Finnkino satsar på ”dussinbio” med jätteteaterkluster

av Ragnhild Artimo Forum 1994-01, sida 16-17, 27.01.1994

Taggar: Bolag: Finnkino Personer: Jukka Mäkelä

Finnkino satsar “dussinbio” med

Ragnhild Artimo

O p jätteteaterkluster

Dussinet fullt med biografteatrar blir Finnkinos nya Taggskepp, [a teaterklustret Metropol. Med publikkapaciteten 2 50 ir detta

Movieland vid Kaisaniemigatan Nordens näststörsta. Så det är ganska onödigt att fråga Finnkinos VD Jukka Mäkelä om han tro på branschens framti gammal! För Metropol hette nämligen

Finnkinos näststörsta teater Formia för mycket länge sedan — från 1939 då teatern först öppnades, till 1960 då den efter en ansiktslyftning blev Boston, huvudstadens näststörsta teater efter Aloha. 1977 genomgick den anrika teatern åter en renovering och blev i den vevan Formia, som för tio år sedan spjälktes upp i fyra salar i stället för en enda stor. Nu blir Formia-teatrarna en del av det nya Metropol-komplexet.

FE Metropol bekant? Jaså, är du SÅ

Tradition förpliktar

Finnkinos VD Jukka Mäkelä, filmboss i tredje generationen, är spontant och med hela sin själ filmfreak i första hand, företagsledare och ekonom i andra hand. Säger han. men medger med en sentimental suck att andrahandsbiten kräver mer än sin del. Och det har den klart fått: föregående bokslut (september 1992) var Finnkinos första positiva sedan koncernens grundande, och bokslutet för de senaste femton månaderna till årsskiftet uppvisar en prydlig vinst på 2 Mmk.

Finnkino har långa och förpliktande filmtraditioner med de äldsta rötterna äldre än nationen: koncernen bildades 1986 genom sammanslagning av 1912 grundade

Adams-Filmi och 1920 av Jukka Mäkeläs framsynte farfar Väinö grundade Kinosto 1 som också i många år leddes av hans son Ilmo, Jukka Mäkeläs far. Det låter som rakt ur en Frank Capra-film.

Jukka Mäkelä har vuxit upp med ”the reel world”. Ekonomexamen var en eftergift till formell kompetens att ta rodret i familjeskeppet, men det viktigaste i branschen. kännedom om biopubliken, har Jukka Mäkelä skaffat sig där publiken finns: på biografteatrarna. Som platsvisare, i biljettluckan, i godiskiosken, och sedan i ett brett spektrum uppgifter inom Kinosto.

Utbildningen avrundades med två år i Hollywood. Mäkeläs sätt att säga ”Hollywood” låter förstå att Hollywood, fortfa rande, är mer än en geografisk plats: ett sinnestillstånd. Fadeout.

Från Sunset Strip till Kaisaniemigatan

Det är logiskt att Finnkino bygger sitt nya teaterkluster just vid Kaisaniemigatan 2 med Formia som utgångspunkt: koncernens huvudkontor finns i samma hus.

Med 95 biografteatrar landet runt är Finnkino ohotad marknadsledare och också största filmimportören. med video som färskaste inmutning. Koncernen har — också under recessionen — varit en påfallande aktiv byggherre: 35 biografsalar sedan starten 1986. Men de sköna nya teatrarna har vuxit upp utanför huvudstadsregionen med färskaste premiäröppnandet i december i Jyväskylä med 6 salar stora Fantasia. Metropol med 12 salar blir koncernens största satsning hittills. Då Metropol sommaren 1995 står berett att ta emot 2 500 åskådare är det bara Palads i Köpenhamn som i Norde är större. . Metropol kommer att inkludera dels d nuvarande Formia-teatrarna, som byggs om, dels helt nya salonger. Nya enheter blir två teatrar med 440 platser, tre med 160 och tre med 80 platser. Komplexets ”huvudscen” blir nuvarande Formia I med 475 plat Finnkinos VD Jukka Mäkelä, här i passande miljö på filmfestival i Cannes, tror på en växande efterfrågan på kvalitetsfilmer. Som tredje generationens filmboss har han själv vuxitupp med ”the reel world”.

v rmia, f.d. Boston, ut då biagrafteatern öppnades 1939. Det ursprungliga namnet var Bio Metropol — som på nytt kommer till heders då Finnkinos megateater med tolv salar blir klar sommaren 1995 ser: resten av enheterna dimensioneras med färre åskådarplatser. Vad kommer de tolv nya teatrarna att heta? Filmaficionados kunde tänka sig tributer till kända regissörer — men nej, det blir enkelt och simpelt Metropol 1, Metropol 2 osv.

Det är två svenska ”biografarkitekter”. teamet FE Arkitekter AB (Fredriksson och Endres) som fått det utmanande uppdraget, och redan skurit nordiska och mellaneuropeiska lagrar på detta specialområde. För Finnkino har teamet designat nyss Öppnade Fantasia i Jyväskylä. Har vi inte kunniga arkitekter härhemma — På ett bredare spektrum, självklart, säger Mäkelä. — Finnkino och före det Kinosto anlitade i många år arkitekt Eliel Muoniovaara, som bland annat designade om Maxim till landets första dubbelteater. Men Muoniovaara har förflyttats till celesta ritbord och vi fann det förnuftigast att hitta ett team som har erfarenhet av denna krävande sektor och också representerar djärvt nytänkande. FE-konceplet går bland annat ut på att flytta åskådaren rätt in i filmen genom att frångå den teaterlikt inramade vita duken och göra hela väggen framför åskådarna till projicieringsyta. Det raserar den psykologiska rampen mellan film och filmavnjutare.

Det är Haka som bygger Metropol, och projektet går för Hakas del på egentligen anspråkslösa 40 Mmk, medan Finnkinos andel är 15 Mmk. Finnkinos huvudägare är å sin sida Unitas-koncernen — vars Christer Ekman idag är Finnkinos styrelseordförande. Byggarbetena inleds nästa sommar, så projekttakten blir ganska upptrissad.

Med den nykapacitet Metropol tillför kräver det ingen komplicerad matematik att inse att yxan kommer att drabba andra biografer 1 huvudstaden. Skärningarna sker från den olönsammaste ändan, och det skulle på basen av nuvarande publiksiffror betyda att Gloria, Amanda och — överraskande — Bio Rex är hotade. Veckorapporterna talar sitt kalla, tydliga språk: smärtgränsen är nådd.

Med en bukett representativa teatrar som under businesstid står tomma är det knappas förvånande att Finnkino aktivt nu marknadsför dessa centralt belägna utrymmen med ypperlig AV-utrustning för konferenser, presstillställningar och liknande ändamål.

Växande marknad för ”goda” filmer

Med bulken av biopubliken i åldersgruppe 14-24 år är det kanske litet ovämat att sk. kvalitetsfilmer — ”goda” filmer — har en klart växande efterfrågan. Jukka Mäkelä nämner det lågmälta mästerverket Pianot. som mot alla odds blev en långkörare denna säsong.

— Min teori är att hungern efter goda filmer är en direkt följd av den finska teaterns förnedringstillstånd — den publik som tidigare skötte sitt kulturbehov med scenteater har svårt att hilla något sevärt där och har vänt sig till ett nytt medium, som kan erbjuda högklassiga verk både av äldre och färskare datum.

I övrigt är efterfrågemarknaden mer dilferentierad än tidigare — man kan kanske tala om fler subkategorier åskådare. Detta beaktas i programplaneringen där de totala titlärprognoserna växlar mellan modesta 0 009 till massiva 350 000 eller mer för de verkliga kassamagneterna, och konsumenterna etiketteras ”bred publik”, ”sofistikerade tittare” och ”heavy users” utöver självlara köns- och ålderskategorier.

Det är kvinnan bakom, om inte allt, så åtminstone 60 procent av filmvalet då par går på bio. berältar Mäkelä. Det är också en aktor att räkna med i programprofilen. Och i marknadsföringen, som på sistone enligt Mäkelä blivit ”mjukare”. Kvalitetsprogrampolitiken dokumenteras av alt Finnkinos teater Nordia handplockats för EU:s filmkultursatsning Europa Cinemas, ett stödprogram till förtjänta kulturteatrar. Senaste år tillföll denna nåd 45 teatrar i 24 städer i [2 länder — det är alltså en exklusiv klubb. Europa Cinemas arbetar för en ökad bil europeiska filmer på

Såhär ser Robin Williams ut saom Mrs Doubtfire som väntas bli vårens megasuccé.

På vårens premiärlista finns känsloladdade The Remains Of The Day med kassamagneterna Emma Thampson och Anthony Hopkins. repertoaren, odubbade. Stödet till tealrarna förutsätter att repertoaren till hälften består av europeiska filmer — detta premieras med ca 60 000 mk i året, ägaren kan dessutom hoppas på ytterligare 120 000 för jippon arrangerade kring dessa filmval.

Dragkomedi vårens megafilm?

Finnkinos nyrepertoar för våren täcker hela skalan från ”smala” kvalitetsfilmer till garanterade kassasuccéer. Den verkliga storsäljaren gissar Mäkelä att blir Mrs Doubtfire med lysande Robin Williams som tar plats som hushållerska hos sin frånskilda fru (Sally Field) för att ha närkontakt till barnen. Komedin har regisserats av Chris Columbus och har premiär 18 februari.

Andra megastjärnor på menyn är Anthony Hopkins i The Remains Of The Day och Shadowlands (februari). Tom Hanks i omdebatterade Philadelphia (mars), Kenneth Branagh i sin egen Shakespeare-tolkning Mycket väsen för ingenting tillsammans med Oscar-belönade

Wes Studi är apachehövdingen Geronimo i filmen med samma namn — amerikansk historia har visat sig vara en lönande satsning,

Emma Thompson, och en trygg kvot andra ”säkra” stjärnor.

Säkra satsningar är otvivelaktigt också storproduktioner som Walter Hills film om apachehövdingen Geronimo, Steve Hereks De tre musketörerna med Kiefer Sutherland och Charlie Sheen, och Bertoluccis Little Buddha (med Den siste kejsaren i kärt minne?).

Det inhemska bidraget till kvalitetsfilmer är givetvis Aki Kaurismäkis Leningrad Cowboys Meet Moses (februaripremiär).

Aki Kaurismäkis Leningrad Cowboys Meet Moses blir antagligen vårens inhemska kult"im.

17

Utgiven i Forum nr 1994-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."