Vänskapsåretska ge höjd profil
av Peter Nordling Forum 1988-10, sida 20, 02.06.1988
Vänskapsåret ska ge höjd profil
Text:
Vänskapsåret USA-Finland leder I sig inte till at exporten från Finland til USA ökar. Men publiciteten kring de olika evenemangen har säkert positiv effekt på lång sikt.
regionchef för Nordamerika på Finlands Utrikeshandelsförbund.
— Man måste komma ihåg att den finländska industrin knappast alls tillverkar lättsålda massprodukter utan huvudsakligen specialprodukter. Då är det svårt att öka exportvolymen på kort sikt, säger han.
— Därför vidtar Utrikeshandelsförbundet inte heller några speciella exportfrämjande årgärder under jubileumsåret.
D: här konstaterar Eero Härkönen,
Publicitet, seminarier
Utrikeshandelsförbundet har i varje fall lyssnat till industrins önskemål om publicitet i den amerikanska pressen. I samarbet 2 med företagen, Finnair och Finnfacts bjuder Utrikeshandelsförbundet ett hundratal amerikanska journalister till Finland under jubileumsåret. Ca 30 har redan varit här.
Meningen är att ge journalisterna en möjligast mångsidig bild av finländsk industri och teknologi.
I samband med jubileet ordnas också en mängd seminarier i USA. På dem kommer finländska föredragshållare bl a att föreläsa om bioteknik och energifrågor.
— Själva presenterar sig företagen helst på de stora branschvisa utställningar som varje år ordnas | USA, konstaterar Härkönen.
Egen produktion
Av Finlands totala exportvolym på 87,6 mrd mk går endast ca 5 procent till USA. Det är i huvudsak papper och pappersmaskiner vi exporterar hit.
Trots att dollarn rasade ökade USA-exporten med en procert ifjol.
— Men, säger Härkönen, företagen börjar bli försiktiga med direktexporten till USA. De startar hellre tillverkning i USA med underleveranser från Finland.
Ifjol grundade finländska företag 5 produ Regionchef Eero Härkönen på Utrikeshandelsförbundet tror att efterfrågan på skogsmaskiner ökar i USA. Här finns en chans för Finland att öka exporten.
350 YEARS OF FINNISH AMERICAN FRIENDSHP l638-198 cerande dotterbolag | USA. Tillsammans inns det 50 sådana. Och enligt Härkören fortsätter den här trenden ännu. Alternativet till detta är att etablera sig genom företagsförvärv så som t ex Huhtamäki gjort i sötsaksbranschen. I flera fall har etableringen skett via en etablering | Kanada.
Långsiktiga satsninga dag finns det ca 600 finländska företag Som exporterar varor för mera än 10 000 mark per år till USA. Trots dollarraset tror Härkönen inte att antalet minskar.
— De som fått igång verksamheten — ofta med hjälp av dyrbara investeringar — strävar i allmänhet till att bevara sina positioner, säger han.
De företag som vill etablera sig i USA el Marimekko, New Yor ler starta export dit hjälper Utrikeshandelsförbundet närmast genom sina 4 handelssekreterarkontor over there. Enligt Härkönen försöker dessa specialisera sig så att de hela tiden är underrättade om vilka marknader som växer. Samtidigt undersöker Utrikeshandelsförbundet intresset bland våra företag i den branschen
På frågan om vilka marknader finländska företag borde satsa mera på svarar Härkönen att det kan bli ett uppsving för skogsmaskiner och tilläggsutrustning till dessa.
Den som vill etablera sig på den nordamerikanska marknaden bör emellertid komma ihåg att göra en noggrann marknadsundersökning, att produkten måste vara färdig och att marknadsföringen blir dyr pga avståndet.
— Dessutom är det fråga om långsiktiga satsningar och någon vinst blir det i allmänhet inte under de första åren, påminner Härkönen. L 10/1988 FORUN,