Utgiven i Forum nr 2021-09

Tvära kast i Saabs historia

av Henric Borgström Forum 2021-09, sida 22-23, 18.11.2021

Taggar: Bolag: Saab

Tvära kast t Saabs historia

Fram till andra världskriget byggde Saab järnvägsvagnar, men slog om till stridsflyg när kriget kom. Om Finland väljer Saab Gripen blir det andra gången som Finlands försvarsmakt använder Saabs stridsflygplan.

HENRIC BORGSTRÖM TEXT x Saab är främst känt för sina stridsflygplan men också för personbilarna som tillverkades 1947-2010, och året därpå försatts i konkurs av det nya nederländska bilföretaget Spyker.

Stridsflyg och personbilar är bara en del av många tekniska produkter som den börsnoterade Wallenbergkoncernen producerat se '

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 9202 dan 1937. Under 84 år har den också genomgått ett flertal fusioner och avknoppningar. Ett par år efter starten kompletterades bolaget med järnvägsverkstäder. Efter andra världskriget blev det också personbilar och från 1969 Scanias tunga lastbilar och bussar. När datorerna gjorde intåg på världsmarknaden bildade Saab tillsammans med amerikanska ITT bolaget Stansaab, som också konstruerade system för flygledning. ITT lämnade samarbetet 1973, Saab köpte Facits kontors IB Saab 39 Gripen är ett fjärde generationens stridsflygplan som tillverkas av Saab AB.

maskiner med datorerna Alfaskop. Men 1978 såldes stordatorerna till amerikanska Univac, medan minidatorer för till exempel banker såldes till Ericsson 1981.

General Motors blev delägare i personbilarna 1990 och senare helägare. Scanias tunga fordon blev ett självständigt börsbolag men hamnade sedan tillsammans med tyska MAN och VW:s lätta lastbilar i nuvarande börsbolag, tyska Traton, noterat också i Stockholm.

Under tiden hade Saab övertagit delar av

MNIS IANO = =

HI0LS 3800 vapentillverkaren Bofors med namnet Dynamics, tillverkare av markstridsvapen som granatgevär, robotar, torpeder och sensorer. Därtill tillverkades obemannade undervattensfarkoster, säkerhetsanordningar för oljeletning och oljeproduktion samt kärnkraftverk. Detta medan artilleriprodukter, kanoner och ammunition hamnade hos brittiska BAE. Saab inledde 2005 samarbete med franska Dassault om en drönare användbar i strid.

Saab blev tillsammans med Boeing vinnare om ett nytt militärt skolflygplan med namnet T-7 Red Hawk som ska byggas i 350 exemplar för USA:s flygvapen. Saab har byggt upp en fabrik som invigdes nu i höst i Indiana, USA.

2014 köpte Saab Kockums från tyska Thyssen Krupp med Karlskronavarvet och större delen av ingenjörerna i Malmö, tillverkning av ubåtar och ytstridsfartyg. Vidare finns en större anläggning för militär träning i Jönköping.

Draken i Finland. Om Saab den här gången går vinnande ur striden om ordern på nya finländska jaktplan blir det andra gången Finland är beväpnat med svenskt stridsflyg.

När Danmark 1968 köpte Saabs Draken dröjde det bara två år innan också Finland bestämde sig för samma typ, 12 allväders jaktflygplan med Deltavinge som monterades vid Valmets verkstäder i Nystad. Där monterades också Saabs personbilar åren 1970-2003.

Flygplanen till Finland började levereras 1974-75 med beteckningen Saab 35XS (Export Suomi). Innan dess hade Finland från Saab leasat sex svenska J35F plus tre skolflygplan. 1985 kom en större tilläggsorder på 18 begagnade J35F plus två tvåsitsiga skolplan, vilket gjorde att finländska flygvapnet kunde sköta pilotutbildningen i hemlandet.

Finland hade på 1980-talet 36 Draken och 24 sovjetiska Mig-21. Draken placerades först vid Tavastlands flygflottilj nära Jyväskylä, men flyttades senare till Lapplands flygflottilji Rovaniemi. En del hamnade också vid Satakunta flygflottilj nära Tammerfors. Det allra sista flögs fram till augusti 2000.

Finland valde Hornet. I slutet på 1970-talet hade Saab tagit fram den nya modellen Viggen. Med denna deltog Saab i tävlingen om ”århundradets vapenaffär” när de fyra Natoländerna Danmark, Norge, Nederländerna och Belgien samordnade sina inköp.

Efter påtryckning från USA gick ordern till General Dynamics F16. Saab förlorade också i början på 1990-talet när Finland valde amerikanska Hornet.

Israel blev första exportland och där hamnade F16 snabbt i strid mot Syrien, strax därefter mot Irak och i stor omfattning under

IB Svenska stridsplan genom tiderna.

Kuwaitkriget 1991, vid flera tillfällen mot sovjetiska MiG

Däremot har Saab haft stor exportframgång med senaste stridsflyget JAS Gripen, som står för jakt, attack, spaning. Olika versioner har sålts eller hyrts ut, 36 till Brasilien, 26 till Sydafrika, 12 till Thailand och även till Tjeckien och till Ungern.

Kroatien var intresserat men hade inte pengar, Schweiz regering bestämde sig för Gripen men fick nej vid en folkomröstning, Indien har visat intresse men det är oklart hur en mycket stor order där fördelas på olika tillverkare. Botswana förhandlade om en order men har skjutit upp beslutet. Bulgarien har förhandlat om köp i 15 års tid. Filippinerna har förordat Gripen men avvaktar.

Österrike väntas välja mellan Gripen och amerikanska plan. Kontraktet med Sydafrika kunde tas hem tack vare att Saab hade släppt in brittiska BAE som delägare i Gripen-bolaget. Samägandet upphörde efter 16 år 2011.

Lång historia, Saab, uttytt Svenska Aeroplan AB, grundades 1937 på uppmaning av den socialdemokratiska svenska regeringen, av rädsla för upprustningen i omgivningen, särskilt i Sovjetunionen och Nazityskland. Samma år som kriget bröt ut 1939 köpte Saab konkurrenten ASJ järnvägsverkstäder och flyttade från Trollhättan till Linköping. Tillverkningen av militära flygplan gavs nummerbeckningar från Saab 17 och uppåt.

Efter krigsslutet 1945 tillverkades Saab 29 Tunnan från 1948, ersattes av Saab 32 Lansen och 35 Draken. Parallellt tillverkades civila flygplan 90 Scandia och 91 Safir. Större genomslag fick Saab 340 med 34 platser fö passagerare, många av planen är fortfarande itjänst hos olika flygbolag som commuterplan på kortare sträckor.

Försöket med ett större civilt plan Saab 2000 för 50 passagerare misslyckades dock, tillverkades bara i 63 exemplar från 1992 tills nedläggningen 1999.

I väntan på stororder. Saab är börsnoterat med ett värde på 3,4 miljarder euro. Huvudägare är Wallenbergdominerade Ionvestor med ca 40 procent av rösterna (30 procent av aktierna). Börskursen har dock stagnerat på ungefär samma nivå som vid senaste årsskiftet samtidigt som Stockholmsbörsen stigit med 27 procent. Troligen är det väntan på en ny stor order som gjort att kursen inte hängt med.

Förutom en möjlig försäljning till Finland finns det hopp om att bygga ubåtar till Nederländerna. I väntan på dessa beslut arbetar bolaget med stridsflyg och nya ubåtar till svenska försvaret som genomgår en omfattande upprustning efter kraftiga nedskärningar under 2000-talet. Historiskt har Saab diskuterat med ytterligare något dussin stater.

En tidigare konkurrensfördel försvann med ”kalla kriget” då en del länder inte vågade ta ställning för den ena stormakten. Det gäller inte längre, nu är det pris och prestanda som avgör och i flera fall krav på motköp där svensk industri, framför allt inom Wallenbergsfären, varit aktiv med att erbjuda inköp av andra varor från tilltänkta vapenköpare.

Fotnot: Antalet flygiländer varierar medolika källor, tillexempelvidareförsäljningar, haverier och omdisponeringar.

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 92021

D0LS 39007

Utgiven i Forum nr 2021-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."