Utgiven i Forum nr 2011-04

Finanstidningar letar nya inkomstkällor på webben

av Leif Bergström Forum 2011-04, sida 22-23, 28.04.2011

Taggar: Teman: finanstidningar

HUR FÅ

LÄSARE ATT BETALA?

Fler amerikanska tidningshus har stora förhoppningar påaatt sälja sina tidningar påläsplattor, men kritikerna menar att samma information finns att få gratis på an Finansti nat håll.

ningar letar ny inkomstkällor på webben

LEIF BERGSTRÖM I NEW YORK

X Det bästa måttet på den amerikanska tidningskrisen är det dramatiska fallet i annonsintäkter — ned 50 procent under de senaste fem åren. Det tvingar utgivare att spara hårt och att söka nya inkomstkällor, i flera uppmärksammade fall genom att ta betalt för tidigare gratis webbtjänster.

Finanstidningen WALL STREET JOURNAL har sedan länge tagit betalt och uppges nu ha 450 000 betalande digitala prenumeranter. I april började också NEw YORK TIMES ta betalt av dem som via internet vill läsa fler än 20 av dess artiklar under en månad.

USA TODAY, som startades 1982 och med korta artiklar, mycket grafik och stora färgbilder snabbt blev USA:s största tidning, har valt en annan strategi. Ställningen som USA:s mest lästa tidning har man redan förlorat till

Wall Street Journal, tack vare dess många webbläsare.

Ansvarige utgivaren DAVE HUNKE presenterade i januari en ännu klatchigare första sida, och lovar mer av dess typiska klatchiga journalistik, fler artiklar om ämnen som särskilt lockar annonsörer - och mer undersökande journalistik. Det blir reseskriverier och produkttester, privatekonomi och nöjen. Här och varitidningen trycks en datorkod med vilken läsare kan ladda ned video till sina mobiler.

Tidningen köpte nyligen BNQT.COM, en webbsajt fokuserad på extrema sporter, och fick på köpet internetentreprenören RUDD DAvis, som nu har till uppgift att göra tidningens webbnärvaro till en framgång. Men Dave Hunke tänker inte ta betalt. Det tror analytiker också är ett riktigt beslut för USA Today.

Exklusivt material säljer. Wall Street Journal kan kräva betalt för sin webbtjänst, eftersom så mycket av materialet är exklusivt och aktieanalyserna tillhör USA:s tyngsta. Det rör sig alltså om vad redaktörer även under den gyllene tryckta eran kallade ”news you can use” - i Wall Street Journals fall kanske till och med “nyheter man kan tjäna pengar på!

Kanske kan även New York Times lyckas med sina prenumerationer. Tidningen är allmänt ansedd som USA:s bästa och mest trovärdiga. Men USA Today har inget sådant renommåé, tidningen blev stor genom att vara populistisk, tidningen som gick snabbt att läsa, och som kunde förstås av alla. Hunke uttalar sig tvärsäkert om att dess innehåll och utformning passar perfekt för Ipad och andra läsplattor.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 201 ”Introduktionen av digitala prenumerationer låter oss utveckla nya intäktskällor som gör det möjligt att erbjuda en högkvalitativ journalistik på vilke plattform ni än väljer”

Flera analytiker har dock närmast hånande förklarat att de tror att mycket få av de amerikaner som fick en Ipad till jul låg sömn lösa första natten i ivern att kunna ladda ned USA Today på morgonen. Observatörer påpekar också att tidningens uttalade betoning gäller ämnesområden som redan bevakas av välbesökta bloggare och webbsajter.

New York Times webbtjänster fortsätter att vara gratis för dem som redan prenumerar på papperstidningen. För icke-prenumeranterär första sidan gratis, och upp till 20 artiklar i månaden. Den som vill läsa mer av innehållet tvingas betala 15 dollar för obegränsad tillgång via datorn, och mer för nedladdning till mobil eller läsplatta.

Analytiker säger att 9 miljoner användare laddat ned tidningens webbapplikationer för mobiler, men intar en vänta-och-se attityd om huruvida det nya betalsystemet komme attlyckas. Marknadsundersökningar visar att de flesta konsumenter är ovilliga att betala för nyheter via internet.

Stärker journalistisk uppgift. New York Times valde att introducera sin digitala prenumeration lagom till 1 april. Därmed serverades en av internets mest framgångsrika nyhetstjänster, HUFFINGTON POST, möjligheten till ett grymt aprilskämt där man hävdade att New York Times lät alla surfare läsa de första sex bokstäverna i varje ord, men skulle ta betalt för allt därefter.

New York Times utgivare ARTHUR SULZBERGER, JR., förklarade dock den nya strateginiett brev till läsarna ”Introduktionen av digitala prenumerationer är en investering i vår framtid. Det kommer att låta oss utveckla nya intäktskällor för att stärka vår möjlighet att fortsät Annon ta vår journalistiska uppgift lika väl som att införa digitala innovationer som gör det möjligt att erbjuda er en högkvalitativ journalistik på vilken plattform ni än väljer Ändå stöter tydligen alla tryckta medier på tekniska begränsningar: hugade prenumeranter av New York Times digitala service tvingades teckna kontrakt via vanlig dator. Den tjänsten fanns ännu inte tillgänglig via mobil eller läsplatta.

Wall Street Journal ägs av mediemogulen RUPERT MURDOCH, som också börjat ta betalt för sin engelska FINANCIAL TIMES webbtjänst. Nu följer många utgivare New York Times och USA Todays experiment.

En redaktör som understryker de konventionella tidningarnas prekära situation erkänner att många kollegor är villiga att kopiera vilket recept som än visar sig framgångsrikt.

BK-group

Utgiven i Forum nr 2011-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."