Tre gånger Norcontrol — KV:s hi-tech-döttrar

av Ragnhild Artimo Forum 1987-01, sida 14-15, 22.01.1987

Taggar: Orter: Norge Teman: teknologi

Norcontrol har levererat lastkontrollautomationen till ”skytteltankern” SARITA.

Tre gånger Norcontrol — KV:s hi-tech-döttrar

Norges största industrikoncern, statsägda Kongsberg våpenfobrikk, har tre hi-tech-enheter i Horten: Norcontrol Automation, Norcontrol Simulation och Norcontrol Surveillance Systems. Norcontrol-bolagen har specialiserat sig på avancerade elektroniska system för fartyg, hamnar, och marinutbildning.

Norcontrol Automation

En av Norcontrol Automations färskaste leveranser är ett enhetligt automationssystem, DataChief 7, för en bil/passagerarfärja som Wärtsilä Marine Åbovarvet levererar till norska Jahre Line i vår för trafik mellan Oslo och Kiel.

DataBridge 7 har funktioner för bla kollisionsvarning, positionsbestämning och navigation.

14

Norcontrol Automation A/S, som till 45 procent ägs av Kongsberg Våpenfabrikk och ill 55 procent av Fönix A/S, har utvecklat artygsautomationssystem i över tjugo år. Första generationen, som lanserades 1965, var ett ”datorlöst” system. Andra generationen — från 1970 — baserade sig på användning av en centraldator. NCA har nu hunnit fram till tredje generationen, ett enhetligt automationssystem med distribuerad datakraft, som baserar sig på att huvudoch undersystem talar samma språk.

Norcontrol Automation är faktiskt stamräd för Norcontrol Simulation och Norcontrol Surveillance Systems; simulationssysemen avgränsades till en egen enhet 1977, och övervaknings- och trafiksystemen blev en division 1979,

NCA lanserade obemannade maskinrum redan 1966.

— Vi var också först med antikollisionsradar och ett integrerat navigationssystem — DataBridge — 1970, berättar försäljningschef Einar Strand. — Och med ett kommersiellt datoriserat automationssystem för maskinrum 1972. Och senaste målsnöret srängde vi med vårt enhetliga automationssystem för två år sedan.

En av de nyaste tekniska vinningarna ä ett totalintegrerat automationssystem so installerats på ”skytteltankern" Sarita, ett koreanskbyggt fartyg, för norska rederiet Ugland, som Statoil chartrat för tio år för råoljetransporter från lastningsbojar i Nordsjön.

Systemet förenklar offshore-lastningen och minimerar riskerna för läckage och utsläpp. Automationssystemet baserar sig på tre huvudprocesser: AutoChief 7, ett fjärrkontrollsystem för de två huvudmotorerna, DataChiet 7 maskinrumsmonitoring och alarmsystem, och DataMaster 7, ett lastkontrollsystem. Samtliga system fungerar självständigt men är sinsemellan integrerade.

Strand påpekar att ökad automation ombord inte bara är en fråga om större säkerhet, flexibilitet och effektivitet. Kostnadseffekten reflekteras också på personalsidan. Bemanningen på tankfartyg låg 1960 på genomsnittliga 45 och är idag kring 15 — Och trenden sjunker fortfarande. I dagens läge och i skuggan av utflaggningsproblemen är detta en inte obetydlig fråga.

Kostnadseffektivitet är cet centrala säljargumentet.

Användningen av distribuerade mikroprocessorer är en av NCA:s käpphästar.

— Det betyder att det enorma antal kablar som i ett centraliserat system leder till kontrollrummet kan ersättas med en end kabel, säger Strand. — Ett illustrerande exempel är DataChief 7, vårt alarm- och maonitoringsystem. I ett konventionell alarmsystem kan en kontrollkonsol ha över 2 000 anslutningspunkter. Vårt distribuerade system reducerar behovet av enskilda ledningar från 2 000 till fyra. I stället för kablar mellan monitoringpunkterna till en central kontrollenhet är sensorer förenade till decentraliserade alarmenheter, som i sin tur är anslutna till en centralenhet. Det betyder också att tekniska fel är lättare att spåra.

Norcontrol Automation sysselsätter idag 80, och omsättningen 1986 uppgick till 80 miljoner NOK (ca 56 miljoner FIM). I genomsnitt 15—20 procent av omsättningen avdelas för forskning och utveckling.

Norcontrol Simulation

Norcontrol Simulation A/S har över tio års erfarenhet av avancerade marinutbildningssimulatorer: radar och navigation, manövrering, taktisk utbildning, och maskinrumssimulation, last- och ”allasthantering och kontroll samt stabilite.. Bolzyer har nått internationellt erkännande som pionjär och marknadsledare på dessa produktområden.

De senaste åre”. har verksamheten utvidgats att omfatta simulatorer för processoch oljeindustrin — en avancerad olje- och gasprocessimulator för Gullfaks A har installerats vid Statoiis träningscenter i Bergen, och ett motsvarande system för Oseberg A skall levereras till Norsk Hydro detta år.

— Norcontrol Simulations centrala kundgrupper är sjöfarts- och tekniska läroverk och högskolor, rederier och skeppsvarv, berättar VD Lasse Hansen, som också är en av nyckelgestalierna i den lokala protileringen Electronic Coast (se även separat artikel)j. — Övriga målgrupper är marinen och kustbevakningen, samt oljebolag och processindustri.

1/1987 FORUN

Detalj av Norcontrols träningssimulator — instruktörspanel med felfrekvensmätare, simulationskontroll och kommunikationsfunktion er

Norcontrol var tidigare en resultatenhet inom statsbolaget A/S Kongsberg Våpenfabrikk — en av Norges största industrikoncerner — men ombildades till självständigt aktiebolag 1985, då moderbolaget spjälktes upp I mindre, specialiserade businessenheter.

Norcontrol Simulation har en personal på 95, huvudparten ingenjörer och andra specialister, och samarbetar med förskningsinstitut och industri såväl i hemlandet som internationellt, för att komplettera det egna kunnandet, Naturligtvis utgör också Kongsberg-gruppen en betydande teknisk extraresurs i bakgrunden.

NCS rekordstörsta kontrakt hittills — Oseberg -— har varit på 44 miljoner NOK (ca 31 miljoner FIM). Ornsättningen för 1986 uppgick till 94 miljoner NOK (ca 68 miljoner FIM). I genomsnitt 80—90 procent av produktionen går på export.

— Genom att projekten per land är få, krävs en stor geografisk spridning och stora marknadsandelar, säger Hansen.

NCS har inriktat sig på stora, komplexa system med en viss grad av kundanpassning — Hansen talar hellre om ”måttsydd” än ”skräddarsydd”; systemen är rätt långt uppbyggda av standardiserade moduler.

Den långt drivna specialiseringen på en mycket smal sektor förutsätter speciell teknisk kompetens såväl i säliarbetet som i genomförandet av projekten. ”Bearbetningen" för en affär tar 2—5 år, och själva leveransen 1—2 år.

Hansen nämner leveranser till Finland: navigations- och radarsimulatorer till Ålands Sjöfartsläroverk och till Åbo Svenska Sjö fartsläroanstalt, samt — förestående — en marinprocessimulator med färggrafik till Ålands tekniska skola för utbildning av maskinister för färjorna.

NCS levererar inte bara system och utrustning, utan också tjänster som kompletterar och effektiverar undervisningsmetoderna — bolagets specialister medverkar i kursuppläggning och instruktörsutbildning.

Om bolagets internationella marknadsföringsstrategi säger VD Hansen — En nära kontakt med den slutliga användaren är a och o. Det individuella säljarbetet från Norge kombineras med lokala agenter som ”kan” respektive marknader. Vi söker samarbetspartners på utvalda marknader, som å ena sidan kan tillföra projekten lokalkunnande — som också bidrar till att forcera protektionistiska barriärer — och å andra sidan kompletterar vårt eget teknologiska kunnande. En viktig fråga

FORUN 1/198 är också en medveten balans mellan projekt som ger intäkter på kort sikt, och mera långsiktig utveckling av nya produkter och nya marknadsområden.

Norcontrol Surveillance Systems

I motsats till de två andra Norcontrol-enheterna i Horten är Norcontrol Surveillance Systerns inte ett aktiebolag utan fortfarande en division inom Kongsberg Våpentabrikk. NCSS har opererat som en specialiserad division sedan 1979, och verksamheten täcker idag utveckling, hopsättning och marknadsföring av radarbaserade övervakningssystem för hamnar, kustfarleder och offshorestationer, samt modulförsäljning av elektronikkort, displaysystem och arbetsstationer.

NCSS har levererat hamntrafiksystem till bla Göteborg, London, Portsmouth, Plymouth, Halifax, Bermuda och Qingdac.

— Ibruktagandet av avancerad elektronisk övervakningsteknik till lands har varit avsevärt trögare än utvecklingen för fartygstillämpningar, säger direktör Gunnar Pettersen.

Ett av Norcontrols tekniska trumfkort är en dagsljusdisplay där radarvideofärgerna kan regleras av användaren — landområdena anges med grönt, havsområden med mörkblått, och farleder, bojar, sjömärken etc med valbara färger. Norcontrols arbetsstationer är också försedda med en separat datamonitor och kan programmeras för bla kollisionsalarm, positionskontroll, övervakning av fartyg för ankar, övervakning av farleder och fartygens hastigheter etc. Tack vare avancerade simulations- och prediktionsfunktioner kan kollisioner och andra olyckor förebyggas effektivt.

Förutom den omedelbara assistansen till fartygen lagrar systemet trafikdata för administration och med sikte på eventuella senare behov — räddningsoperationer, utredningar mm.

— Vårt tekniska försprång framom konkurrenterna är idag ett till två år, säger

Pettersen. — Och vi har över 60 procent av marknaden — ännu.

En viktig tillämpningssektor för trafikövervakningssystem är offshoremarknaden. Det är en extra krävande område genom att merparten av installationerna är under vatten — och sträcker sig över en radie på upp till 7 km från plattformarnas ”synliga del. All fartygstrafik inom detta område utgör en potentiell risk, och materiella och miljöskacor kan förorsakas av bla ankaroch kabelskador på rör och borrhuvuden, skador förorsakade av trålnät, kollisioner med konstruktioner och bojar etc.

Norcontrols OVTM-system har utvecklats för kontroll och dirigering av fartygstrafik över undervattensinstallationer. Systemets huvudfunktioner är bl a att övervaka, assistera och varna fartyg inom offshore-området, att koordinera lastnings- och lossningsoperaticner samt assistera vid olyckssituationer.

NOCSS designfilosoti är flexibilitet: systemet kan måttsys för olika kundbehov. Ett av de ”största” systemen finns i Campeche, Mexico, och täcker ett område på 10 000 kvadratkilometer. Tack vare modulsystem utgör avstånd och geografi inga begränsningar.

Norcontrol har levererat offshore-övervakningssystem till bl a Statoil, British Petroleum, Mobil, Texaco, och Esso.

Norcontrol Surveillance Systems sysselsätter cirka 60 personer, och omsättningen för 1986 uppgår till runt 50 miljoner NOK (ca 35 miljoner FIM). Budgeterad omsättning för 1987 är 70 miljoner NOK (nära 50 miljoner FIM), och med nytecknade kontrakt på leverans av VTS-konsoler till Hong Kong Harbour för över 40 miljoner NOK kan utsikterna att nå det målet anses vara goda. I genomsnitt 30 procent av omsättningen är exportleveranser.

Ragnhild Artimo 9

Norcontrol har levererat hamntrafiksystem till bla London Harbour. Radarvideofärgerna kan regleras av användaren.

15

Utgiven i Forum nr 1987-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."