Fortsatt själv­ständig

av Janne Salonen Forum 2011-01, sida 30-33, 27.01.2011

Taggar: Bolag: Finnair Personer: Mika Vehviläinen

El FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 2011

PROFIL

Fortsatt

Slalv ständig

MIKA VEHVILÄINEN leder ett flygbolag som i grunden är lönsamt me som har tyngts av bland annat strejker. Finnair genomför nu stora investeringar för att säkra sin plats på flygmarknaden i framtiden.

JANNE SALONEN TEXT

KARL VILHJÄLMSSON FOTO

X De senaste månaderna har flygbolaget FINNAIR, med staten som huvudägare, varit framme i medierna främst då strejker och andra missöden drabbat bolagets flygningar. Andan mellan bolagsledningen och de fackorganisationer som har representerat olika personalgrupper, som har velat behålla de rätt goda förmåner man från gammalt har haft, har också uppenbart varit ansträngd.

Så var det åtminstone under förre Finnairchefen JUKKA HIENONEN, som för ett år sedan lämnade sin post, uppenbart frustrerad över personalgruppernas ovillighet att pruta på sina förmåner.

INTERVJU

Mika Vehviläinen

Född: 1961 i Karhula. Familj: Fru och tre barn. Utbildning: Ekonormie magister.

Karriär: 1984-1989 produktchef Cultor, 19891992 Business Manager, Finnfeed International, Surrey, 1992-2009 Nokia och Nokia Siemens Networks, bland annat operativ chef på NSN, 2010- vd Finnair.

På fritiden: Skidning vandring, tennis och golf.

Frågan är om efterträdaren MIKA VEHVILÄINEN, tidigare chef inom mobilnätverksbolaget NOKIA SIEMENS NETWORKS, med sin något mera lågmälda profil lyckas förbättra andan inom företaget, och bättre lyckas lirka personalgrupperna till kompromisser. Höstens kabinpersonal strejk var illavarslande, och om denna strejkbenägenhet upprepas inom andra personalgrupper är detta bolagets största problem.

I en intervju för Forum medger Vehviläinen att höstens kabinpersonalstrejk skadade bolagets anseende hos kunderna.

”För många passagerare, i synnerhet i Asien, är pålitligheten en viktig faktor då man väljer flygbolag, och passagerarna har många alternativ att välja mellan om Helsingforsförbindelsen av någon anledning inte fungerar”, säger Mika Vehviläinen.

Vill undvika strejker. Men om arbetskonflikter inte förmörkar de närmaste årens horisont, är bolagets utsikter för de närmaste tiderna rätt hyggliga. Redan fjolåret hade gått med vinst om det inte varit för kabinpersonalstrejken, trots isländska askmoln och annat, men strejken åt nu upp vinsten.

STABILARE.

Finnairs vd Mika Vehvilänen säger att pålitligheten är viktigast ibetjäningen av asiatiska resenärer.

”Vår grundstrategi är klar. Satsningen på Asientrafiken fortsätter. Nu kommer 65 procent av vår omsättning från Asientrafiken. Vi har dagliga avgångar till så gott som alla asiatiska destinationer, och i en del fall flera än en avgång, bland anna till Hongkong. Under våren kom- EH

El FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 201 ”Vi skulle gärna flyga på nya destinationer i Sibirien och i södra Ryssland. För Rysslands del är myndighetsprocessen dock svår: det tog oss fyra år att f tillstånd till att börja flyga på Jekaterinburg; mer vi också att återuppta Singaporerutten. Vi kommer sammanlagt att ha ungefär 80 avgångar i veckan till Asien?”

Redan förra året var Asienstrategin på god väg att ge ekonomiskt utbyte, trots kostnader som förorsakades av askmoln. Finanskrisen drabbade knappast alls Asien.

”Redan från hösten 2009 började vi lägga märke till ett klart uppsving i Asientrafiken”, säger Mika Vehviläinen.

Och Asiens ekonomiska uppsving har sedan dess fortsatt oförtrutet starkt, vilket för Finnairs del betyder ett växande antal passagerare och en ökad fraktvolym. Åtminstone detta år ser uppsvinget ut att fortsätta, och återhämtningen ser ut att börja ta fart också i Nordamerika och Europa, trots skuldkriser.

Utsikterna för detta och följande år är ett fortsatt uppsving i Asien och en fortsatt återhämtning i Europa och Nordamerika, vilket för Finnairs del bör kunna ge utdelning i form av ökande trafikvolymer, bättre priser och bättre lönsamhet.

Ett moln i kanten är de stigande bränslepriserna, men Finnair har en jämförelsevis modern och bränslesnål flotta, och borde kunna hantera även detta.

Konkurrens från Mellanöstern. Inom trafiken mellan Europa och Asien blir flygbolagen i Mellanöstern med sina moderna flygplansflottor allt viktigare konkurrenter. Främst bland dessa bolag är emiraternas EMIRATES, ETIHAD och QATAR AIR. ”Konkurrenterna i Mellanöstern får nu in mycket ny flygkapacitet, och det vållar en del oro. Men jämfört med dem har vi ett geografiskt försprång i förbindelserna mellan Europa och stora delar av Asien. Hit tills har Finnair väl kunnat bibehålla och även öka sin marknadsandel”, säger Finnairchefen.

”Hittills har fokus närmast legat på affärsresenärer, men även turismen från Asien till Europa börjar bli allt viktigare. Redan nu har vi flygturer från till exempel Japan som till stor del består av turistgrupper. I framtiden kommer turismen från Kina till Europa att bli ännu viktigare?”

För att klara av den ökande trafiken utökas Finnairs flotta under dessa månader med tre nya plan, en Airbus A330 och två Airbus A340, båda av widebodymodell. Dessutom har bolaget chartrat in en konverterad MD-11 som fraktplan, som flyger på olika destinationer i Asien. Därmed är antalet widebodyplan i Finnairs flotta 15 stycken.

Från 2014 kommer A330- och A340-planen att börja ersättas av den nya, bränslesnålare generationens A350-plan, förutsatt att AARBUS klarar av att hålla sin utlovade tidtabell.

Konkurrenten BoEInG har haft mycket stora problem med sin motsvarande plantyp, Dreamliner B-787, vars första leveranser har försenats med tre och ett halvt år från det först utlovade datumet. Tillsvidare finns inga uppgifter om att leveranserna av A350 skulle bli försenade.

Asientrafiken betyder också att Finnair har en rätt omfattande trafik på Europa.

”Denna består av två komponenter; dels passagerare till och från Asien, och dels point-to-point resenärer till och från Helsingfors”, säger Vehviläinen.

I denna trafik har Finnair främst använt sina A320-seriens plan, och på de tunnare rutterna brasilienska EMBRAERS olika planmodeller.

FINNAIR = Grund

Men Finnair planerar även att låta samarbetspartners sköta en del av trafiken på Europa.

”Till exempel AIR BERLIN är i detta avseende en mycket intressant samarbetspartner”, säger Vehviläinen.

”Bolaget är en stark konkurrent på den tyska marknaden, som är Europas viktigaste”

Finnair har redan ett bilateralt samarbetsavtal med Air Berlin, som även kommer att bli medlem i Oneworld-gruppen (som förutom Finnair även består bland annat av AMERICAN AIRLINES, BRITISH AIRWAYS, IBERIA, australiska QANTAS och Hongkongbolaget CATHAY PACIFIC).

Ryssland är en viktig marknad för Finnair, där Finnairs ledning uppenbart skulle vilja göra mera.

”Som marknad upplever vi Ryssland som mycket intressant. Vi flyger nu till Murmansk och Jekaterinburg, förutom våra traditionella destinationer Moskva och S:t Petersburg ”Men vi skulle gärna flyga på nya destinationer i Sibirien och i södra Ryssland. För Rysslands del är myndighetsprocessen dock svår: det tog oss fyra år att få tillstånd till att börja flyga på Jekaterinburg?

Flygmarknaden konsolideras. En konsolidationsprocess är på gång inom den europeiska flygmarknaden. AIR FRANCE är fusionerat med holländska KLM till en koncern, och samma är på gång mellan British Airways och Iberia. Tyska LuFTHANSA har köpt mindre flygbolag i Tysklands grannskap, bland annat AUSTRIAN.

”Konsolideringen inom Europa är både oundviklig och nödvändig”, säger Vehviläinen.

”I USA, som var föregångare i avregleringen av flygtrafiken, har konsolideringen av flygmarknaden gått

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 201 mycket längre än i Europa, och också i Europa kommer den att fortsätta: Ett konkurrentbolag som på den senaste tiden särskilt mycket stått i fokus för marknadsrykten har varit skandinaviska flygbolaget sas, vars statliga huvudägare har uttryckt et klart intresse för att lösgöra sig från bolaget.

Tyska Lufthansa har ihärdigt utpekats som SAS förvärvare, men även Finnair har nämnts i sammanhanget.

”Vi har i olika sammanhang sagt att vi inte är intresserade av att in ”Vihari olika sammanhang sagt att vi inte är intresserade av att investera i bolaget SAS. Däremot är vi mycket intresserade av SAS kunder vestera i bolaget SAS. Däremot är vi mycket intresserade av SAS kunder”, säger Vehviläinen.

Ambitiöst investeringsprogram. Finnairs balansräkning har hittills varit rätt stark, men de senaste årens dåliga lönsamhet har försämrat den finansiella styrkan. Frågan är om investeringsprogrammet är för ambitiöst ”Vi står inför en paus i investeringarna, förutom ett par Embraerplan som ännu är på kommande, tills de nya A350-planen börjar levereras. Vår uppgift är nu att få upp lönsamheten under de närmaste åren, så att vi kan genomföra investeringsprogrammet utan en försämring av finansiella nyckeltal”

Finnairledningens utmaning är nu att i någon mån slå av på investeringstakten och förstärka finanserna i takt med att resultatet nu ser ut att förbättras till följd av det pågående ekonomiska uppsvinget i Asien och återhämtningen i Europa. Det är också viktigt att minska strejkbenägenheten bland personalgrupperna.

Asienstrategin och dess mycket starka potential ger nycklarna till att Finnair framgångsrikt kan tackla dessa utmaningar. Bolaget är på god väg för detta.

SAS öde kan bli en potentiellt svår fråga: om Lufthansa besluter sig för att ge bud på SAS, kan detta snarast vara en potentiellt positiv signal för Finnair, eftersom Lufthansa då främst är intresserat av att stärka de egna Asienrutterna.

Men de skandinaviska ländernas Asientrafik är utan vidare av intresse för Finnair. Det kan dock tänkas att SAS med dess tiotals olika personalgrupper och allt mera ålderstigna flygplansflotta börjar bli allt mera oattraktivt också för Lufthansa.

Utgiven i Forum nr 2011-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."