Varför inte ta tåget?
av Ragnhild Artimo Forum 1979-04, sida 13, 07.03.1979
I Europa finns det bara tre länder där tågresorna är billigare än i Finland. I Sverige är de dubbelt dyrare. Tjänsteresor per tåg ger tid för vila och mötesförberedelser. Semesterresor per tåg betyder att ingen behöver köra, och att också nätterna kan utnyttjas för resan. Man kan ta bile med också.
Wy” Den som åkt tåg utanför Europa vet att sätta värde på att tågen här hemma håller tidtabellen och platsbokningen fungerar — i allmänhet. Vilket gör det möjligt att både tids- och budgetmässigt planera en tågsemester med stor precision. Trots att statsjärnvägarna sätter in en hel del extra snälltåg under semestersäsongen, är det motiverat att planera och boka i god tid: efter bottenåret 1977 har efterfrågan på tågresor ökat sakta men säkert.
— Vi brukar rekommendera bokning 2—4 veckor i förväg, berättar trafikinspektör Viljo Tamminen. — Men det finns faktiskt folk som bokar plats på jul- och midsommartågen ett år i förväg för att vara säkra på att få plats. Platsnummer verifieras sedan åtta veckor före resedatum.
Paketresor är pop
Statsjärnvägarnas kombinationsresor — tåg-båt-tåg i samarbete med Silja Line, Finnlines, Vikinglinjen och Vasabåtarna — och allt-i-ett-resor — tåg-hotell-tåg-paket i samarbete med bla Ikituuri i Åbo — har visat sig mycket efterfrågade. Senaste år sålde man nästan dubbelt flera
FORUM 4/7 sådana resepaket än året innan.
Om man inte är intresserad av färdiga lösningar går det bra att beställa skräddarsydda paket enligt egna önskemål — VR-turistbiljetten, som förutom tåg kan inkludera också andra fortskaffningsmedel, är i kraft två månader, och beräknas på mycket fördelaktiga grunder.
Om hela familjen åker tåg, lönar det sig att utnyttja familjerabatt. Förutsättningen för denna rabatt är att minst tre betalande familjemedlemmar reser tillsammans, och de beviljas då samtliga en rabatt på 20 procent.
En annan grupprabatt är sällskapsbiljett — en grupp på 10 personer erhåller rabatt på 20 procent om resan är minst 100 km tur-retur och alla reser med samma tåg.
Rullande hotell
Platsreservation å 4,50 mk rekommenderas på alla snälltåg, men är obligatorisk på EP-tåg (specialsnälltåg) där den kostar 9 mk.
För nattliga resor är sovvagn bästa alternativet om man vill vara utvilad nästa dag — det är ett billigt ”hotell”: 18—27 mk i trävagn, 24—36 mk i de nya stålvagnarna.
— Så gott som alla dagssnälltåg har numera restaurangvagn, konstaterar inspektör Tamminen. — På nattågen betjänar en kafévagn eller mobil kaffeservice passagerarna.
För affärs- och konferensändamål etc finns också annat slag av service: salongsvagnar med mötes- och inkvarteringsutrymmen samt kök för ett tiotal personer, disco-vagn för rekreations- och försäljningsevenemang, samt alternativen helreserverad vagn för större sällskap — eller helt eget tåg.
Reser ni utomlands?
Jämfört med andra kommunikationsmedel är tåget i allmänhet fördelaktigast. Speciellt fördelaktigt är det om man är under 26 eller över 65 år. Övre åldersgränsen för Interrail-kortet har i år höjts från 23 till 26 år. Kortet gäller i de flesta europeiska länder och i Marocko för obegränsat antal resor under en månad och priset är 745 mk.
En nyhet för i år är Interrail Senior-kortet för 65 år fyllda. Principen är densamma, antalet länder något färre och priset i II klass 680 mk.
En annan nyhet är Nordturist med (tåg, en biljett som gäller för obegränsat antal resor på de nordiska statsjärnvägarna under 2 dagar och kostar 620 mk i II klass.
Givetvis kan man köpa biljett til nordiska och europeiska tåg här hemma — via resebyråer eller de större järnvägsstationerna. Men för att vara säker på platsreservationerna gäller det att vara ute i god tid.
13