Utgiven i Forum nr 1976-12

”Vad duger vi till?” gav språng ut i Norden

av Ikävalko Forum 1976-12, sida 45-46, 25.08.1976

Taggar: Teman: ekonomi

FORUM 12:7 4 ”Vad duger vi till?” gav språng ut i Norden

En etablering ytterom landets gränser innebär alltid i risktagning. Kännedomen om de utländska marknaderna jämfört med hemmamarknaden är aldrig densamma.

Detta har två inhemska företag inom livsmedelsindustrin fått erfara då de övertagit produktionsanläggningar i de övriga nordiska länderna. Oy Karl Fazer Ab övertog senaste år Mazetti AB i Sverige och Huhtamäkikoncernen äger Oy Norfinn AS i Norge samt Fyens Konservesfabrik A/S i Danmark.

I två fall av tre har investeringarna visat sig lyckade. Det tredje har varit ett misslyckande, verksamheten vid Fyens är för tillfället inställd.

Peter Fazer: — Den fördel vi haft i att utbyta ideer, tankar och mänskor kan inte mätas I pengar.

a Orsakerna till att Karl Fazer etablerade sig i Sverige är många.

— Sedan tio år tillbaka har vi systematiskt arbetat på den svenska marknaden, berättar chefdirektör Peter Fazer. Före det var det endast fråga om Fazers marmelad. Senare kom andra sötsaker med i sortimentet. På senare tid har även Fazers bageriprodukter sålts i Sverige.

— En viss kapacitetsbrist i Finland vid tiden för köpet var en bidragande orsak. Dessutom fick vi en färdig rikstäckande säljorganisation i Sverige samt en marknadsandel under varumärket Mazetti.

— Fazers marknadsandel = i Finland är relativt hög. I fråga om ren choklad rör den sig kring ca 50 procent, för andra produkter är den i medeltal ca 40 procent.

— Marknadsandelar över 50 procent är i allmänhet kostsamma att uppnå, därför var det logiskt att vi såg oss omkring efter nya marknader, säger Fazer.

En orsak till etableringen var även att man på företaget ville se vad man duger till. Sverige är de facto en av världens svåraste och mest avancerade marknader.

Från och med den 1 april senaste år övertog sedan Fazers svenska dotterbolag, Svenska Karl Fazer AB, företaget Mazetti ABs rörelse. Mazetti i Malmö bör till de största tillverkarna av sötsaker, choklad och kakaoprodukter i Sverige. Företaget grundades år 1888 av Emil Mazetti-Nissen och totalantalet anställda uppgår i dag till 530 personer.

Mer Fazer till Sverig — Vid tiden för övertagandet tänkte vi mest på hur man skulle reagera i Sverige. Dessutom var vi osäkra på vilka möjligheter vi har att övervak verksamheten. Men vi har inte råkat ut för några negativa överraskningar, berättar Peter Fazer för Forum.

Nyttan av etableringen anser dir. Fazer vara stor. Senaste sommar sammanslogs Mazettis och Svenska Karl Fazers säljkårer. Den gemensamma, effektivare marknadsföringen kommer bla att möjliggöra en ökad export av Fazers produkter till Sverige.

— Den fördel vi haft i att utbyta ideer, tankar och mänskor kan inte mätas i pengar, betonar Peter Fazer.

Vilka resultat som lönsamhetsmässigt uppnåtts uppges vara svårare att precisera i detta skede. Man har skurit ned både på Mazettis och på Fazers sortiment i Sverige sedan företaget övertogs. Med detta och allt annat som övertagandet medfört vore det fel att jämföra de gamla siffrorna med de nya.

— Konsumtionen i Sverige har minskat något, men vår marknadsandel har dock något stigit, avslöjar chefdirektören.

Ny chokladkaka lanseras på svenska marknaden

En höjning av sötsaksskatten genomfördes både i Sverige och Finland den 1 juli i år. I Sverige var förhöjningen inte så stor. men i Finland desto mer märkbar. För choklad steg skatten från 2,74 mk per kg till 5,20. För karameller erlades tidigare 1,60 per kg i skatt och för lakrits 1,50. Numera är summan 4,20 mk per kg för båda, en höjning på närmare 200 procent — Hur detta ska inverka är det ännu för tidigt att uttala sig om. En sak är säker — vi är tacksamma för att vi nu har den svenska marknaden att ta till.

En nyhet väntar den svenska sötsaksmarknaden i höst. Marzetti-Fazer ska lansera sin första chokladkaka.

— Det blir en jättesatsning 46

FORUM 12 - 7 r säger Peter Fazer, som är mycket spänd på hur det ska gå. — Det är inte enbart fråga om kampen mot Marabou (chokladgiganten i Sverige), utan choklad råkar en gång för alla höra till Fazers sortiment. Chokladen representerar dessutom en stor marknadssektor i Sverige.

Norsk fisk till Finlan via Norfinn Huhtamäki Oy innehar sedan år 1962 aktiemajoriteten i OY Norfinn AS, en fiskförädlings fabrik belägen i Kristiansund, Norge. Norfinns sortiment be står av fiskfiléer, fiskmat, räkor, saltfisk samt sill främst i form av konserver och djupfryst. Det ursprungliga företaget har utövat sin verksamhet i Norge under namnet Halfdan Backer AS i över 100 år. Huhtamäki Oy marknadsför via Jalostaja livsmedel, bla djupfryst fisk. Detta är en av orsakerna till att man utvidgade verksamheten och köpte upp aktiemajoriteten i = fiskförädlingsfabriken i Norge.

— Då vi ville utvidga vårt sor timent med djupfryst fisk finns inhemsk fisk för djupfrysning inte att tillgå året om och utländsk fisk ville vi inte inhandla, förklarar koncernens vice verkställande direktör, industrirådet Kauko Ikävalko

Upptäck byråinredningen ”KNOW HOW i november i Köln

ORGATECHNIK Köln -7 i samband med de Internationella byråernas inrednings och utrustningsmäss 19.-24. 10. 1976

Mässan är nyttig för både säljaren och konsumenten: Nya utställare. 400 inhemska och utländska företag.

Nya kontakter och idéer.

Utrymmets, inredningens och utrustningens syntes utvisar mor gondagens behov.

M

Ytterligare information och mässbiljetter får Ni från:

Finlandia Exporters Ltd Oy Elisabetsgatan 27 A 7, 00170 HELSINGFORS 17

Tel. 629 520, telex 123207 nykis s " parken, främst på

Huhtamäki Oy innehar sedan 1962 aktiemajoriteten i fiskefabriken

Norfinn i Kristiansund.

som bakgrund till etableringen i Norge.

— Orsaken till att vi sökte oss till Norge var enkel: man har där så länge sysslat med fiskförädling. Vi ansåg att vi lär oss mest av norrmännen. Resultatet på Norfinns fabrik varierar i takt med fångstsiffrorna från fisket ytterom Norges kust. Företagets årsomsättning var senaste år 12,2 milj. mark. Jämfört med föregående år är ökningen 69,2 procent. — Fångsterna har på senare tid varit stora. Några större utvidgningar har däremot inte disuterats. I stället rationaliseras produktionen och maskindjupfrysningsavdelningen effektiviseras. — Vi försöker höja förädingsgraden på de produkter vi marknadsför. Detta innebär bl a färdigstekta, djupfrysta fiskfiéer och fiskpinnar i stället för djupfryst rå fisk. Dessutom undersöker vi möjligheterna att bättre än tidigare ta tillvar - spillet, dvs fiskbenen och an nat som blir bortrensat. Detta utgör 60 procent av hela fångstmängden.

Danska krisen stängde Fyens

Den danska Fyens Konservesfabrik A/S ville direktör Ikävalko inte diskutera i någon högre grad. Verksamheten ligger nere på produktionsanläggningen. Orsaken är den ekonomiska krisen, som skakat Danmarks ekonomi hårda re än ekonomin i många andra länder.

— Vi planerar att få igång verksamheten igen, men de planerna kan jag tyvärr inte diskutera ännu i det här skedet, meddelar Ikävalko.

Fyens Konservesfabrik A/S inkorporerades med Huhtamäki Oy år 1973. Avsikten med köpet var att förbättra exportmöjligheterna för Huhtamäkikoncernens olika fabrikers produkter.

— Via Danmark kom vi in på EEC-marknaden. Frågan om Finlands avtal med EG var vid tiden för köpet ännu öppen. Efter EG förändrades situationen och betydelsen av fabriken samt dess försäljningsnät minskade.

— Dessutom är Danmark som bekant ett väl utvecklat jordbruksland. Vi ville samla erfarenheter härifrån, vilket vi också gjort, berättar VVD Kauko Ikävalko. Årsomsättningen vid Fyens Konservesfabrik var 23 milj. mk år 1975. Ökningen jämfört med föregående ‘år var 12,3 ‘/o. Häri är det till Fyens anslutna Petersen & Hansen A/S:s årsomsättning inräknad. Fabriken har under året i medeltal sysselsatt 120 personer. Vid slutet av året hade antalet anställda däremot sjunkit till 35 och för tillfäller är verksamheten helt inställd.

— Men vi har allvarliga planer på att starta produktionen igen, försäkrar direktör Ikävalko. (Christer Herlin) (2

Vinhuset ”

Utgiven i Forum nr 1976-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."