiska svacka”.
Just nu löper försäljningen dock något trögt, medger Wistbacka.
Välavlönad, 40—45 år
Wistbacka berättar att intresse för dessa försäkringar återfinns inom ett brett spektrum av människor av varierande ålder och ställning.
— Framför allt är personer i åldern 40—45 år intresserade av den här försäkringsformen, som är rätt ny. Och de hör nog till de bättre avlönade.
Toppåret för försäljningen av individuella ensionsförsäkringar — var 1989. då 1 446 sådana försäkringa — Samarbetsavtalet med — Lokalförsäkringsgruppen är ett viktigt strategiskt val, säger Verdandis direktör Leo Wistbacka.
tecknades i Verdandi. I fjol hade antalet sjunkit till 1 269. Den som funderar på att ta en individuell pensionsörsäkring har ofta siktet inställt på att dryga ut den reguljära arbetspensionen under ett visst antal år — till exempel med 5 000 mark i månaden från och med att försäkringstagaren har yllt 60 år. fram till hans, eller hennes, 70-årsdag. För en 40-årig man blir årspremien för en sådan försäkrin 5 860 mk, och den kan erläggas t ex vartalsvis.
Wistbacka nämner att de här kunderna vanligen räknar med att pensionera sig i förtid, i genomsnitt vid 50 års ålder. Han tror emellertid personigen att Finland förmår bemästra daföns trend med en mycket hög andel örtidspensioneringar.
— - Arbetspenstionssystemet mer att klara sig, fastslår han.
Wistbacka tillägger att Verdandi i egenskap av arbetspensionsanstalt måste försvara också det lagstadgade systemet. Bolaget står för en betydande andel speciellt av de lagstadgade företagarpensioner som har tecknats i Finland, det vill säga 7.5 procent av antalet i hela landet.
Bolagets andel av premierna för livförsäkringar och frivilliga pensionsförsäkringar är 3,7 procent. I medeltal blir andelen av de lagstadgade pensionsförsäkringarna 2.7 procent.
Styrelsen för Verdandi har nyligen framlagt det preliminära bokslutet för förvaltningsrådet, Wistbacka betecknar resultatet för fjolåret som gott. Han nämner att premieinkomsterna i fjol ökade med 30 procent. Resultatet av försäljningen av individuella livförsäkringar var speciellt gott.
Vad utsikterna inför framtiden beträffar vill Leo Wistbacka alldeles speciellt betona vikten av det strategiska samarbete som har inletts med Lokalförsäkringsgruppen.
— Samarbetsavtalet är viktigt och erbjuder en god plattform för vidare arbete speciellt i finskspråkiga trakter. Det är ett mycket bra strategiskt val. poängterar han.
Lokalförsäkringsgruppen och Verdandi har tillsammans omkring 800 000 försäkringskunder, 231 kontor och en premieinkomst om drygt 1.2 miljarder mark.
kom Det ålderdomliga namnet Verdandi för tankarna till den nordiska mytologin. Verdandi var en av de tre förnämsta nornorna, ödesgudinnorna, som satt under världsträdet Yggrasil och spann varje människas livstråd. (De två andra förnäma nornorna hette Urd och Skuld. 25