Vill du bli avspammad?
av Henry Clar Ericsson Forum 2012-03, sida 44, 29.03.2012
EI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 3 2012 Skicka dina kommentarer tilladressen: feedback&forum.fi
Vill du bli avspammad?
HENRY CLAY ERICSSON
FORUMS Spam är ett högfrekvent ord AFFÄRS- i dagens internet-värld. UrNÄTVER sprungligen var spam ”spiced ham” som sedan 1937 pressats in i brittiska arméns oaptitliga konservburkar. 1970 lanserade Monty Pythons flygande cirkus ordet spam i en knäppig frukostsketch som har bevarats på Youtube. I dag är spam mer än skinka. Spam är en universalterm för skräppost, icke önskvärd e-post. Riskerna med e-postreklam har diskuterats intensivt i Forums grupp på Linked In (Forum - det finlandssvenska affärsnätverket). Nedan reder viut begreppen för Forumläsare med lägre nördfaktor än debattörerna.
Är brevet spam eller inte? Erbjudanden om Viagraeller nigerianska arv går direkt i soporna numera. Men knepigare fall kan ge skäl till eftertanke. Om du gärna läser innehållet, kanske en sportnotis från Sailworld eller en ekonominyhet från IT-viikko, är det inte spam. Om det är en hälsning av en nära vän i Facebook eller av en genuin kollega på LinkedIn, är det inte spam. Men om du inte vet varför du får brevet, är det spam. Om du inte vill ha ett sådant brev, är det spam. Är det däremot någonting du själv beställt, medvetet eller omedvetet, är det bäst att kolla upp saken.
Varför får du just det här reklambrevet? Kanske du är stamkund på BR eller Stadium? Kanske du har beställt biobiljetter via Finnkino eller gjort ett album på Ifolor? Då har du troligen klickat för “jo tack” för fortlöpande information. Eller oskyldigt klickat för “gilla” på en Facebook-sida? Det lönar sig att ta en närmare titt på brevet. Ett seriöst utskick från ett seriöst företag ska ha en förklaring, hur just din adress finns på deras distributionslista. I brevet ska det finnas en ruta där du kan avbeställa utskicket. Om inte, gå till gruppen i Facebook eller till företagets webbplats, och klicka bort dig där. Så är saken ur världen.
Vem tusan har skickat det här? Om det inte syns någon avsändare i brevet, är det något skumt. Du har kanske utsatts för phishing, nätfiske där man försöker komma åt ditt lösenord eller dina surt förvärvade slantar. Din första åtgärd är att berätta för ditt e-postprogram att du tycker brevet är skräp (junk, spam). Då lägger din trogna Gmail, Outlook eller Thunderbird detta bakom sitt elektroniska öra och gör i fortsättningen sitt bästa för att slänga dylika brev direkt
Det ska finnas en förklaring om et i din runda skräpkorg. Det kan dock vara klokt att vittja skräpkorgen då och då, legitim post kan ibland dumpas av misstag. Tar spammet inte slut, kan du anmäla saken till myndigheterna.
Har jag inget skydd mot detta? Privatpersoner inom EU är skyddade av lagstiftning. Det är faktiskt förbjudet att skicka reklampost om inte mottagaren är en befintlig kund eller har gett sitt medgivande. Mottagarens första skyddsmur är e-postoperatören, till exempel Googlemail eller Kolumbus. Dessa städar normalt bort 75 procent av skräpet. Företag är däremot lovligt villebråd. Man kan köpa listor med e-postadresser. Som brandmur har företagen oftast sina egna servrar hårt skruvade för att sortera och tvätta all epost före den går vidare till personalen. Är du näringsidkare är skillnaden hårfin. Det kan löna sig att skaffa en personlig mejladress för privat kommunikation.
God netikett för företagare? Skillnaden mellan e-postreklam och snigelpostreklam är inte stor. På brevlådan sätter man dekalen “Ei mainoksia kiitos / Ingen reklam tack” och lämnar avgöran 1 fallhandlar det om spa det till postutdelaren. På datorn kan man själv trimma sitt filter. Är det dålig stil att marknadsföra per e-post? Flera av mottagarna tycker att e-postreklam ger en oseriös bild av företaget. De slänger sådan post direkt, oläst.
Att hålla kundlistor och postlistor är inte förbjudet. Men man ska hålla åtskillnad på egna och inköpta listor. För proffs finns det verktyg från IT Factory, Mail Chimp med flera, för att hantera epostlistor med kundintressen. Vid själva utformandet av brevet rekommenderas en vänlig och personlig ton: ”Hej, hur går det, länge sen sist, på väg till Italien snart igen?"
Marknadsförarens dilemma beskrivs bra iPleppo-boken:”Fy fy för andra som försöker sälja åt mig, men visst fasen vill jag sälja åt dig” Blev du intresserad av att fördjupa dig i ämnet? Gå då till Forumgruppen på Linked In och läs debatten i original. Där finns nyttiga länkar till utförligare artiklar om e-post marknadsföring.
Forum - det finlandssvenska affärsnätverket på Linked In. En länk till gruppen finns på Forums webbplats www.forummag.fi
OLOHAHIOLSI