Fler amerikaner väljer kryssningar
av Leif Bergström Forum 2011-06, sida 18-19, 21.06.2011
POPULÄRT
ALTERN.
ungefär procent amerik att semestra påkryssningsfartyg.
Tillväxt potentialen anses därfö vara sto
I dag väljer
ATIV.
3 av nerna
Tr.
Fler amerikaner väljer kryssningar
IH USA. De flesta amerikaner har en kort semester, och många väljer därför att fylla de lediga dagarna med ett fullspäckat program. Rederierna har låtit bygga väldiga kryssningsfartyg för att svara på detta behov. Efterfrågan på kryssningar väntas öka ytterligare i takt med att antalet välbärgade pensionärer stiger.
LEIF BERGSTRÖM II NEW YORK X De senaste amerikanska kryssningsfartygenär flytande ministäder. Det största av dem alla, Finlandsbyggda ALLURE OF THE SEAS Tymmer 6 300 passagerare och en stab på 2 300. Världens näst största kryssningsrederi, ROYAL CARIBBEAN, skryter med mångfalden av tidsfördriv ombord. Resejournalister har särskilt betonat att fartygets storlek gör att passagerarna inte känner av vågorna, och måste på minnas om att de faktiskt är till havs.
För många turister är upplevelsen per fekt: ombord finns kaffekedjan STARBUCKS och pizzeria, till och med fartygets egna Central Park. De kan känna sig som hemma. Dagar med större äventyrslusta finns också salta stänk av vår globala värld bland skeppets totalt 22 restauranger, brasilianskt, japanskt och mexikanskt cuisine.
Européer skrattar ofta åt amerikanska turister de träffar. Jänkare i Europa skyndar ofta från sevärdhet till sevärdhet, från ett land till nästa. Kanske är det till en del ett utslag a den amerikansk nationalsjälen - nyfiken, otålig och ivrig.
Ingen lagstadgad semester. Men en minst lika stor del av anledningen finns i USA:s avsaknad av lagstiftad semester. Semesterdagarna är en fråga för förhandlingar, av fackförbund, eller för den som når tillräckligt högt i företagshierarkin för individuella krav vid anställningsintervjun.
För amerikanen som får en eller kanske
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 201 ”Det amerikanska försprånget är i det här fallet desto mer anmärkningsvärt när man tar i beaktande att färre än en tredjedel av amerikanerna ens ha pass två lediga veckor ter sig lata dagar på stranden för att ladda batterierna som slöseri, det viktiga blir kanske att samla på sig så många minnen som möjligt för att gå tillbaka till under resten av året.
Kryssningsfartygen för dem bokstavligen från hamn till hamn, med en uppsjö av aktiviteter däremellan: bingo, hälsoklubb, Broad wayshower … Något så amerikanskt som en Disneyworld till havs.
CLARENCE SMITH, som nått pensionsåldern, men ännu tränar nyanställda vid sitt företag, planerar sina kryssningsäventyr halvårsvis i förväg. JEFF KELLER upprepade nyligen en tidigare lyckad erfarenhet med en karibisk kryssning från Bayonne i New Jersey, bara minuter från New York.
Annars är naturligtvis östkustens kryssningscentrum Florida, med oräkneliga färder
ST X förbikört
LEIF BERGSTRÖM I NEW YORK
Det amerikanska rederiet ROYAL CARIBBEAN ståtar nu med världens två största kryssningsfartyg. ALLURE OF THE SEAS, och den fem centimeter kortare oasis of THE sEAS. Båda byggdes vid sTx varv i Åbo, som för tillfället saknar beställningar på stor fartyg.
Royal Caribbean avslöjade i februari sina framtidsplaner ie till de Västindiska öarna - i vissa fall även till nordliga delarna av Sydamerika och Centralamerika. På den amerikanska västkusten går turernai stället söderut, längs den mexikanska kusten, eller norrut till vildmarksupplevelser i Alaska.
Världens största kryssningsrederi är CARNIVAL CRUISES, som erbjuder kryssningar både i USA och Europa. Näst störst är alltså Royal Caribbean, som trots sitt namn också har en idet närmaste global verksamhet.
Pensionärer växande kundgrupp. Den genomsnittlige kryssningskunden är 50 år. Förväntningarna att fler pensionärer i USA och Europa förblir relativt aktiva i allt högre åldrar gör att flera aktieanalytiker ser branschen som en tillväxtbransch. Särskilt som dessa demografiska trender i ökande ut sträckning väntas omfatta en allt större del av världen, i första hand Kina, Indien, Östeuropa och så småningom delar av Sydamerika.
Analytiker som försöker beräkna framtida tillväxt tittar alltid på en produkts nuvarande penetration. Det faktum att bara 3 procent av amerikanerna nu är kryssningsresenärer gör framtidspotentialen desto större. Ändå ligger USA långt före Europa, där penetrationen bara sägs ligga kring någon procent.
Det amerikanska försprånget är i det här fallet desto mer anmärkningsvärt när man tar i beaktande att färre än en tredjedel av amerikanerna ens har pass.
Majoriteten är alltså så ekonomiskt klämda att de inte ens överväger utlandsresor, eller har så begränsad livshorisont att de inte gör det.
Annon serie fartyg kallade Project Sunshine. Rederiet beskriver fartygen som ett helt nytt koncept, men har inte förklarat hur de förhåller sig storleks- eller designmässigt till den tidigare generationen fartyg.
Royal Caribbean framhåller att all sådan diskussion hålls internt av konkurrensskäl. Vad man har avslöjat är att nästa generations skepp ska bli grönare, alltså mer energisnåla än de man nu driver. Då är ändå att märka att man vid Allure of the Seas jungfrufärd basunerade ut dess bränsleeffektivitet.
Vid avslöjandet i februari framkom också att byggare av de nya fartygen blir tyska MEYER WERFT. Det beslutet innebär ett slag mot Åbo och kanske tusentals arbetstillfällen. Men statistik från Meyer och STX visar också att orderna från Royal Caribbean och CARNIVAL CRUISES, och deras europeiska konkurrenter varierat som ebb och flod mellan en skeppsbyggare till nästa.
Men amerikanska börsanalytiker väntar sig att den tills nu frenetiska byggnadstakten av nya fartyg kommer att bromsa. Det skulle göra rederiernas aktier mer attraktiva för investerare. Det kan samtidigt försvåra framtidsutsikterna för STX i Åbo.
Markkinointi instituutti