Citroën ZX bjuder på passiv fyrhjulsstyrning
av Christian Schönberg Forum 1991-13, sida 24-25, 10.10.1991
Taggar: Bolag: Citroën Teman: bilar
Citroén ZX bjuder på passi tyrhjulsstyrning
Text: Christian Schönber upp kampen om marknadsande larna I den tuffa lilla familjebilsklassen som de facto omfattar hela 40 procent av totalmarknaden i Finland. Den anmärkningsvärt stora andelen beror 1 hög grad på den av bilskatten dikterade ohemult höga prisnivån som tvingar finländaren att hålla sig med bilar ur de mindre och ”billigare” kategorierna. I Frankrike där man normalt kör med bilar av en något högre dignitet är andelen av totalmarknaden 1 denna klass endast 20 procent. De märken som kämpar hårdast om gunsten i kategorin på den finländska marknaden är närmast Toyota Corolla, Nissan Sunny, Opel Kadett, Mazda 323, VW Golf och Ford Escort.
Det är rätt länge sedan Citroäén satsat på att profilera sig i den här klassen varför det skall bli intressant att se hur marknaden i Finland tar emot den franska nyskapelsen. Modellen som introducerades redan i mars vid bilutställningen i Geneve har redan fått ett bra mottagande i Mellan- och Sydeuropa.
Den som till äventyrs spetsat sig på att få uppleva Citroéns gasvätskefjädring även i ZX-versionen blir däremot besviken eftersom fransmännen i denna modell valt att hålla sig till den traditionella fjädringsprincipen. Ett bra val anser dock mången.
Förk Citroén tar nu på allva 24
Citroen ZX hur ett sportigt elegunt utseende som säkert kommer att tilltala bilköpare även i Finland.
Flexibelt bagageutrymme
Citroén ZX presenterar i sina fyra varianter beaktansvärda nymodigheter. Främst fäster man sig vid den så kallade passiva fyrhjulsstyrningen som klart ökar körtryggheten, och det mångsidigt rörliga baksätet som möj liggör ett flertal omdisponeringsmöjligheter beroende på förhållandet mellan rådande last- och passagerarbehov.
Föraren kan inte själv, via rattrörelser eller andra kommandotyper, påverka fyrhjulsstyrningen. Den detaljen tar i stället elektroniken hand om.
— Men var inte oroliga, tekniken är i goda händer, försäkrar rallyässet Ari Vatanen som sedan ett år tillbaka lärt känna biltypen som sin egen byxficka. Tekniken bygger på centrifugalkraften som vid kurvtagning ger en impuls till ett elektroniskt styrt system som vrider bakaxeln i samma riktning som bilens styrande framhjul. Innovationen ger en klart bättre sidostabilitet och risken för sladd minskar betydligt.
Provkörningen bekräftade att Vatanens beröm höll även vid närmare granskning. Också i övrigt kändes den smäckra bilen med sin låga front behaglig att köra. Bra sitthöjd i framsätet. lättåtkomliga reglage, behagliga säten samt ställbar ratt och säkerhetsbälten bidrog till den positiva helhetsbilden.
Flexibiliteten i bagageutrymmet utgår från ett justerbart baksäte som kan regleras 18 cm i längdriktningen samtidigt som ryggstödets lutning kan justeras i 30) grader eller helt vikas ned i en eller två sektioner. Det är dessutom mycket lätt att komma åt lastutrymmet eftersom bakluckan öppnar sig maximalt. Sitthöjden i baksätet är däremot inte tillräcklig, En normalt vuxen nordist av medellängd sitter
Det flexibla och justerbara baksätet gör bilen till en mångsidig familjebit.
13/1991 F RU nog, med eller utan hår på huvudet, med hjässan fast i taket.
Ökat korrossionsskydd
Citroén-fabrikerna har fäst stor vikt vid ett ökat korrossionsskydd. Antalet fogar i karosskonstruktionen har minskats och skarpa hörn har rundats av. Av plåtdelarna är 75 procent eleller varmförzinkade. Tillsammans med de syntetiska materialen ökar andelen korrossionsskyddade delar till drygt 80 procent.
Också miljövården har beaktats. Fabriken uppger att nästan samtliga av de material som används vid tillverkningen av ZX-modellerna härstammar i huvudsak från naturresurser som förnyas, och kan återanvändas. Bilens plastdelar är märkta. En banbrytande behandlingsanläggning, specialiserad på återvinning, ligger i Lyon.
Tekniskt institut
Fyra motorvarianter
ZX bildar en modellserie med fyra biltyper, var och en utformad med tanke på en egen kundgrupp. Billigaste Reflex med en 75 hk motor på 1360 kbem betingar ett pris på knappt 80 000 mark medan man för den sportiga Volcane med en motor på 122 hk försedd med flerpunktsinsprutning får punga ut med knappt 117 O00Omark. Däremellan ryms två modeller i något avvikande utföranden med en 90 hk motor på 1580 kbem.
Håller Citroén ZX även på sikt vad den lovar i dag kommer den med säkerhet att rucka på konstellationerna i och strax kring klassen. Korpivaara siktar på att erövra 3 procent av marknaden i segmentet. o nn Rallvässet Ari Vatanen har tack vare sina stronga ökeninsatser med Citroens evolutionsmodell fäst bilpublikens ögon på nya ZX.
byggde hydraulbil
Text: Christian Schönber n hydraulisk bilnyhet har sett da gens ljus i Helsingfors. Helsingin
Teknillinen Oppilaitos har av standardkomponenter konstruerat ett överraskande snabbt motorfordon, tänkt att kunna röra sig på allmänna gator och vägar. Maxhastigheten uppges vara 98 km/h.
Hydraultekniken är ju inte helt ny i sammanhanget, den har ju visat sig fungera bra i långsamma arbetsmaskiner, men har tack vare utvecklingsarbetet vid institutet fått en ny dimension.
Fordonet, döpt till Hydro CYT, har begåvats med hydrostatisk kraftöver F RUN 13/199 föring, kontinuerlig fyrhjulsdrift. omkopplingsbar till fram- eller bakhjulsdrift och ett hydrauliskt CVT-transmissionssystem.
Det har tagit tre år i anspråk att av olika standardkomponenter plocka ihop fordonet. Två ingenjörselever konstruerade chassiet av en framaxel från Talbot Solara -81. en bakaxel från BMW 316 -82, en huvudbromscylinder från Nissan och kombinerade dessa med motorer av typ Mannesmann Resroth/Hydromatik A6V 28 DA.
Två andra elever fortsatte projektet med att installera en Toyota Corolla Den högerstyrda Hydro CVT är 314 om läng, 168 cm bred, 136 cm hög och har ett axelavstånd på 213 cm. Bilen som väger 915 kg har försetts med en lätt avtagbar glasfiberkorg.
ÅRE motor, tvärställd i bilens mittparti och ytterligare två ingenjörselever slutförde arbetet.
Forskning och utveckling Den nya Hydro-bilen har inte utvecklats för serieproduktion utan närmast för att kunna ge studerandena ett handegripligt medel att vidarcutveckla sig själva och den allt viktigare hydrauliken. I Finland har enligt uppgift endast Sisu för ett par decennier sedan försökt utveckla hydrauliska system för användning i personbilar. utan att dock lyckas forcera den besvärliga ”fartspärren”. I Frankrike har man någon form av utvecklingsverksamhet på gång och Volvo lär också aktivt forska i hydraulikens användbarhet i en bredare skala. Grundtanken har alltså varit att av kraftkällan. hydrauliken, elektroniken och de fyra motorerna som kopplats till varje enskilt hjul separat, skapå ett system som kunde sammanföra alla dessa fyra, åt olika håll strävande storheter, i cn och samma vilja. Av allt att döma har man lyckats i sit uppsåt. []
REGIONAL NÄRHET
Hbl når 69 90 av Nylands svenskspråkiga
Hushåll HUFVUDSTADSBLADET
Tel, 125 31 KMT 91/ 25