Fortsatt expansion
av Janne Salonen Forum 2008-01, sida 21-23, 31.01.2008
Taggar: Bolag: Finnair Personer: Jukka Heinonen Teman: expansion
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 200 -Ortsatt expansion
Andelen utländska passagerare blir allt viktigare för Finnair i takt med att Asientrafiken växer. Antalet destinationer i Asien och Europa fortsätter att öka.
JANNE SALONEN TEXT
KARL VILHJÄLMSSON FOTO
X ”Skyll på FINNAIR, det gör alla andra också”, skämtar Finnairs vd JUKKA HIENONEN då fotografen får problem med blixten på sin kamera.
Den kommentaren berättar mycket om den offentliga pressen som Finnairchefen utsatts för under de senaste veckorna på grund av försenade semesterflyg till och från Asien.
Ekonomiska problem är vanligtvis tydliga och konkreta för en vd att greppa tag i, men gäller svårigheternabolagets image kan det vara mycket svårare att få kontroll över situationen. Det gäller speciellt flygindustrin som granskas hårdare i media än de flesta andra branscher.
Det aktuella problemet ärisiginte unikt och många andra charterflygbolag har drabbats av förseningar i minst samma omfattning som Finnair. Charterflygningarna står för endast enliten del av Finnairs verksamhet, men risken finns att förseningarna börjar belasta hela koncernens varumärke.
Dagliga Asienflyg. Den överlägset viktigaste delen av Finnair är fjärrtrafiken, och i synnerhet trafiken på Asien. Där har det under den senaste femårsperioden skett en enormutveckling.
”Från nio avgångar i veckan år 2001 är vi i dag uppe i 59 avgångar i veckan till olika destinationer i Asien”, säger Jukka Hienonen som varit vd för Finnair sedan 2005. Innan han kom till Finnair var han vice vd
INTERVJU Jukka Hienonen Född: 1961 i Jyväskylä. Familj; hustru och två barn. Bor: i Helsingfors. Utbildning: Ekon. mag. från Handelshögskolan i Åbo 1984. Karriär: Kaukomarkkinat 1985-1990, Timberjack1991-1995, Stockmann1gg5-2000, Kesko 2000, Stockmann 2000-2005 (bl.a. vice vd och chef för varuhusen), Finnair 2005- (vd fr.o.m. 1.2006). På fritiden: båtliv, utförsåkning.
På STOCKMANN, med ansvar för koncernens varuhus.
Asientrafiken stod under 2007 för över hälften av Finnairs persontrafik, räknat i betalda passagerarkilometer.
”Ännu i flera år framåt kommer satsningen på Asientrafiken att uppta vår huvuduppmärksamhet. I år inleds trafiken på Seoul i Sydkorea. Målsättningen är att vi dagligen flyger till varje destination vi trafikerar i Asien. En del destinationer kan till och med komma att motivera flera än en flygning per dag”, säger Hienonen.
Gateway-trafik dominerar. Att Asientrafiken i dag är Finnairs huvudprodukt har lett till att Finnairs primära uppgift inte längre är att erbjuda flygförbindelser åt finländska passagerare och affärsresenärer. Detta kommer närmast på köpet då antalet destinationer i Asien och avgångarna till dem ständigt ökar. Detsamma gäller för destinationerna och trafiken inom Europa, som håller på att anpassas för Asientrafikens behov.
Denna expansion skulle inte vara lönsam enbart med finländska passagerare och affärsresenärer.
Cirka tre fjärdedelar av vår trafik är nu gateway-trafik”, säger Hienonen.
Finnair riktar sig nu till europeiskaresenärer till Asien och till asiatiska resenärer på väg till Europa.
”Den huvudsakliga kundgruppe varierar beroende på destinationen. Till Thailand flyger vi främst finländska semesterresenärer. På Japantrafiken sommartid är cirka 90 procent av passagerarna japaner. På Kina och Indien är det europeiska resenärer som dominerar”, säger Hienonen.
Flottan förnyas. Redan ett tag har Finnairs långdistansflotta varit i behov av förnyelse, vilket har bromsat Asientrafikens tillväxt. Nu genomför bolaget ett omfattande anskaffningsprogram för nya långdistansplan. Finnairs gamla trotjänare, MD11-planen kommer att fasas ut fram till 2010.
Finnair kommer att övergå till en Airbusflotta: fram till 2010 levereras fem fyrmotoriga Airbus 340plan och sju tvåmotoriga Airbus 330 plan. Tre av Airbus 340-planen har redan tagits i bruk och ytterligare två anländer inom detta år. Dessutom finns det en option på ytterligare tre plan av någotdera slaget.
Den andra fasen i anskaffningsprogrammet inträffar 2014-16. Då tar Finnair ibruk elva nya bränslesnåla Airbus 350-plan som ännu ligger i planeringsstadiet. Dessutom finns en option på ytterligare fyra plan.
”Ett huvudmotiv i förnyelsen av långdistansflottan är bränsleekonomin, som med de stigande bränslepriserna håller på att bli en allt mera brännande fråga. Airbusplanen förbrukar mindre bränsle än MD-11-planen i relation till
El FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 200 ”Helst skulle vi förstås ha sett att utvidgn kommit igång tidigare, men i det stora hela är vi tillfreds med Finavias planer.”
EE passagerarkilometer, de framtida
Airbus 350-planen en tredjedel mindre”, säger Jukka Hienonen.
Flygbränslepriset har stigit från cirka 200 dollar per ton år 2001 till 850 dollar i dag, och priset kan fortsätta att stiga under kommande år.
”Genom att investera i nya, bränslesnåla plan deltar Finnair också i minskandet av koldioxidutsläpp, somär en växande utmaning för flygbolagen?”
Hienonen är dock kritisk till det utsläppspaket som nu håller på att ta form i EU.
”Inom Europaparlamentet tycks det finnas föga förståelse för den konkurrenssituation som de europeiska flygbolagen lever i. På långdistansrutterna måste de europeiska bolagen kunna konkurrera med utomeuropeiska flygbolag, som inte omfattas av EU:s begränsningar”
Mindre plan för Europa. Finnair har också anskaffat ett tjugotal mindre jetplan, brasilianska Embraer, främst för rutter i Europa med färre passagerare.
”Embraerplanen är en integrerad del av Asienstrategin. Tack vare de mindre, bränslesnålare planen kan vi trafikera destinationer som Pisa, Venedig, Budapest, GdanskochLjubljana, som inte tidigare motiverade en trafikering från Helsingfors med de större plan som vi då använde för Europatrafiken”, säger Hienonen.
Embraerplanen har kommit över de barnsjukdomar som plantypen drogs med i början i Finnairs trafik.
Dessutom har Finnair i Europatrafiken ett trettiotal plan i serien Airbus 320. Efter förnyelsen avlångdistansflottan har Finnair den modernaste flygplansflottan av europeiska ruttrafikbolag.
Andranyadestinationer för Finnair inom Europa är Lissabon, Bukarest och Krakow.
Investeringar i Helsingfors-Vanda. En central faktor i Asienstrategin ä > FINNAI n Europ och i mellan
Helsingfors -Vanda flygplats, som är en välfungerande flygplats jämfört med de stora flygplatserna i Europa, till exempel Heathrow utanför London. Men för att Helsingfors-Vanda ska förbli ett attraktivt alternativ krävs investeringar. Luftfartsverket FINAVIA kommer att förstora utrikesterminalen, och utvidgningen beräknas stå klar år 2009.
Finnair är också i färd med att bygga en ny fraktterminal för eget bruk, som ska stå klar 2009-10. Frakten är en viktig komponent i Asienstrategin.
”Helst skulle vi förstås ha sett att utvidgningen av utrikesterminalen hade kommit igång tidigare, men i det stora hela är vi tillfreds med Fin ingen av utrikesterminalen had avias planer”; säger Jukka Hienonen.
De stora satsningarna medför även finansiella utmaningar, vilket är orsaken till att Finnair nyligen genomförde en emission som gav bolaget 248 miljoner euro i nytt kapital.
”Vi räknar med att skuldsättningsgraden efter investeringsprogrammet kommer att ligga på samma nivå som då programmet inleddes tack vare emissionen och en förbätt rad lönsamhet. Fortfarande är Finnairs skuldsättningsgrad mycket låg jämfört med de flesta konkurrenter”; säger Hienonen.
En förutsättning för hela Asienstrategin är att Finnair har en räntabilitet på verksamheten. År 2006 var lönsamheten svag, delvis till följd av
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNI extraordinära kostnader. Men i fjol översteg rörelsevinsten 100 miljoner euro redan före det fjärde kvartalet. ”Min målsättning är att vi ska uppnå en vinstmarginal på cirka 6 procent. Det skulle ge en bra bas för en fortsatt tillväxt”, säger Hienonen. Asienstrategin ser lovande ut för de närmaste åren, eftersom konjunkturutvecklingeni Asien ser ut att fortsätta vara stark åtminstone under ett par år framåt. Frågan är hur mycket den begynnande konjunktursvackan i USA allmänt påverkar den globala flygtrafiken under den närmaste tiden. Men hittills har nedgången i USA inte nämnvärt påverkat Asienkonjunk VÄXER I ÖST.
Finnair har under Jukka Hienonens ledning fortsatt att expandera i öst. Innan han kom till Finnair 2005 var han chef för Stockmanns varuhusdivision, som har investerat stort i nya varuhus på den ryska rmarknaden.
turen.
NR 1 28003
Annons Kaupthing