Verdandi: Litet är vackert i Åbo

av Kaj Eklund Forum 1998-02, sida 40-41, 26.02.1998

Taggar: Personer: Folke Lindström Teman: företag

Verdandi: Litet är vackert i Åbo

ENLIGT FÖRHANDSUPPGIFTERNA PRESENTERAR VERDANDIBOLAGEN SITT BÄSTA RESULTAT NÅGONSIN I ÅR. VD FOLKE LINDSTRÖM BETONAR BL.A. VIKTEN AV ATT SE ÖVER RUTINER I GAMLA FÖRETAGSKULTURER.

erdandibolagens VD Folke

Lindström sitter på ett tra ditionsrikt företag, bar namnet har bevarats oför ändrat så länge att man upplever det som om det alltid funnits. Bolagets huvudkontor nere vid åstranden hör dessutom till de centrala landmärkena i Åbo.

”Vi lever i en tid då allt igen skall göras stort och vackert. Vi tror att litet är vackert”, säger han.

Vare sig litet är vackert eller inte, så är åtminstone Verdandis resultatutveckling vacker. Nyckeltalen som officiellt presenteras senare i vår kommer att vara bättre än någonsin, Kapitalavkastningen ökade i fjol med drygt 20 procent och uppgick till 370 miljoner mark. Omsättningen ökade till 1,65 miljarder, en ökning på 15 procent. Ersättningskostnaderna uppgick till 800 miljoner mark.

Dessutom är bolaget rikt, som ett troll. Solvensmässigt är det endast åländska Alandia-bolagen som ligger snäppet före. Det är också tack vare den positiva resultatutvecklingen man kunnat göra sig attraktiv för kunderna genom att man har möjlighet att bevilja konkurrenskraftiga rabatter.

Ökade investeringar

Investeringarna har nästan fördubblats under fem år, från 2,5 miljarder 1993 till 4,5 miljarder 1997.

”Den goda avkastningen är möjlig tack vare att vi kan föra en oberoende placeringspolitik. Det finns svängrum och så länge merparten av kundföretagen är små och medelstora företag kan ingen diktera villkor”

Small is beautiful ”Ett faktum är att vårt kundantal alltid ökat efter stora fusionsarrangemang på annat håll”, säger Folke Lindström.

Personalökningen har inte följt samma tillväxttakt som de övriga nyckeltalen. Antalet anställda har ökat me “Vi lever I en tid då allt igen skall göras stort och vackert. Vi tror att Iitet är vackert”. säger Verdandis VD Folke Lindström.

11 personer åren 1994-1997. De anställda är 242 stycken.

Tradition och kontinuitet är två nyckelord som man hittar i företagets 80-årshistorik, som behandlar tiden 1905-83. Historiken doftar litet av åbopatriciernas cigarrök i ädelträpanelerade kabinett där tiden stannat oc man helst tror att Åbo fortfarande är huvudstaden.

Men tiden står inte stilla. Och på en genomreglerad försäkringsmarknad finns det också konkurrens. För ett år sedan fick Verdandi som första finländska försäkringsbolag (Alandiabolagen undantagna) sin ISO 9002 kvali FORUM NR 2/9 tetscertifiering. Målet för certifieringen är att forma ett verktyg för kontinuerlig utveckling och effektivering av verksamheten.

Konflikt mellan tradition och förnyelse ”Det är viktigt att bevara av det gamla, men den gamla kulturen skall inte störa den moderna businessen”, säger Folke Lindström, själv bolagets sjätte VD sedan år 1905.

”Traditioner är inte farliga om man lyfter fram dem i rätt sammanhang, Däremot är det viktigt att se över rutiner i gamla företagskulturer, bevara traditioner där man kan ha nytta av dem, det gagnar företag och personal”

Uppåt och nedåt

Ser man på Folke Lindströms egna karriärutveckling borde han veta vad han talar om. Den började i tiderna som VD för Houtskärs sparbank, gick via chefs- och direktörsjobb på Vasa sparbank till posten som VD på Contant i Åbo, som då blev störst i landets på inkasso och kreditmanagement. Därefter, år 1991, blev det Sparbanken i Åboland och Sparbanken i Finlan ”Hoppet från en statiskt bankverksamhet till Contant 1986 var stort. 1986 hade Contant ett trettiotal anställda, fem år senare var de 120. På Sparbanken i Åboland var situationen den motsatta, eftersom sanering av verksamheten var det enda som gällde. Min tid i landets äldsta bank blev rena terminalvården ”På Verdandi har jag kunnat dra nytta av erfarenheten av de stora svängarna uppåt och nedåt. Just nu ligger vi på en lämplig kurs uppåt centrum .

Verdandis huvudbyggnad i närheten av åstranden är en kännspak byggnad i Åbo

Bredvid de stora aktörerna på försäkringsmarknaden hör Verdandi till de mindre spelarna. Markandsandelen ligger på 3,5-4 procent. Om den totala premieinkomsten i de finländska försäkringsbolagen ligger i storleksordningen 40-50 miljarder mark står pensionerna för hälften. De två största bolagen eller bolagsgrupperna delar på 60 procent av den här kakan.

Verdandis marknadsområde omfattar hela landet, inte enbart det tvåspråkiga kustområdet. Med 22 kontor - 6 regionkontor och 16 distriktskontortäcker man hela landet. Cirka 80 procent av premieintäkterna kommer från finskspråkiga kunder och tillväxten sker snabbast i Östra Finland.

Matematiska avdelningen vid Verdandi 1928. På bordet ett sparur av den äldsta modellen. .I dag har Verdandi 242 anställda, en ökning med 11 sedan 1994.

FORUM NR 2/9 ”Vi är ett fullständigt enspråkigt bolag. Vi talar kundens språk”, säger Lindström. Men tillägger att det administrativa språket är svenska och att man vid interna möten använder sitt modersmål och finska om vartannat men utan översättning.

Två bolag

Verdandi (Verdandi är en gudinna i den fornnordiska mytologin) grundades 1905 i Åbo och har sedan dess genomgått fem förändringar vad gäller företagsidé och juridisk status. Dagens Verdandi är sedan 1994 uppdelat i två bolag, moderbolaget pensionsförsäkringsaktiebolaget Verdandi för lagstadgad pensionsförsäkringsverksamhet, och dotterbolaget livförsäkringsaktiebolaget Verdandi för livförsäkringar och frivilliga pensionsförsäkringar. Moderbolagets premieintäkter är självfallet större, moderbolaget står för omkring 80 procent av intäktskakan.

Lindström säger att Verdandi kommer att fortsätta som ett självständigt och oberoende bolag. Något finansvaruhus kommer man inte att vara med om att bygga, däremot är olika allianser självklara.

Nu samarbetar Verdandi med både Lokalförsäkring och Svensk-Finland, vilket kan tyckas vara en paradox. Lokalförsäkring säljer Verdandis produkter och Verdandi säljer Lokalförsäkrings forts. på s. 43

Utgiven i Forum nr 1998-02

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."