Eurojätten Airbus vill ha halva världen...
av Ragnhild Artimo Forum 1994-16, sida 19-20, 12.12.1994
Taggar: Bolag: Airbus Teman: flygplan
Evurojätten AIRBU vill ha halva världen…
Ragnhild Artimo/Toulouse
Airbus är Europas största flygplanstillverkar och idag näststörst i världen efter amerikanska Boeing. Hungriga Airbus vill ha mer av civilflygsmarknadskakan och utöka sin nuvarande ande på en tredjedel till hälften före nästa årtusende. Finnair står på listan av önskade nya kunder.
n fabrik i Frankrike vars offici ella företagsspråk är engelsk — det måste vara ett missförstånd, eller åtminstone politiskt inkorrtekt? Nej. Ty Airbus Industrie fick sin start två decennier före dagens språknationalistiska hausse. Huvudparternaikonsortiet är franska Aerospatiale och tyska Deutsche Aerospace Airbus med 37,9 procent var medan British Aerospace sitter på 20 och spanska CASA på 42 procent. Men det avgörande för språkvalet är att engelska långt är marknadens språk.
Eurointernationell
Airbus är inte bara en ikon över eurotänkande satt i praktik. Med 2 700 anställda och nära trettio nationaliteter företrädda bara vid högkvarteret i Toulouse, och runt 35 000 personer direkt engagerade i Airbus Industrie via de fyra huvudägarna, opererar Airbus med hela världen som arbetsrum. Ytterligare 100 000 arbetar indirekt för Airbus hos 1 500 underleverantörer på alla kontinenter, en tredjedel av dem i USA.
Alla flygplan slutmonteras på jättefabriken i Toulouse. Vingar, mitt- och stjärtpartier tillverkas hos de europeiska huvudägarna vid fabriker i Hamburg, Bremen, Chester, Filton, Madrid samt Nantes och Saint Nazaire, och både landsvägs- och flygtransporteras till Toulouse. För det ändamålet byggde Airbus i tiden det gigantiska fraktplanet Super Guppy som enkelt uttryckt är en “fraktbubbla” på chassit av en Stratocruiser från konkurrenten Boeing. Nu får guppifiskarna en modernare ersättare i Airbus egen Beluga — se ruta invid.
Service och underhållsenheter har Airbus idag i Hamburg, Singapore och nära Washington, utbildningscenters i Toulouse och i Miami. En service- och utbildningsenhet planeras till Kina.
Heltäckande planfamilj
Sedan konsortiets grundande 1970 har Airbus sålt över 1 800 plan till över 110 beställare och levererat runt 1 200 av dem — de är i trafik hos cirka 120 flygbolag världen runt.
vänd
Planfamiljen A-300 är ryggraden i Airbu roduktion. Med i Finnair-offertrundan ar varit minstingen A 319 (till vänster), A 320 (ovan) och A 321 (nedan).
Beluga lyfter 45,5 ton
Airbus har flugit stora flygplanssektioner från eurotillverkarna till hopsättningen i Toulouse med Super Guppy-planen, som tack vare gammal teknik och dålig driftsekonomi blivit för dyra i drift. Nu har Airbus tagit fram nästa generation, Beluga (efter den stora ryska kaviarproducerande stören) där lastbubblan byggs på Airbus egen modell A 300600 som har planfamiljens största flygkropp och vingar. Lastrummet i A 300-600 ST [Super Transporter) är 7,4 m brett och 7,2 m högt och rymmer 1 400 kubikmeter, vilket är rymligare än Lockheed Galaxy och Äntonov An-124, Cargokapaciteten är hela 45,5 ton. Beluga skall främst bli Airbus egen arbetshäst, men om konceptet intresserar utomstående kunder “kan man tänka sig” att ta den i serieproduktion. Bilden visar Airbus nya “luftskepp” Beluga som flög första gången i september i år.
Airbus…
fortsättning
Airbus planfamilj täcker ganska effektivt hela passagerartrafikspektret med sina tre huvudsegment: A 319, A 320 och A 321 (bilder på föregående sida) för kategorin 124-185 passagerare, widebodyplanen A 300/Å 310 för 220-266 pax, och de största widebodymodellerna A 330/A 340 för 263-295 pax. Flygradien är från kort till ultralång räckvidd.
De små airbussarna 319, 320 och 321 är ett viktigt segment med över 800 plan beställda till 40 flygbolag — denna klass har varit den mest snabbsäljande i världen. En framgångsorsak är att konceptet utformats under det energimedvetna 80-talet och planen har den bredaste flygkroppen i sin kategori vilket bland annat ger bekvämlighet för passagerarna. Airbus har också satsat på vidareutveckling av dessa plantyper för att fortsätta att ta sin bit av marknaden..
På kort och mellanlång räckvidd har A 310 och A 300-600 — vars stammoder var konsortiets förstling A 300 B, med premiär 1974 till Air France som världens första tvåmotoriga widebody — etablerat en popularitet som Airbus räknar med att håller produktionen igång åratal framåt. 300 och 310 är alltjämt världens populäraste widebodytvåmotorfamilj, dokumenterat av över 700 order från 80 flygbolag — här har Airbus över halva världsmarknaden redan nu, elva år efter premiärleveranserna till Lufthansa och Swissair.
2 É Zz Jätteplanet A 3XX för 530-850 passagerare i
Airbus egna färger. Jorden runt på 40 h
Mellandistansplanen A 330 (tvåmotorigt) och A 340 (fyrmotorigt) hade programstart 1987 och hittills har 250 plan beställts av 35 bolag, vilket ger Airbus marknadsledarstatus i detta segment.De första A 340:orna gick till Air France och Lufthansa senaste år, och har infriat förväntningarna gällande räckvidd och driftsekonomi. A 340 har dagens längsta operationsradie (A 340-200: 7 350 nm) i denna klass, och räckvidden demonstrerades i anslutning till Le Bourget-mässan senaste år med en uppmärksammad one-stop-flygning jorden runt: ParisAuckland-Paris på cirka 20 + 20 timmar.
Jätteplan på agendan
Alla flygplansleverantörer med självaktning studerar koncept för jätteplan i klassen 500-800 passagerare. Det är inte enbart en prestigefylld teknisk och imageutmaning, utan handlar långt om rationella motiv. Med ständigt skärpta miljökrav är det en social beställning att få större paxmängder hanterade med färre take-offs och landningar. Biljettpriserna går att pressa ner om grundkostnaderna kan slås ut på fler betalare per flygning. Jätteplan har mer cargokapacitet, en viktig och växande sektor.
Airbus undersöker nu marknadssuget för ett sådant koncept med en preliminär feasability study med tolv stora flygbolag i Europa, Asien och Nordamerika. Airbus svar på jätteplansfrågan, A 3XX (två “X” står för
Hill Suomen Messut FINNEXPO
Helsingfors Mässcentrum projekt som studeras), är tänkt i kategorin 530-850 passagerarplatser. Det studerade konceptet skulle bli ett fyrmotorigt långdistansplan för 530570 pax med treklassindelning, eller 850 pax i ekonomiklassversion. Kabinen skulle vara i två däck. Catering för en sådan passagerarmängd utgör en mäktig logistikutmaning, och man leker med lösningar som halvautomatisk lastning och kanske också distribution av mat och dryck. Flygfältstekniken skulle också kräva nytänkande och nya lösningar för att klara jätteplanstrafik.
A 3XX skulle ha en vingbredd på 77,1 och en flygkropp på 69,7 m — d.v.s. 12 m större vingbredd än dagens Boeing 747-400. - Take-off-vikten skulle vara runt 471 ton (mot 747:ans 395 ton). Man räknar med en potentiell långsiktsmarknad på över 1 000 jätteplan — tillräckligt att dela på för marknadens två giganter, Airbus och Boeing, och förhandlingar om ett gemensamt projekt har förts redan ett tag (jfr. Boeing-artikel i Forum nr 7/ 93) och skall leda till någon konklusion före nästa sommar. Om man går vidare med projektet kunde jätteplanet vara klart för passagerartrafik år 2003. 9
Airbus — vital statisti $ Airbus grundades 1970 av franska Aerospaitiale, tyska Deutsche Aerospace Airbus, British Aerospace och spanska CASA, Holländska Fokker och belgiska Belairbus är associerade partners 6 Högkvarteret i Toulouse har 2 700 anställda. 35 000 arbetar för Airbus hos de fyra huvudägarna — och över 100 000 hos underleverantörer.
e Konsortiet har totalt sålt över 1 800 plan, Runt 120 bolag världen runt flyger idag Airbus-plan. Av produktionen går 80 “4 på export.
€ Airbus har varit global tvåa efter Boeing och haft ca 30 0 av marknaden, men siktar på 50 20 — snart.
9 Airbus Industrie har gjort plusresultat sedan 1990. Värdet av nya order 1994 är 8,6 mrd USD och värdet av årets leveranser 8,2 mrd USD,
Allt lyckas i Helsingfors Mässcentrum
Koaterens, utställning eller bankett. 10 eller 1 000 deltagare. Helsingfors Mässcentrum håller måttet. Ta gärna kontakt, så berättar vi mera telefon (90) 150 9318. telefax (90) 149 6103
Kongresservice
MAMA RI UUREN MANA FU MIST