Utveckling innebär alltid risker
av Christian Sundgren Forum 1978-18, sida 19, 22.11.1978
Taggar: Bolag: Volvo Teman: företag
Gyllenhammar om Volvo-avtalet:
Utveckling innebär alltid risker
Var tredje norrman är emot Volvo-avtalet. Det säger opinionsundersökningarna. Norges Industriförbund är skeptiskt. Pehr Gyllenhammar och statsminister Oddvar Nordli är trots allt optimistiska. Avtalet skall vara klart den 8 december. Säger norska stortinget nej — då går Nordli.
we” Norrmännen tycker att nordsjöoljan borde bytas ut mot en säkrare framtidsbransch än bilindustrin. I de opinionsundersökningar som norska Dagbladet har publicerat framgår, att 32 procent av norrmännen är negativa till Volvo-avtalet, som skulle ge norrmännen 40 procent av aktierna i det nya svensknorska Volvo AB. Men å andra sidan är 24 procent positivt inställda, och 44 procent av de tillfrågade har ingen uppfattning alls, Det återstår alltså att se vad de folkvalda i det norska stortinget slutligen säger, när de tar ställning till avtalet i början av december. Norges Industriförbund hör till de skeptiska.
— Industriförbundet är varken för eHer emot. Men avtalet måste förbättras på många punkter för att det skall vara attraktivt för norsk industri, säger Jan Didriksen, direkttör på Norges Industriförbund. — Två saker gör oss skeptiska. Avtalet lovar upp till 5 000 nya arbetsplatser. Men vi kommer upp till bara 1 000. Volvo räknar med direkt norsk följdindustri, som bilservice och -reparationer.
Ny Penta-motor, Volvo-bil?
För det andra är avtalet vagt. Det talas om en eventuell ny Penta-motor, om en eventuell ny Volvo-bil. Allt dethär är bara planer som kan ge resultat först om 8—10 år. Den norska industrin behöver omedelbara beställningar och leveranser.
Jan Didriksen hänvisar vidare till de erfarenheter den norska industrin har av samarbetet med Volvo som har pågåtl i 20 år. Men det har tillsvidare gett bara 1 000—1 500 arbetsplatser. 4—5 företag har betydande leveranser till Volvo. Samarbetet har betytt teknisk utveckling för dessa företag, men lönsamhet kan man inte tala om. Komponentleverantörerna är hårt pressade.
— Dessulom har regeringen blandal ihop energisamarbetet mellan Sverige och Norge med Volvo-avla FORUM 18/7 let. Ett exempel på det är skattefrågan som avtalet byggde på rätt långt, och som man nu är tvungen att riva upp. Därtill ser det nu ut att bli Volvo Petroleum som tar hand om de långsiktiga oljeleveranserna till Sverige.
Norska börsen lam
Det har inte varit lätt att mobilisera privatkapital till det planerade nya norska Volvo-holdingbolaget, som enligt avtalet skall ha 40 procent av aktierna i det svensk-norska Volvo AB. Holdingbolagets aktier skall vara jämt delade mellan norska staten och de norska privata aktieägarna. Men de har inte varit lätta att hitta på den norska börsen.
För att Volvo-avtalet skall bli av, är bildandet av detta företag grundläggande. Det skall stå för kapitalinjektionen på 750 miljoner svenska kronor kontant. Medel som kapitaliseras dels med aktiekapital, dels med lånekapital.
Volvo-ledningen är säker på att det privata norska kapitalet skall dyka upp.
Pehr Gyllenhammar optimistis — Den norska börsen har varit ganska stillsam. Men det är ett generellt problem för de norska företagen, som vill gå till sin kapitalmarknad. Självklart att dethär också påverkar en nyteckning. Men de lättnader för aktiesparandet som norska regeringen har utlovat kommer säkert att hjälpa upp situationen, säger Volvo-chefen Pehr Gyllenhammar,
Den norska regeringen hade planerat ett omfattande stimulanspake forts. på sid. 27
Votvo-kommentarer till Saab-Valmets speciell skattelättnader ”Det är fel med preferenssystem som gynnar vissa tillverkare. Den sysselsättning Volvo skapar i Finland är i finländskt intresse. Vi räknar med en rättvis behandling på den finska marknaden i framtiden.”
Pehr Gyllenhamma ”Det är bra att affären kommit i dagsljus. Oroande är det att subventionerad produktion inte står på egna ben efter många års skaltelättnader. Skall Chrysler-bilarna och de eventuella Peugeot-bilarna också bli skattefria? Dessa skattelättnader får de andra bilproducenterna lätt stå för i form av högre skaltteandelar.”
Rolf Ehrnroot 19