Vill se mera ansvar hos spelbolagen

av Heidi Furu Forum 2017-11, sida 05, 21.12.2017

Taggar: Personer: Daniela Johansson Teman: spelbolag

Daniela Johansson är ny vice vd på det åländska spelbolaget Paf. Hon har jobbat 15 år för Paf, senast som direktör för spelansvar.

Paf får inte marknadsföra sina internetspel på fastlandet i Finland eftersom Veikkaus har monopol. Hur ser ni på spelmonopolet?

Finland har värnat om spelmonopolet under en längre tid, och vi på Paf tycker att det fungerar bra. För oss är det viktigaste att det är tydligt vad som gäller och att reglerna efterföljs. Paf ägs av Ålands landskapsregering och det är viktigt för oss att det finns regler som gör att konsumentskyddet är starkt.

I Sverige föreslår en utredning att spelmonopolet ersättas av ett licenssystem. Vilka följder skulle det få för Paf?

Sverige har en helt annan situation, där har spelmonopolet inte fungerat i praktiken på en längre tid och olicensierade bolag har fått agera fritt. Där är det svårt att gå tillbaka till en monopolsituation och därför behöver man gå in för en licensierad marknad. Det positiva för oss om det blir en licensierad marknad är att den svenska marknaden städas upp. De mest seriösa aktörerna stannar antagligen kvar och efterföljer de regler som licensen för med sig. I remissvaren gällande omregleringen har vi betonat att vi anser att det är viktigt med ett starkt konsumentskydd och att reglerna är lika för alla spelbolag.

Hur jobbar ni med spelansvar?

Spelansvar har under de senaste fem–tio åren blivit en mycket viktig fråga för både spelbolagens och hela spelbranschens image. Det viktigaste för oss som spelbolag är att försöka jobba förebyggande. En viktig del av detta är olika verktyg som vi erbjuder kunderna för att de ska kunna hålla koll på hur mycket de spelar samt sätta gränser för sitt spelande, till exempel för hur stora summor de kan deponera till sitt spelkonto. Vi har också verktyg för kunder som vill ta en paus och blockera sitt konto en kortare eller längre tid. Direkt när man loggar in på vår sajt i dag får man en snabb översikt över hur man satsat och om man är på plus eller på minus, för vi tror att det är viktigt att spelarna är medvetna om hur mycket de spelar.

Era verktyg är frivilliga för spelarna, har ni planer på att införa obligatoriska verktyg?

Vi har övervägt att införa obligatoriska verktyg och vi följer förstås de regler som följer med våra licenser. Obligatoriska gränser kan vara bra, men vi har också märkt att det är viktigt att kunderna kan sätta en gräns som verkligen är relevant för dem själva. Om man som kund blir påtvingad en obligatorisk gräns kanske man sätter en gräns som inte har någon betydelse för en. Till exempel i Spanien är verktygen obligatoriska när man skapar ett konto. De senaste åren har vi satsat mycket på spelansvar och vill vara bättre än att bara följa reglerna. I de allra flesta fall har kunderna själva en känsla för hur mycket pengar de vill och kan lägga på sitt spelande.

Hur ingriper ni vid misstänkt spelberoende?

Vi utbildar vår kundtjänst och croupiererna så att de känner till problematiken och kan agera. Vi har också en radar, ett förebyggande verktyg som med olika indikatorer försöker hitta kunder med ett problembeteende och kontakta dem. I dag är ungefär 1,5 procent av spelarna i vår data­bas flaggade som potentiella problemspelare, men där finns ett stort mörkertal. I första hand gäller det beteendeförändringar i hur mycket tid och pengar man använder på spelandet, men vi tittar också på hur man kommunicerar med kundtjänsten. Ett tecken på problemspel är att man är väldigt upprörd och ringer till kundtjänst och klagar över att man inte har vunnit. Alla spelare har inte insikt i att spelandet är ett problem för dem. För oss som spelbolag gäller det att kommunicera med kunden och få kunden att komma till insikt för att själv ta nästa steg. Om vi bara skulle stänga av en kund direkt finns det många andra spelbolag där de kan fortsätta spela, och då har vi inte kunnat hjälpa kunden. På Paf har vi en rätt unik spelvårdsförsäkring som kunden kan använda till terapi för att få hjälp med sitt spelberoende. Alla spelare i Sverige, Finland, Åland och Estland som varit kund i minst ett år och spelat för 120 euro omfattas av försäkringen. Spelberoende kan drabba vem som helst, oberoende av vad man spelar. Men forskning har visat att det mest problematiska oftast är de snabba spelen där tiden mellan insats och vinst är kort, till exempel spel­automater och kasino. Peluuri som är hjälplinjen på fastlandet för personer med spelproblem har väldigt bra information på sina sidor, jag rekommenderar dem för både spelare och anhöriga.

Hur ser du på balansgången mellan att skydda spelarna mot spelberoende och att samla in pengar för bra ändamål?

Det är viktigt för oss att vi är ett  ansvarstagande bolag som generellt driver spelbranschen framåt i de här frågorna. Om inte ansvarsfulla bolag som Paf eller Veikkaus skulle finnas tror jag att konsumentskyddet skulle vara sämre eftersom de privata bolagen inte har samma krav på ansvarsfullhet som våra ägare ställer på oss.

Varför satsar ni på en egen game studio som utvecklar spel?

Vi har haft det under en lång tid eftersom det ger oss en konkurrensfördel gentemot våra internationella konkurrenter. Paf kan särskilja sig genom att erbjuda unika spel. I Sverige har vi nyligen lanserat ett spel som heter Sällskaps­resan, det är en spelautomat vi har utvecklat i nära samarbete med Lasse Åberg. Det här är ett sätt att vara lite annorlunda. 

Heidi Furu text

Utgiven i Forum nr 2017-11

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."