Bygger byggkedja

av Heidi Backas Forum 2009-05, sida 22-25, 26.05.2009

Taggar: Bolag: Bauhaus Personer: Marina Vahtola Teman: ekonomi

El FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 2089

PROFILEN

Sveger Dyggkedja

MARINA VAHTOLA basar för byggvaruhuset som förändrat synen på vad en järnhandel är. Efter att ha byggt upp fem framgångsrika varuhus i Finland tar den tyska kedjan nu klivet över till Baltikum.

HEIDI BACKAS TEXT

MIKAEL NYBACKA FOTO

X BAUHAUS Öppnade sitt första varuhus i Finland för åtta år sedan. Se dan dess har både kunder och kon- INTERNJU kurrenter fått lära sig att en järn- Marina Vahtola handel inte bara säljer skruvmejslar Född: 1963.

och cirkelsågar, utan också lampor, gardiner, trädgårdsmöblemang och

Familj: Man, två barn.

Bor: I Esbo och på e bastulavar. gård vid havet i Lovisa. ”Den största förändringen inom Jobb: VD på Bauhau branschen sedan Bauhaus etablera- Finland.

de sig i Finland är att enheterna bli- Utbildning: Ekonomi vit större. Alla våra byggnader är två magister från Hanken.

hektar stora. Samtidigt har sorti- Karriär: Försäljnings mentet blivit större i de flesta andra järnhandlar under de senaste åren”, säger vd MARINA VAHTOLA.

Vahtola ser egentligen inte Bauhaus som en järnhandel, utan kallar butikerna för inredningsvaruhus. Kunderna är till största dele direktör på Anttila 1988-1996, direktör för butiksverksamheten på Silja Line 1997-2000, VD på Aleksi13 2001-2003,

VD på Bauhaus 2004-.

hemmafixare och heminredare, och över hälften av dem är kvinnor.

”Vi säljer helt enkelt sådana produkter som kvinnor vill syssla med. Det är bara en tredjedel av sortimentet somär så kallat traditionellt manligt?

Snabba förändringar. Att vi är mitt i en lågkonjunktur och att byggbranschen har tvärbromsat oroar inte Marina Vahtola nämnvärt. En ligt henne kan man inte skylla allt på lågkonjunkturen.

”Lågkonjunktur betyder inte att man måste stå stilla och vänta. Nu måste man kämpa ännu hårdare?”

Bauhaus sätt att kämpa har varit att satsa på affärsutveckling ochaggressiva marknadsföringskampanjer.

”Vi har till exempel använt tv:n just nu när de flesta har lämnat den för att tv-reklamen är så dyr?

Försäljningssiffrorna visar int hittills på några dramatiska förändringar.

”Vi har en plusutveckling därför att vår totalomsättning ökar till följd av det nya varuhuset som öppnade i Uleåborg i fjol. I de övriga varuhusen ser vi endast små förändringar”

Enligt Marina Vahtola visar fjolåret att en ledare måste reagera snabbt och vara beredd att genast göra förändringar i verksamheten.

”Världen förändrade sig över en

TRENDIGT I TRÄDGÅRDEN.

Finländarna satsar alltmer på att dekorera trädgården och trädgårdsrmöblerna påminner mer och mer om vardagsrumsrnöbler, säger Bauhaus vd Marina Vahtola.

natt. Vi hade gjort en mängd olika planer för ett år där allt skulle utvecklas positivt och plötsligt föll allting ihop?

Ledningen fick rita om alla planer och sedan sälja konceptet till personalen.

”Vi ville å ena sidan öka farten, å andra sidan bromsa. Samtidigt som vi satsade starkt på affärsutvecklingen, skar vi ner på kostnaderna och höjde effektiviteten.”

Vahtolas bedömning är att det lyckades bra.

”Vi uppnådde nästan det resultat som fanns godkänt i vår officiella budget, som hade planerats för ett helt annorlunda slag av år”

Enligt Vahtola var det lättare att närma sig 2009, eftersom man visste att det här året kommer att bli svårt.

”Det värsta man kan göra just nu är att inte göra någonting alls elle att spara ihjäl sig. Just nu behövs nya EH

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 208 ”En chef är inte bara snäll och glad, jag är också mycket kritisk. Det räcker inte att man når upp till ribban, man måste gå över den.”

EH innovationer. De företag som bäs klarar av att producera nya produkter och nya serviceformer blir framgångsrika”

Bauhaus kommer i höst att utvidga sortimentet med helt nya produktgrupper. Vad det handlar om vill Vahtola ännu inte avslöja.

”Jag kan förstås inte berätta vilka de är, eftersom de är våra vapen i framtiden”, säger Vahtola.

Också utbudet av serviceformer kommer att utvidgas. I fjol lanserade varuhuset en trädgårdsplaneringsservice som blev mycket populär.

Trädgårdstänkandet har enligt Vahtola förändrats rejält under de senaste åren. Först flyttade köket ut i trädgården i form av enorma grillar och minikök. Nu följer vardagsrummet efter med stora soffgrupper i plastrotting. Dessutom satsar finländare alltmer på att dekorera trädgården.

”Först förundrade sig många över de produkter vi sålde, till exempel fontäner. Men nu går de här produkterna åt ganska bra”

Vahtola säger att företag måste kunna erbjuda sina kunder nya produkter och nya upplevelser.

”Kunderna vill inte varje år köpa samma saker som de köpt tidigare”

Estland nästa. Bauhaus har fem varuhusiFinland - i Vanda, Esbo, Reso, Birkala och Uleåborg. Siktet är ställt på att bygga ungefär lika många varuhus till. ”Vi väljer de största städerna först, och sedan de näststörsta. Det ommer antagligen att bli ett eller två varuhus till i Helsingforsregionen så att vihar fyra varuhus här. Andra städer som vi ännu inte finns i är Lahtis, uopio, Jyväskylä och Vasa”

Men just nu är det ett uppehåll i utvidgningen i Finland. Det beror p > BAUHAU i Tallinn.

ndet inled att Finlandsorganisationen har fullt upp med att bygga upp varuhuskedjan i Baltikum. I fjol bestämde ledningen i Tyskland nämligen att Finland får ansvaret för att etablera Bauhauside baltiska länderna. I sommar börjar det första varuhuset i Tallinn byggas.

”Vi går sedan vidare till de andra länderna. Men först måste vi följa med den ekonomiska situationen som är mycket svår i Baltikum för tillfället”, säger Vahtola som tillbringar hälften av veckan i Estland för att bygga upp organisationen där.

Stora smakskillnader. Själva byggprocessen för ett varuhus tar mellan tio och tolv månader. Samtidigt rekryteras över hundra personer och produktsortimentet byggs upp så att det passar de estniska kunderna. Sortimentet i Tallinn kommer att påminna om det i Mellaneuropa. ”Smakskillnaderna mellan olika länder är ganska stora, speciellt när det gäller tapeter, färg, gardiner och lampor” säger Vahtola. Skillnaderna är störst mellan Finland och Tyskland - endast entredjedel av produkterna är de samma. ”Finländarna vill i allmänhet ha vissa finska varumärken och träprodukterna spelar en stor roll här. Dessutom har vi mycket specialiteter inom bastuvärlden. Tyskland däremot har mera trädgårdsprodukter eftersom säsongen är längre där”, säger Vahtola.

Kedjebyggare. Marina Vahtolas karriär har från början gått ut på att bygga upp affärskedjor. Första arbetet var som försäljningsdirektör på varuhuskedjan ANTTILA. Nästa steg blev att bygga upp detaljhandeln på SILJA LINE.

”Tax free levde i en stor turbulen och det började bli svårigheter med försäljningen av alkohol. Mitt arbete var att göra alla Silja Line-butiker till en kedja som också sålde kläder och elektronik”, säger Marina Vahtola.

Följande steg i karriären blev att förena de två klädkedjorna Vaatehuone och Ois till ALEKS 13.

Till Bauhaus kom Vahtola 2004.

”En headhunter ringde och frågade om jag den här gången vill bygga upp en helt ny kedja, som kommer att bli mycket stor i Finland. Och ja, det ville jag”

Att det blivit kedjor av olika slag beror inte på någon medveten karriärplanering från Vahtolas sida.

”Jag använder inte ordet karriär. Jag har bara arbetat och då och då har headhunters ringt. Ibland har jag sagt ja till dem och ibland har jag sagt nej”

Vahtola får också en hel del förfrågningar om styrelseplatser. Hon sitter nu i styrelserna för Bauhaus, AKTIA OCh SUOMEN ASUNTOMESSUT.

”Många frågar mig hur många styrelseplatser jag ännu kommer att ta emot. Jag brukar svara att jag inte alls förstår mentaliteten att man räknar hur många styrelser man sitter i”

Personer i ett företags operativa ledning bör enligt Vahtola inta ta emot för många styrelseuppdrag.

”Man kan inte bara ta emot pla’ serna, man måste också få någonting tillstånd. Företag behöver en professionell styrelse för att resultatet ska utvecklas”

Trygg men krävande, Marina Vahtola talar gärna om ledarskap. Hennes råd till andra ledare är att koncentrera sig på det mest väsentliga.

”Man ska inte gå för mycket in i detaljer.”

Hennes ledord är pålitlighet och förtroende.

”Man måste stå bakom sina ord och allt man gör. Jag vill vara ett gott exempel för alla här på Bauhaus”

Chefen ska vara trygg, men samtidigt ställa krav.

”En chef är inte bara snäll och glad, jag är också mycket kritisk. Det räcker inte att man når upp till ribban, man måste gå över den”

Enligt Vahtola är kraven högre i internationella företag.

”Effektivitetskravet är mycket högre än i finska företag i allmänhet. Jag har alltid sagt att de som älskar arbete passar bra i internationella företag?

Den somleder ett stort företag ska vara visionär.

”Chefen ska klart visa vart företaget är på väg och kommunicera öp BADRUM FRÅN BAUHAUS.

Marina Vahtola tillbringar gärna fritiden med att renovera gården i Lovisa. Just nurenoveras badrummet och det är inte svårt att gissa varifrån badrumsskåpen kommer.

pet och enkelt så att alla förstår”, säger Marina Vahtola.

Honjobbarien branschmedmycket män och är ofta den enda kvinnan bland femtio män. Hon har inga problem med de situationerna. Något glastak har hon inte heller stött på.

”Jag har gått min egen väg. Jag är kanske inte den mest typiska, men det gör livet lätt om man är sig själv. Det viktigaste är att jag är nöjd och i balans med mig själv”

Maraton och reparation. Vahtoladeltar begränsat irepresentationstillställningar.

”Jag har inte tid med sådant. Jag har mycket arbete och dessutom har jag en familj och många vänner”

Olika renoveringsprojekt på går den Lovisa slukar en del av fritiden.

”Vihar hela tiden något projekt på gång i någon av byggnaderna där”

Idrott är ett annat intresse i familjen. Marina Vahtola spelar tennis och springer halvmaraton. 17-åriga dottern LINDA tävlar i aerobic och 14-åriga sonen NIKO spelar ishockey, också på internationell nivå.

”Barnen är mycket borta på träningar och tävlingar, så jag har tid att springa”

Marina Vahtola sprang halvmaratonloppet Helsinki City Run för några veckor sedan, tillsammans med ett gäng på över tjugo personer från Bauhaus.

”Man hinner med det man vill. Om mantycker om någonting så hinner man göra vad som helst”

Utgiven i Forum nr 2009-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."