Bra utsikter för nordiska elbilsprojekt

av Henric Borgström Forum 2009-06, sida 20-21, 16.06.2009

Taggar: Orter: Norden Teman: elbilar

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 280 ”Som det ser ut just nu är det främst japanska och franska tillverkare som förklarat att de ska lansera elbilar i Norden. derna, vare sig det är rena elbilar eller laddhybrider.

2

Think i Norge. Den mest omskrivna nordiska elbilen är norska THInK. Men trots landets flöde av oljepengar och omfattande vattenkraft har ägarna bakom satsningen tröttnat på det bristande intresset i Norge. Därför skickade de tidigare i våras likalydande brev till de svenska och brittiska regeringarna om att ägarna till Think är villiga att flytta både utveckling och produktion till det land som först skaffar fram riskvilligt kapital.

I Sverige skulle närmast sAABs fabrik i Trollhättan kunna vara aktuell eller voLvo PERSONVAGNARS cabrioletfabrik i Uddevalla som har italienska PININFARINA som majoritetsägare. Italienarna har meddelat att de ska gå över till elbilar men om produktionen sker i Italien eller Sverige är oklart.

Think ägdes av FORD 1999-2003, men amerikanarna drog sig ur elbilar och bolaget

NORSK ELBIL.

Think hör till de nordiska elbilsprojekt som anses ha störs dbilen Fis potential.

Bra utsikter för nordiska elbilsprojekt

EH Norden, Norska Think hör till de mest lovande elbilsprojekten i Norden, men bolaget behöver ny finansiering för att kunna producera bilen i större skala. I Danmark testas elbilar på Bornholm medan Valmet Automotive i Finland börjar tillverka en eldriven golfbil och en sportbil med hybridteknik.

HENRIC BORGSTRÖM — ÖRESUND

X Många företag ligger i startgroparna för lansering av elbilar. Men det går trögt för dem som redan kommit ut på marknaden. I de nordiska länderna är det mycket tal om elbilar i samhällsdebatten men få tillverkare och knappt märkbar infrastruktur, trots att de flesta är ense om en lysande framtid för branschen.

Det är prestandan hos batterierna som fortfarande brister. En färd på 80 kilometer för en småbil efter 12 timmars laddning är inte attraktivt. Till detta kommer det hög inköpspriset, cirka 40 000 euro är en vanlig miniminivå på prislappen, vilket betraktas som alltför mycket trots den låga milkostnaden på cirka 0,2 euro.

Den dåliga prestandan kan tyckas märklig med tanke på att elbilar framstod som framtiden redani slutet på 1800-talet, vilket framgick vid ett besök på bilmuséet i Turin nyligen, inrymt i Fiats allra första produktionslokaler. De fyra första världsrekorden för alla typer av bilar när det gäller hastigheten sattes av elbilar de sista åren det seklet, från dryg 60 kilometer i timmen upp till drygt 80 kilometer i timmen.

Det är ingen tvekan om att många bilister nu längtar efter den massproducerade elbilen. Frågan är dock när den rena elbilen blir den dominerande och hur länge det behövs laddhybrider med lång räckvidd, elbilar som kombineras med motorer med andra bränslen.

De tillverkare som är på väg till lansering ominom några år kan bara avsätta mindre volymer de första åren till de nordiska markna har sedan dess sålts två gånger, senast till investerare som alltså tröttnat efter flera år av bristande lönsamhet och hot om konkurs. Vid årsskiftet räddades företaget i sista stund av riskkapitalbolaget ENER 1 GROUP som sköt till cirka 5 miljoner euro.

Bilen har väckt stort uppseende världen över, bland annat har Storbritanniens premiärminister GORDON BROWN tittat närmare på den. Men tillverkningen är fortfarande småskalig.

Erbjudandet till Sverige respektive Storbritannien rör sig om att regeringarna i dessa länder skulle garantera totalt cirka 15 miljoner euro under en treårsperiod, bland annat för att anställa 75 ingenjörer och designers. På sikt skulle verksamheten kunna ge cirka 500 jobb, enligt förhoppningarna. Men i dagens finanskris anses det svårt att uppbåda nödvändigt kapital för att fullfölja tidigare planer om serieproduktion och fyrsitsig modell.

I Sverige har Volvo och vATTENFALL nyligen grundat ett samägt företag för tillverkning av elhybridbilar, som drivs med el och diesel. De första bilarna kommer ut på marknaden 2012.

Elbilar testas på Bornholm. Ett annat uppmärksammat elbilsprojekt har dragits igång vid den nya batterifabriken ALELION BATTERIES i Nödinge utanför Göteborg. I våras visade bolaget upp den första versionen av e ombyggd Fiat 500. Bilen är tillverkad i Polen, men har utrustats med svensk elteknik. I ett första skede planeras att 25 anställda ska tillverka 100 elbilar. Men när de första dagarnas entusiasm lagt sig avslöjades att planerna var mycket lösa trots att landshövdingen i högtidstalet var ”nästan säker på” att vägen från Kyoto till klimatmötet i Köpenhamn kommer att gå via den nya bilfabriken, som han entusiastiskt uttryckte det.

Vid den nationella vindkraftkonferensens möte i Kalmar med över 350 deltagare i början av maj visades amerikanska eldrivna sportbilen Tesla Roadster från Kalifornien upp och de som provkörde bilen var mycket begeistrade. Men priset avskräcker; över 100 000 euro och batteribyten vart femte år. Ett exemplar har sålts i Sverige hittills och köparen visade sig ha eget vindkraftverk.

I Danmark har tyska SIEMENS förklarat sig villigt att använda den blåsiga ön Bornholm som testområde för elbilar. Ön är full av vindkraftverk och den varierande blåsten ställer krav på elproduktionens och elnätets flexiblitet. Amerikanska ism bidrar med teknik. Några små verkstäder har också börjat tillverka eldrivna golfbilar.

I svensk debatt har miljöintressen anklagat både Volvo och Saab för att inte tillräckligt ha satsat på elbilar. Men de båda svenska tillverkarna styrs av Ford respektive GENERAL MOTORS (åtminstone en kort tid framöver och dessa har varit skeptiska till utveckling i Sverige. Ford har också tvingat Volvo att upphöra med en tidigare satsning på biogasdrivna personbilar.

I Finland kommer VALMET AUTOMOTIVE att börja tillverka två nya bilar i fabrikeni Nystad: den eldrivna golfbilen Garia och hybridbilen Fisker Karma. Garia tillverkas i några tusen exemplar per år medan produktionen av Fiser Karma enligt planerna uppgår till cira 15 000 exemplar per år. Fisker Karma är en sportbil med fyra dörrar och prestanda på toppnivå. Valmet Automotive fortsätter att tillverka Porschemodellerna Cayman och Boxster fram till 2012.

Elbilar vanliga 2030. Som det ser ut just nu är det främst japanska (TOYOTA, LEXUS, NISSAN) och franska tillverkare (RENAULT och PEUGEOT/ CITROEN) som förklarat att de ska lansera elbilar i Norden.

Men när det sker i större skala återstår att se. Den statliga svenska energimyndighetens utredare ANDERS LEWALD har nyligen överlämnat en prognos till regeringen om att Sverige år 2020 kommer att ha cirka 85 000 elbilar, alltså cirka 2 procent av totalt cirka 4 miljoner bilar.

Först fram emot år 2030 tror han att elbilar blir en vanlig syn på vägarna. Men då krävs en ändring av krångliga regler, lägre skatt och betydligt billigare elbilar.

Utgiven i Forum nr 2009-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."