Utgiven i Forum nr 2011-11

Trenderna på mobilmarknaden

av Mikael Åkermarck Forum 2011-11, sida 14, 24.11.2011

EN FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 11 2011

DEBATT

Skicka din debattartikel till feedbackQforumA. Vi välkomnar även kortare texter.

Trenderna på mobilmarknaden

X Den starkt växande datatrafiken ställer hårda krav på teleoperatörerna. Nu gäller det att inte bara bygga ut näten utan även att besluta vilka tjänster som ska erbjudas. I och med att mobilvärlden förändras i raskt takt är det viktigt att hängamediden tekniska utvecklingen och helst vara en av föregångarna.

I den brutala kampen om marknadsandelar är det mobiloperatörernas värsta mardröm att bli en leverantör av enbart nätkapacitet. Rapporter från internationella analyshus för IT-sektorn såsom Gartner, IDC och Ovum avslöjar att den årliga tillväxten av datatrafiken globalt är kring 40 procent per år fram till 2013. Snabbast växer det mobila bredbandet där tillväxten är hela 131 procent per år.

Smartare telefoner blir ett måste. Nu exploderar marknaden för smarta mobiltelefoner världen över. Det är på mobilmarknaden som Apple tack vare sin Iphone med tillhörande mjukvara har slagit världen med häpnad. Apple har lyckats expandera och erövra en marknadsandel på 18,5 procent på marknaden för smarta telefoner. Det handlar om en marknad som växer med 70 procent per år.

Apple är kort sagt starkast på rätt område, och i rätt tid. Den globala efterfrågan på smarta mobiltelefoner gynnar även Samsung vars marknadsandel stigit på ett år från 5 procent till hela 17,5 procent.

Antalet sålda smarta mobiltelefoner ökade med 72 procent under 2010 och utgör 19 procent av hela mobilmarknaden. Enligt analysföretaget ABI Research väntas marknaden för smarta mobiler år 2016 uppgå till över 870 miljoner anslutningar.

Största orsaken till tillväxten har varit konsumenternas behov av att uppdatera sina mobiler tillmer avancerade smarta telefoner. I år väntas varannan mobiltelefon som sälj 4

Mikael Åkermarck är forskare på Kommunikationsministeriet.

”lår väntas varannan mobiltelefon som säljs vara en smarttelefon vara en smarttelefon. En del analytiker anser att Nokia har det största problemet att tackla. Den överdrivna glorian kring Nokia har falnat och med en marknadsandel på 11 procent enligt IDC är Nokia numera bara ett bolag bland alla andra.

Fastän Nokia fortfarande intar en stark ställning på mindre mogna marknader, främst i Asien, attackeras Nokia framförallt i Kina av så kallade white-box leverantörer, det vill säga tillverkare av lågprismobiler. De följande två-tre åren blir för Nokia en avvaktande övergångstid då det klarnar hur marknaden för smarttelefoni kommer att utforma sig. Men är två år för lång tid på den extremt snabbrörliga mobilmarknaden?

Operativsystemet allt viktigare. Det råder också en tuff konkurrens på marknaden för mobila operativsystem. Nokias Symbian som har varit det dominerande operativsystemet för smarttelefoner har på kort tid fått flera allvarliga konkurrenter. Bland dem finns Android, som med sin allt större och snabbare spridning blir den stora utmanaren för smarta mobiler.

Google har lagt enorma resurser på Android, som lanserades hösten 2007, för att ta fram ett operativsystem för mobiler. I dagsläget används Android av alla mobiltillverkare utom Nokia, RIM och Apple. N när Nokia har gått ihop med IT-jätten Microsoft återstår det att se hur hård konkurrensen blir mellan Apples iOS och Googles Android-operativsystem. Windows som operativsystem har i dag omkring 3 procent av den globala marknaden.

Medieplattan dagens melodi. Den stora frågan inom IT-branschen är den som Apple-skaparen Steve Jobs ställde i januari 2010 vid presentationen av Ipad: Finns det utrymme för en ny produktkategori mellan den bärbara datorn och den smarta telefonen?

I dag kan vi tryggt konstatera att så verkligen är fallet. Sedan april 2010 när Ipad lanserades i USA har medieplattan nämligen skapat förutsättningar som ingen annan pryl i historien, skrev affärsmagasinet Veckans Affärer på hösten 2010. Enligt konsultföretaget PRTM kommer det att säljas över 200 miljoner exemplar av medieplattan fram till år 2014.

Därför är det intressant att ta en titt på siffror som figurerat i medierna. Analyshuset Gartner som är specialist på IT-branschen har bedömt att det såldes 19,5 miljoner medieplattor under 2010, med framför allt Ipad som drivkraft. Enligt analysföretagen väntas försäljningen av medieplattor i år vara kring 70 miljoner och nästa år närmare 100 miljoner plattor. m

ER [=] lm = 3 S 3 =]

Utgiven i Forum nr 2011-11

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."