Utgiven i Forum nr 2010-11

Vad ska bredbandet heta?

av Heidi Furu Forum 2010-11, sida 47, 25.11.2010

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 11 2810

SVAR: DE STÅR I VATTNET. EN HÅLLER KORKEN OVANFÖR YTAN, EN HÅLLER SIN PÅ YTAN OCH DEN TREDJE HÅLLER SIN UNDER YTAN DÅ DE SLÄPPER KORKARNA.

Heidi Furu är redaktionschef på Forum för ekonomi och teknik.

Vad ska bredbandet heta?

De arga lapparna i hissen och tvättstugan har blivit digitala. Nej, det handlar inte om våghalsiga disponenter som hänger upp stora bildskärmar i trappan där invånarna kan sms:a eller mejla in anonyma hatmeddelanden till varandra. Den som vill kommunicera med sina grannar på ett modernt sätt använder sitt trådlösa bredband.

Att använda nätet för att mejla eller chatta är onödigt komplicerat. Det enklaste är att ge sitt eget hemmanät ett namn som avslöjar budskapet. Såsom ”Tack för att du inte röker på balkongen ”Har du 6 ägg? Ställ vid tvättstugan så står där nyai morgon ”Inga sopor i trapphuset TACK!”

Det gemensamma för dessa tre är att de alla tävlade om titeln Sveriges bästa bredbandsnamn i en nyss avslutad tävling arrangerad av Telia. Över 900 tävlingsbidrag visade att svenskarna är fantasifulla också när det gäller att förvilla snyltgäster, eller vad sägs om namn som ”Lösenordet är: abe123, och så var det inte det” eller ”Free Public Wifi” för ett hemmanät som varken är tillgängligt eller gratis.

Vinnaren då? Jo, ”Om du kan läsa det här är du för nära” Juryns motivering var att namnet är kulfyndigt som en klassisk bildekal och vänligt avskräckande. Med andra ord mer välformulerat och subtilt än det konkurrerande bidraget ”Betala för ditt egna internet din dumma granne!”

Mobiltelefonen Herr Nilsson. En av jurymedlemmarna i namntävlingen var Ola Karlsson, som är språkvårdare på Språkrådet. Han säger att både den

En brevduva för vanliga brev, en ringduv för SMS.

språkliga kreativiteten och tendensen att döpa bredband och andra prylar ökar. Dels har vi flera prylar, dels har vi ett personligare förhållande till dem.

Varför inte följa trenden och ge namn åt sina prylar? Om den egna fantasin inte räcker till kan man åka snålskjuts med en författare. Astrid Lindgren till exempel — hon har byggt upp ett digert persongalleri där dessutom de viktigaste personerna har föredömligt långa namn, såsom Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump. Månne inte vardagen känns lite roligare med mobiltelefonen Herr Nilsson, den bärbara Lilla gubben och läsplattan Prusseluskan.

Ola Karlsson har också noterat att folk är väldigt engagerade i namnfrågor. Då det byggs nya stadsdelar och vägar strömmar namnförslagen in.

Tävlingar med tema ”hitta på ett namn åt xx” känns inte alltid så nydanande. Men kanske är det ändå något som företag borde ta på allvar. Ta till exempel Nokia som fått kritik för att de ger telefonerna namn som enbart gör ingenjörer lyckliga. Och visst, namnen C5, E7 och 5250 låter som om inspirationen kommer från en vägkarta över Europa. Konkurrenten HTC:s namngivarkommitté har lyckats aningen bättre att väcka en Desire som sprider sig som en Wildfire hos alla som upplever sig vara Hero.

Här ett tips till Nokia: starta en tävling där kunderna får komma med namnförslag till nya mobilmodeller. PS. Det kan löna sig att redan nu boka in en träff med Moomin Characters för att diskutera upphovsrättigheter. Det finns en risk att finska folket tycker att Muminpappan och Snorkfröken säljer bättre än 6303 och N8. m

Utgiven i Forum nr 2010-11

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."