Bilen som växte upp
av Bo ingves Forum 2015-05, sida 28, 21.05.2015
UNDER EN BEHAGLIG STJÄRNA. Nya Mercedes-Benz C 200 är en bil man uppskattar mera ju längre man kör med den.
Mercedes-Benz förnyade C-serie har valts till årets bil i världen av den internationella pressen.
BO INGVES TEXTA FOTO X Till en början är det lite svårt att se vad som är så nytt med C-seriens Mercedes.
Inuti ser den ut som alla Mercedesar gör, givetvis med små variationer mellan modeller och utrustningsvarianter. Med andra ord lätt att byta inom märket, om du gillar instrumentpanelen, vilket jag inte tidigare gjort.
Men nu har väl ögonen vant sig vid att displayen reser sig över instrumentpanelen och raden av runda luftintag. Nu fungerar gränssnittet i pekplattan dessutom intuitivt med en ratt mellan framsätena.
Och vänta lite — sitter man inte lite rymligare både fram och bak, är det inte lite lättare att stiga in i bilen, har den inte lite distinktare linjer. Så här långt kommen i dialogen med mig själv börjar jag inse att det hänt något riktigt positivt med bilen.
Personligen var det först i och med att kombin kom ut på marknaden i höstas som bilen började kännas riktigt intressant. Utrymme behövs för frakt, även om bagageutrymmet på 490 liter inte hör till de största.
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 2015
Bilen är klart längre än tidigare och axelavståndet har växt med åtta centimeter. Det innebär att man nu sitter luftigt också bak.
Den provkörda bilen var utrustad med en tvåliters bensinturbo på 184 hk som mullrade behagligt avlägset och vid behov gav bra sprutt åt bilen. Den sjuväxlade automaten växlade omärkligt, som sig bör.
På landsvägen kommer bilens premiumegenskaper bäst till sin rätt. Motorn och däcken hörs inte nämnvärt i motorvägshastighet, förutom på riktigt grov asfalt. Bilen håller riktningen exemplariskt på rak väg och smyger obemärkt genom krökar och kurvor.
Provbilen hade en riklig tilläggsutrustning, bland annat ett kördynamikpaketet som erbjuder fyra lägen med tydliga skillnader i gasrespons, växling och fjädring. Personligen räckte komfortläget bra till för fjädringen svalde alla gropar och guppar utan större åthävor.
Den här gången kunde jag inte mäta bränsleförbrukningen exakt, men med komfortläget visade bildatorn på drygt sju liter/100 km och med sportläget steg genomsnittsförbrukningen sanbbt till drygt åtta liter, klart mera än EU-förbrukningen.
Farmarversionens pris startar från drygt 42000 euro. Smakar det så kostar det.
LÄTTRATTAD. Den kör inte sig själv men som förare förleds man lätt att tro det.
MERCEDES-BENZ C 200 BUSINESS
Effekt:135 kW/184 hk/5500 varv. Vridmoment: 2300 /1200-4000. Topphastighet: 233 km/h. Acceleration o-100 km/h: 7,5 sek. Snittförbrukning (EU): 5,6 liter. COz2-utsläpp: 130 g/km. Bagageutrymme: 490-1510 liter. Mått (L/B/H): 4702/1810/1 457. Vikt:1525 kg.
Dragvikt: 750 kg, obromsat. Växel: 7-växlad automat.
Pris: 48000 euro (Premium Business).