Vilken teknik bör en hemsida ha för att vara sökmotorvänlig?
25.01.2012För att en hemsida skall kunna hittas i sökmotorerna så får det inte finnas något som hindrar sökmotorn från att se hemsidan. Vid de tillfällen då sökmotorerna inte kan sätta till ens hemsida i sitt register så beror det oftast på någon teknisk miss eller fel använd teknik på hemsidan. Före man kan börja med sökmotoroptimeringen av en hemsida så är det altid bra att se om det finns något som hindrar eller underlättar sökmotoroptimeringen. Här skall vi reda ut vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Sökmotorvänliga hemsidor
Vokabulär och förklaringar
Vi börjar med att förklara lite termer som används i artikeln för att alla skall hänga med.
- Indexera = Google “indexerar” sidor när dom sätter till dem i sitt register (index). När man söker något på Google så kan man bara hitta sådana sidor som finns i registret. Finns ens sida inte i Googles index så kan man heller inte hitta den.
- Robot eller spindel: Google har en mängd robotar eller “spindlar” som söker genom internet hela tiden efter nya sidor att sätta till i sitt index.
- Källkod = det som browsern ser när den visar en sida. Det samma ser Google. Du kan också se källkoden genom att högerklicka på en sida och välja “visa källa” eller “view source”.
- HTML = De taggar och kodsnuttar som syns när man kollar källan på en hemsida.
- Flash = Flash är en teknik som man kan göra animationer, banners och filmer med. Tyvärr så används också Flash till att göra webbsidor.
- Frames = En teknik där man visar allt innehåll på en hemsida i ett “fönster”. En gammal teknik som sällan mera används.
- CMS: Förkortning på Content management system. Översätts ofta till svenska som “platform” eller publiceringssystem. WordPress, Drupal och Joomla är de vanligaste kostnadsfria CMS:en. Microsoft Sharepoint är en vanlig platform för stora företag som också har allt annat kopplat till Microsofts produkter. De flesta vanliga CMS:en är mycket sökmotorvänliga, det är också en av orsakerna till att de blivit vanliga.
Vilka tekniker skall en sökmotorvänlig hemsida vara uppbyggd på?
De flesta större hemsidor är uppbyggda på en platform som baserar sig på endera php eller asp. Vilkendera spelar ingen som helst roll för sökmotoroptimeringen, men de flesta stora webblpats-platformerna är byggda på php som är gratis. Till exempel de tre “största”, Drupal, WordPress och Joomla är alla byggda i php. Browsern, användaren och Google ser inte skillnad på dessa eftersom det enda som syns utåt är html, som då ofta genererats av webbsidans platform. Sidan du nu läser, Forummag.fi är till exempel byggd med WordPress som platform.
Många mindre och äldre webbsidor kan vara uppbyggda rakt i html, eller i en hemgjord platform med php och html. Det fungerar också helt bra för sökmotoroptimering, men det som dessa har emot sig är att det ofta är svårt att ändra på saker, och det är svårt att uppdatera webbsidan. Men det som Google ser här är oftast ungefär detsamma som de ser om man byggt den på en större platform.
Skall du förnya din hemsida och vill ha den sökmotorvänlig på ett kostnadseffektivt sätt så rekommenderar jag Drupal eller WordPress som platform. Har du redan en webbsida som du vill sökmotoroptimera så fungerar troligen din nuvarande platform rätt bra också om man gör lite modifieringar, och den inte är gjord enbart med någon av nedanstående tekniker:
Vilka tekniker bör undvikas för att få en sökmotorvänlig hemsida?
FLASH. Det här kan kännas lite tråkigt för vissa, men faktum är att Google och andra sökmotorer helt enkelt inte gillar Flash. Inte alls. Flash är däremot helt okej att göra banners i, men om hemsidan skall få trafik från sökmotorerna så bör det stanna där. Själva hemsidan skall inte vara uppbyggd i Flash eftersom Google har svårt att läsa det. Det kan vara lockande att göra Flash sidor när man kan göra hela sidan som en film med en massa rörliga häftiga sektioner, men om ingen kan hitta fram till din sida så är det ju ändå ingen som ser dina fina effekter.
Frames: Detta kanske är onödigt att ta upp eftersom denna teknik börjar vara mycket föråldrad, men jag uppmanar ändå alla att hålla sig borta från frames om man vill att ens sida skall få besök från sökmotorer.
JavaScript navigation: För att få fina effekter och en snabbare navigering av en hemsida så visas och döljs innehåll ofta med javascript, och också navigationen kan vara uppbyggd med javascript. Det kanske fungerar bra för användaren, men sökmotorerna har mycket svårt att indexera din sida om enda sättet att navigera genom den sker via javascript. Dock så skall man inte vara rädd att använda javascript för att få fina effekter, det är ändå många gånger bättre än Flash, och så gott som alla hemsidor innehåller numera ganska mycket javascript. Se bara till att allt som man kommer åt via javascript också kan kommas åt fast man har javascript avstängt. Som Google har när de besöker din sida.
Långsamhet: Alltför långsamma sidor börjar mer och mer straffas av Google. Se till att din hemsida är snabb.
Kolla vad Google har indexerat av just din hemsida
Du kan alltid se vad Google har hittat när de besökt din sida, skriv bara in site:dinhemsida.com i Google så får du fram alla undersidor som Google har hittat. Här är ett test med site:forummag.fi
Ungefär så här bör sökresultaten se ut:
[caption id=“attachment_764” align=“alignnone” width=“440” caption=“Google har i skrivandets stund dessa sidor på forummag.fi i sitt index. Så alla dessa kan man hitta när man söker på något som finns omnämnt någonstans på någon av dessa sidor”][/caption]
Det står också hur många av din hemsidas undersidor som Google har indexerat. En stor hemsida kan ha flera tiotusentals sidor i Googles index.
Saker du inte vill se när du söker på site:dinwebbplats.com i Google:
Inga sidor indexerade
Detta tyder på att inte en enda sida på din webbplats är indexerad av Google. Du får troligen inga besökare alls från Google. Något är riktigt fel, och det är dags att börja söka efter felen.
För många sidor indexerade
[caption id=“attachment_766” align=“alignnone” width=“440” caption=“Duplicate content. Google har hittat en massa exakt likadana sidor på din webbplats”][/caption]
Det här hittar du ofta om du klickar på det sista o:et i logon längst ner. Det betyder att Google har hittat en massa exakt likadana sidor. Det kan bero på många saker, men oftast är det ett fel i någon inställning så att samma innehåll kan nås från flera olika url:er. Det här är inte så farligt, och det är bättre ju längre ner i resultaten det kommer, men det är ändå bäst att fixa problemen så att du kan vara säker på att det är rätt version av ditt innehåll som både Google och användarna ser. Detta är ett problem som uppkommer med de flesta platformer om man inte ställer in dem själv så att detta inte kan ske. Detta kallas “Duplicate content” på fackspråk.
Flash resultat
[caption id=“attachment_768” align=“alignnone” width=“440” caption=“Så här kan en flash-sida se ut i sökresultaten”][/caption]
Istället för att se en enda rad med obegriplig Flash så vill du se alla undersidor du har på ditt domän. Läs mer om Flash i sökresultaten här.
Det här blev ett ganska tekniskt inlägg, kommentera gärna om det är något ni funderar på. Nästa inlägg blir mera lättläst, det kommer att handla om hur man skriver sökmotorvänliga texter på sin hemsida.
Skrivet av Jonathan Björkskog som jobbar som sökmotoroptimerare på Genero. Fler poster skrivna av Jonathan hittas här.