Bränsleceller ger tystoch avgasfri trafik
av Leif Bergström Forum 2008-06, sida 18-19, 16.06.2008
Taggar: Orter: USA Teman: Bilindustrin
Bränsleceller ger tyst och avgasfri trafik
I Kalifornien som har USA:s tuffaste avgasregler visar biltillverkarna upp bränslecellsdrivna testfordon. Tekniken finns och biltillverkarna är redo att serieproducera bränslecellsbilar - så fort det finns tillräckligt med vätgasstationer för bilisterna.
LEIF BERGSTRÖM = SACRAMENTO
X När startnyckeln vrids om hörs knappt ett ljud. Enda bekräftelsen på att bilen startat är att instrumentpanelen vaknar till liv med en mängd digital information, inklusive bekräftelsen att vätgastanken är full. Ut i trafiken på L Street, runt hörnet till vänster in på nion de gatan. Det är precis som att köra en vanlig bil — bara tystare.
Och från avgasröret är enda utsläppen lite vatten.
Jag provkör bränslecellsdrivna bilar i Kaliforniens huvudstad. Nissans X-Trail är vi dunderligt tyst. MERCEDES- BENZ F-Cell avger ett surrande ljud från kompressorn, men DAIMLERS representant LORA RENZ lovar att ljudet kommer att elimineras i nästa generation bränslecellsbilar.
Ett tryck på gaspedalen ger omedelbar
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 280 acceleration och väghållningen är jämförbar med en konventionell bils. Båda bilarna — liksom CHEVROLETS, VOLKSWAGENS, TOYOTAS och HONDAS testbilar — är byggda på befintliga bensindrivna modellers karosser och chassin. Samtliga tillverkare har också valt att satsa på en elmotor till de drivande framhjulen. Men elmotorn erbjuder omedelbart maximalt vridmoment, vilket eliminerar växellådan. Kraften genereras av bränsleceller som alstrar elektricitet när vätet i bilens tank kombineras med syre. Tekniken erbjuder helt avgasfri körning. Vid starten kommer några droppar vatten ur avgasröret, under körning i jämn hastighet är utsläppet lite ånga.
Visningen kring delstaten Kaliforniens kongressbyggnad är arrangerad av flera biltillverkares samarbete inom California Fuel Cell Partnership. Kalifornien har USA:s tuffaste avgasregler. Den täta trafiken tillsammans med statens naturliga geografi med vida dalar som fångar avgaser från fossila bränsleniform av smog har fått Kalifornien att leda ansträngningarna för renare luft och mindre föroreningar. Bränslecellsbilarna erbjuder alltså vad kaliforniska politiker kräver, nämligen helt avsaknad av avgaser.
Flera av tillverkarna har valt att bygga sina testfordonistadsjeepar, vilket de säger konsumenterna vill ha som ett praktiskt fordon. Från tillverkarnas sida är fördelen också att dessa modeller erbjuder mer utrymme för skrymmande tankar, batterier och bränsleceller.
Redo för serieproduktion. GENERAL MOTORS informationschef för den västra regionen, CHAD BALCH, visar stolt upp Chevrolet Equinox - en stadsjeep som GM hävdar har den senaste, mest avancerade tekniken.
Ännu kan dock ingen konsument gå till bilhandlaren och köpa en. Samtliga tillverkare har ett antal demonstrationsexemplar leasade till testförare för att utvärdera kvalitet och komfort.
Men Balch hävdar att GM skulle vara redo att serieproducera bränslecellsbilar, om bara infrastrukturen i form av ”bensin’-stationer vore utbyggd.
”Vi är redo. Tekniken finns där, vi kan öka produktionen. Men för konsumenten blir det ingen praktisk lösning förrän mackarna finns på nära håll”, säger han.
mellan 170 0 ätt.
Thela Kalifornien finnsi dag 29 vätgasstationer, med ytterligare nio planerade. De är koncentrerade dels i söder kring Los Angeles och San Diego, dels kring San Francisco och Oakland och upp till Sacramento. Det innebär att stora delar av delstaten ännu saknar stationer för att tanka väte. För fordon som kan köras 170-350 kilometer på full tank innebär det begränsningar i resplanerna.
Balch menar att de stigande bensinpriserna nu börjat väcka olje- och energiföretagens intresse för alternativa drivmedel. Och California Fuel Cell Partnerships ROY KIM uppge ”Arnold Schwarzenegger har utpekat bränsleceller, tillsammans med ny energi och forskning kring stamceller, som områden där 19g0-talets dator- och internetboom kan upprepas. ch det ställe att vätgas kan framställas till ett pris som per energiinnehåll motsvarar dagens amerikan ska bensinpriser. I organisationens anläggningi West Sacramento finns dels en vätgasstation, dels en modell av vad organisationen tror kan bli morgondagens bränslemack, med en bensinmacksliknande pump, direkt kopplad till en några meter hög låda som lokalt producerar väte för just den macken. Bränsleceller har så länge framhållits vara morgondagens lösning att skeptiker ifrågasätter om de någonsin kommer att tas i allmänt bruk. Kalifornienutnämnde en bränslecellsbil till det första fordon som uppfyllde delstatens regel för helt avgasfri drift. Och gUVernÖr ARNOLD SCHWARZENEGGER har utpeat bränsleceller, tillsammans med ny energi och forskning kring stamceller, som områ den där 1990-talets dator- ochinternetboom an upprepas.
Samarbetsorganisationens verkstad i West Sacramento liknar mer en ren datorabrik än en bilverkstad. Här syns inga olje äckar. Diagnosen av felaktigheter sker me dator, och det mest utbredda problemen ii bilarna visar sig ligga i mjukvaran. Roy Kim förlarar att bilarna har mindre än en tiondel så många rörliga delar som en konventionellt driven bil.
= z IT z = z