Aeroflot förnyar flottan
av Sergei Vartumjan Forum 1989-13, sida 19-20, 14.09.1989
Iljushin 96 för 300 passagerare blir en av Aeroflots ”arbetshästar”.
Text: Sergei Vartumjan APN
AEROFLOT förnyar sin flot
Flygmaskinsparken hos Aeroflot är föråldrad och det har blivit hög tid att ersätta planen både på inhemska och internationella rutter med nya, inte minst därför, att de gamla planen förbrukar stora mängder bränsle. Experterna är av åsikten, att man med samma bränslemängd kan transportera alla som vill utnyttja Aeroflots tjänster, om passagerarplanens motorer görs mera ekonomiska och själva planen rymligare.
ke den traditionellt högt uppskattad flygförevisningen på Le Bourget, där även två nya sovjetiska passagerarplan deltog, dvs Ijushin 96 och Tupolev 204. Planens PS 90 -motorer är konstruerade av Pavel Solovjevs konstruktionsbyrå. Användningen av de nya motorerna, som uppges vara tystgående, bränslesnåla och effektiva, ökar flygsäkerheten och förbrukar 30-50 procent mindre bränsle än andra sovjetiska plan i samma klass. Enligt sakkunniga bedömningar har dessa plan lång livslängd. De utgör kärntruppen i Sovjetunionens plan för början av nästa sekel.
I början av juni arrangerades i Frankri Iljushin-planens bästa sidor
Vid ett första ögonkast påminner IL 96 om passagerarplanet IL 86. Stommen hos de traditionella Iljushin-planet är platt och påminner om en delfin. Trots att skrovdiametern är samma, dvs sex meter. har man
FRUN, 13/198 genom att minska antalet bänkrader kunnat förkorta planet med fem meter. Bredden mellan vingspetsarna är tio meter större än tidigare. Planets stabilitetsegenskaper har förbättrats. Sidostabilisatorns högsta punkt är 17,5 meter över markytan.
Flygkroppen har en ny ytbeläggning a polyuretan, som sparar in fyra procent på bränslekonsumtionen.
Flygplanet kan transportera passagerare över avstånd på 9 000-11 000 kilometer utan mellanlandning. Flyghastigheten är 850-900 km/h. Planet tar 300 passagerare.
Enligt testpiloten är IL 96:ans cockpit välplanerad och utrustad med fyra bildskärmar, som ger piloterna den information de behöver. Manövrerings- och navigationssystemet är konstruerat så, att det i praktiken ger möjlighet till fullständig automatstyrning under svåra väderleksförhållanden.
Ny drivkraft
Många år har förflutit sedan Tupolevs planeringsbyrå utvecklade de nya passagerarplantyperna TU 154 och TU 144. I början av året inleddes testflygningarna av den nya flygplansgenerationen TU 204. — vän 19
AEROFLOT…
fortsättning
Till sin storlek skiljer sig det nya planet inte från TU 154 och det kan följaktligen utnyttja samma start- och landningsbanor och flygfältsutrustning. Flygkroppen hos planet är stabilare och det saknar de rena linjer, som varit utmärkande för Tupolevplanen. Planet har dock en viss elegans och dynamik.
TU 204 gör 3 500 kilometer långa flygningar utan mellanlandning och tar 214 passagerare. Flygkroppens längd är 45 meter. bredden mellan vingspetsarna 42 meter och den största startvikten 93.5 ton.
TU 204 kommer sannolikt att slå Aeroflots tidigare bästa plan i denna klass — TU 154 — med 20-30 procent när det gäller ekonomin.
Aven nya material som aluminium-litium och titanlegeringar har använts. GenOm att utnyttja andra ämnen än metaller har planets vikt kunnat minskas med 1.2 ton.
Cockpiten är enligt modernaste praxis mörk, vilket betyder att alla skärmar är släckta när allt fungerar normalt. Om det blir fel på något instrument, visas en kodsymbol för ifrågavarande del eller system på skärmarna.
Plan för framtiden
Såsom flygförevisningen i Paris visade. har en unik situation uppstått på den internationella luftfartsmarknaden: efterfrågan på civilflygplan överskrider betydligt flygplansindustrins tillverkningskapacitet.
De ledande flygplanstillverkarna i världen presenterade sina framtida planmodeller på utställningen, bl a det sovjetiska passagerarplanet TU 334.
Planet tillhör klassen för 100 passagerare, Det är konstruerat för flygningar på 2 000 kilometer. Den estimerade flyghastigheten är ca 800 km/h.
I konstruktionen har man så långt som möjligt följt linjen hos TU 204, från cockpit och styrsystem till hjul och säten.
I TU 334 kommer man att utnyttja sidorörsmotorerna D 436T, som förbrukar 50 procent mindre bränsle än föregångaren TU 134. Idén hos konstruktörerna är att i framtiden i TU 334 installera ännu mera ekonomiska och tystgående turbopropmotorer, som ökar flygsträckan med 50 procent med samma bränslemängd. LJ
Tupolev 334 presenterades på flygmässan i Le Bourget.
20
Rymdtransportsystemet Sänger. Moderplanet skall kunna starta och landa från en reguljär flygplats. Om projektet förverkligas, ska den tvska rymdskytteln vara klar år 2004…
SÄNGE profilerar Västtyskland som rymdnation
Text: Lars-Gunnar Larsson
Rymden som energibillig omväg för framtidstransporter… Västtyskland hör till dem som satsar på en rymdskyttel. Dels tror man på tekniken, dels vill västtyskarna delta i den fredliga kapprustningen inom det allt viktigare gränsområdet mellan flyg- och rymdteknik.
åde teknikerna och politikerna i Byns tror på science fic tion-idén. Ett säkert tecken är att man satsar pengar. Det tyska forskningsministeriet anslår tillsammans med den tyska forskningsanstalten för flyg- och rymdforskning Deutsche Gesellschaft fiir Luft und — Raumfahrtangelegenheiten (DLR) motsvarande tre kvarts miljard FIM på projektet. Till det kommer stora satsningar från olika institut och från företag.
Målsättningarna för Sänger-projektet är tre. Huvudsyftet är låga transportkostnader. Energikostnaden för att med en från början given hastighet förflytta sig genom lufttomt rum är definitionsmässigt lika med noll.
Vidare ska man skona miljön genom att inte bidra till skräp. Runt jorden snurrar redan allsköns rymdflygningsrester. N 13/1989 FORUN,