”Vätgasbilar i Finland om ett par år”
av Patrik Harald Forum 2021-09, sida 17, 18.11.2021
”Vätgasbilar i Finland om ett par år”
En handfull vätgasdrivna personbila finns redan i serieproduktion men ingen av dem importeras till Finland. Om några år kan situationen vara en annan, säger Tero Kallio p bilimportörernas förbund.
PATRIK HARALD TEXT På landsvägen är det den tunga trafiken som väntas dra störst nytta av vätgas som drivmedel. Bränsleceller är betydligt lättare än de stora batterier som skulle kärvas för att köra långa sträckor med buss och långtradare. Den svenska lastbilstillverkaren Volvo har inlett samarbete kring vätgasfordon med sin tyska ärkerival Daimler Trucks, och tillverkarnas samriskföretag har utlovat den första vätgasdrivna lastbilen någon gång mellan 2025 och 2030.
Men flera personbilstillverkare har redan vätgasdrivna modeller i serietillverkning. Exempel är Toyota Mirai, som var den första serietillverkade bränslecellsbilen. Första Mirai-generationen introducerades redan 2014. Andra märken är Hyundai Nexo och Honda Clarity. Och fler är på väg.
Till Finland importeras inga bränslecellsbilar. Orsaken är avsaknaden av tankstationer för vätgas.
”Det råder ett sorts ägget och hönan-dilemma; så länge det inte finns tankstationer köper ingen vätgasbilar och så länge det inte finns bilar byggs tankningsnätet inte ut, säger Tero Kallio på bilimportörernas förbund (AT).
För den som överväger vätgasbil av klimatskäl handlar det inte enbart om tankstationer — den gröna vätgasen, producerad med förnybar energi, är tills vidare också en brist I Tanklocket på Toyota Mirai.
vara. Största delen av dagens vätgas framställs fortfarande ur fossil naturgas.
Tero Kallio förutspår att de första tankningsstationerna öppnas i Finland 2023 eller 2024, eftersom ett par aktörer har låtit förstå att de har sådana planer.
Asien i framkant. Det är Asien —- Japan och Korea - som ligger i framkant när det gäller forskning och utveckling samt produktion och användning av bränslecellsbilar. Men också Finlands grannländer är steget före oss. I Sverige, Norge och Danmark finns redan flera vätgasstationer och i Tyskland ett hundratal. Enligt Kallio kan man anta att infrastruktur för vätgastankning byggs ut först där biltätheten är störst, det vill säga i södra Finland. Men han utesluter inte att till exempel ett antal åkeriföretag går samman kring en vätgasstation
Il Toyota Mirai är den första serietillverkade vätgasdrivna bränslecellsbilen. Första generationen introducerades redan 2014.
VLOAO i någon logistikknutpunkt också på andra orterilandet.
En vätgasbil är i princip en elbil där vätgas omvandlas till el (och värme) i bränsleceller när vätgasen reagerar med luftens syre. Ur avgasröret kommer bara vattenånga. En bränslecell producerar cirka 0,7 volt så för att få tillräckligt hög spänning sätts många bränsleceller ihop i en ”stack”.
Räckvidden trumf. Till vätgasbilens fördelar framför elbilen räknas räckvidden. Till exempel Toyota Mirai utlovar 650 kilometer på en tankning. Tankningen går lika snabbt som på en bensin- eller dieselbil. En vätgasbil är lika tyst som en elbil, men den är inte känslig för kallt väder.
Till vätgasbilens nackdelar hör den i dagsläget begränsade tillgången både till bilar och till bränsle samt det höga inköpspriset -faktorer som rimligtvis ändras över tid.
Åsikterna om bränsleceller är delade. Inte helt överraskande har Tesla-grundaren Elon Musk helt dömt ut tekniken. Hur som helst handlar det om ny och oprövad teknologi som fortfarande håller på att utvecklas, vilket brukar innebära många osäkerhetsfaktorer. Sådana är till exempel bilarnas livslängd och andrahandsvärde.
Källor bl.o. club.autodoc.se
AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 92021