Utgiven i Forum nr 2012-05

Hovmästaren för digitala tjänster

av Lena Barner-Rasmussen Forum 2012-05, sida 20-23, 24.05.2012

Taggar: Bolag: Fjord Personer: Olof Schybergson Teman: digital tjänster

HI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 2012

PROFILEN

Hovmä digitala

Olof Schybergson har byggt upp ett av toppföretagen inom digital design. Och det nästan helt uta vassa armbågar.

LENA BARNER-RASMUSSEN TEXT KARL VILHJÄLMSSON FOTO I mitten av Helsingfors, rättare sagt i mitten av Korvhuset, sitter en grupp människor och funderar på hur vi betalar för våra inköp om ett par år. Då har vi möjligtvis gjort oss av med vår läderplånbok. Vår smarttelefon blir ännu mer oumbärlig för oss då vi samlat våra kreditkort, lojalitetskort och bankkort i den. Vi snuddar vid kassaapparaten för att betala och tar emot skräddarsydda erbjudanden per sms.

Det är FJorbos Helsingforskontor vi talar om, där 55 människor jobbar. På tio år har Fjord blivit ett av de största namnen inom digital design. Företaget grundades 2001, precis då techbubblan hade spruckit, av MIKE BEESTON, MARK CURTIS Och finlandssvenska OLOF SCHYBERGSON. De hade allajobbat tillsammans på ett av dotcom-tidens ikonföretag, RAZORFISH.

Det finns något av dotcom-atmosfär över Fjords Helsingforskontor också.

Inredningen är minimalistisk, ljus och fräsch, espressomaskinen frä INTERVJU

Olof Schybergson Född: 1970 i Helsingfors Utbildning: Maste of Arts, Information and Graphic Design,

De Montfort University1g95

Karriär: Nuvarande position: Fjord (grundare och vdJ1ggg-, Razorfish, London (Creati ve Director) 1997-1999, Razorfish, New York (Senior Designer) Familj: Fru, en son Fritid: Friluftsliv, joggning, cykling.

t aren fö — = r ser på och mitt i kontoret finns ett stort trumset. Men där techbubblan handlade mycket om image och stora förväntningar men mindre om innehåll och realism, är tonen en helt annan på Fjord. Under tio år har företaget vuxit kraftigt och har nu utöver Helsingforskontoret också kontor i London, Berlin, Paris, Madrid, New York, Stockholm och San Francisco. Kunderna inkluderar bland annat NOKIA, CITIBANK, BBC, FOURSQUARE, FLICKR Och VODAFONE.

”Man kunde anse oss vara an te tingen idioter eller stora visionärer då vi grundade ett företag som satsade på digitala tjänster 2001; säger Schybergson, företagets vd.

Som creative director på Razorfish iLondon hade Schybergson en imponerande karriär bakom sig inom digital design. Då han efter flera års hybristider i början av 2000-talet stod inför uppgiften att välja ut vem han skulle avskeda beslöt han sig för att också själv packa ner krukväxten och lämna Razorfish. Han fick intressanta erbjudanden, bland annat från

BBC som ville anställa honom för att leda deras interaktiva avdelning, men nappadeistället på idén som hans två kolleger från Razorfish, Mike Beeston och Mark Curtis, kom med. De skulle grunda ett eget företag som skulle fokusera på digital design. De lyckades övertyga en svensk riskfinansiär och år 2001 grundades Fjord.

”Vi hade tre mål: vi ville fortsätta jobba tillsammans, vi ville vara ett tjänsteföretag och vi ville fortsättningsvis jobba med digitala tjänster”

Men då internetföretagens melo di i hög grad baserade sig på marknadsföring och information i slutet av 90-talet ville Fjord-grundarna koncentrera sig på tjänster.

”1 stället för att skapa hype kring produkter var och är vårt mål fortfarande att skapa kärnupplevelser”

De var alla överens om inte tanågra kodare med sig. På Razorfish upplevde Schybergson att det var en utmaning att ha både kreativa designers och kodare under samma tak.

”När du har ett stort antal kodare måste du ha projekt som passar deras

UPPLEVELSEN VIKTIGAST.

Trots att Olof Schybergson har jobbat medinternet så gott som hela sin karriär är teknik inte något han brinner för. “Jag är mer intresserad av möjligheterna med mediet, hur man skapar användarupplevelser’, säger han.

kunnande. Du måste sälja en armé av en viss typs kodare och då kan man inte vara agnostisk vad gäller plattformsbesluten”, förklarar Schybergson.

Trots att Schybergson har jobbat med internet så gott som hela sin karriär är teknik inte något han brinner för.

”Jag är mer intresserad av möjligheterna med mediet, hur man skapar användarupplevelser”

Ett av Fjords projekt, Flirtomatic, var ett koncept man kom på in El FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 2012

EX ternt på Fjord men det fanns ing en kund. Med hjälp av en investerare gjorde man en spin-off av konceptet ochi dag är det en framgångsrik mobil dejtingtjänst.

Konstintresserad. Enligt en klasskamrat ritade Schybergson precis hela tiden som barn. Efter studenten stack han till Tyskland för ett år där hans pappa hade hjälpt honom att få ett jobb på en pappersfabrik.

”Jag hade ett förskräckligt år på den där fabriken, men jag lärde mig i alla fall tyska”, säger han. Han befann sig utanför sin bekvämlighetszon men uthärdade, och har sedan dess med jämna mellanrum flyttat omkring.

Då han kom hem studerade han filosofi och funderade på att bli konst när. Men eftersom framtidsutsikterna för en konstnär är rätt vaga satsade han på filosofi i stället. Efter ett år hoppade han av och sökte in till Grafiska institutet i Stockholm men märkte snart att det handlade mer om repro och tryckpressar än om design. Men det ledde till studier i grafisk design i England och där började han också intressera sig för det digitala mediet.

”De smartaste typerna på min kurs verkade hela tiden syssla med datorer och jag ville förstås vara lika cool”

Den digitala världen tilltalade direkt eftersom slutresultatet är väldigt lika det man skapat.

71 den tryckta världen beror slutresultatet mycket på pappret och reproprocessen. Jag attraherades av att digital design var så dynamiskt och att man kunde tillägga roliga saker som ljud?”

Bralyssnare, Men det är inte bara öga för design som har gjort Schybergson till en av Europas mest populära personer inom digital design. Äve om han själv betecknar sin skolkarriär som medelmåttig, beskriver en klasskamrat och god vän honom som någon som är bra på allting. Han är matematiskt begåvad och är en bra skribent. Men det som både vänner och kolleger framhåller som en av Schybergsons största styrkor är hans förmåga att lyssna, något som inte alltid är så självklart hos designstjärnor.

”Han predikar aldrig, utan strävar alltid efter en dialog”, säger en god vän.

En kollega, som också varit Schybergsons kund under Razorfish-tiden, framhåller också att Schybergson skiljer sig från många andra på grund av att han lyssnar och är så tjänstvillig.

”Han är som en engelsk butler. Han vinner lätt förtroende. Han tänker inte bara på design utan har alltid också koll på helhetslösningen”, säger kollegan.

Dessutom är han också bra på affärer. Fjord har sedan företaget grundades vuxit mycket snabbt. Nyckeln till framgången ligger enligt Schybergson i stor utsträckning hos människorna man lyckats rekrytera och den kultur man lyckats skapa på Fjord. Och då talar vi inte om trumsetet, godiset på fredagarna och resorna till Norge för att uppleva fjordar, utan på ett benhårt fokus på rätt attityd. Officiellt bygger attityden på tre ce: communication, collaboration och curiosity (kommunikation, samarbete och nyfikenhet). Inte helt förvånande kunde man använda samma ord för att beskriva Schybergson själv.

Fokus på samarbete, Den rätta attityden bygger på bra samarbete, både inom företaget och med kunderna. Också i linje med hurdan Schybergson är själv, ödmjuk och intresserad av vad motparten har att kom “Jag jobbar med det som inspirerar mig, och Fjord och mitt jobb är en stor del av min självbild. Jag håller på med mitt drömjobb ma med, vill man heller inte odla en kontrollmentalitet.

”Vi måste inse att vi inte är de enda för kunden utan måste snarare se dem som våra partner. I väldigt många företag tror man att man måse kontrollera kundförhållandet

Företaget har olika koncept och verktyg för att odla den här mentaiteten, bland annat något vad man kallar ”Fjord Rumble”; en intensiv två dagars workshop där man samarbear med kunden och byter teamsammanställningen ofta.

Då Fjord öppnar nya kontor är allid en del av personalen gamla Fjordanställda för att säkerställa att också det nya kontoret präglas av samma Fjord-DNA.

Inte för mycket. Vad gäller designbiten är företagets rättesnöre elegant enkelhet. För mycket blir rörigt.

”Då du formger ett utrymme sätter väggarna gräns för hur mycket saker du kan tillägga. I den digitala världen är det väldigt lätt att tillägga hur många egenskaper som helst men det leder ofta till att tjänsten blir klumpig och svår att använda. Inom digital design måste man prioritera. Elegans är viktigt för att skapa en emotionell reaktion hos användaren”

För i grund och botten handlar det om emotioner då användaren besluter sig för om hon eller han gillar tjänsten eller inte. Enligt Schybergson gäller det att få användarna att förälska sig i tjänsten för att kunna skapa en bestående kundrelation.

”Det är lätt att förlora sig i tekniska termer och branschjargong när man säljer digitala tjänster, men på Fjord efterliknar vi i stället processen med ett mänskligt förhållande”

Första stadiet handlar om ”matchmaking) det vill säga processen att hitta en tjänst. Sedan går man in i ”dejtingstadiet” där man testar tjänsten. Där vill man uppnå en wow-re aktion. Men för att förhållandet ska bestå eftersträvar man true love; riktig kärlek. I det här stadiet känner användaren att just den här tjänsten är det självklara valet.

Tillbaka till människan. Då 1990-talet handlade om internet och 2000-talet om mobila lösningar säger Schybergson att vi nu starkt går in i eran för smarta apparater. Och där spelar vi människor en viktig roll. Våra apparater kan läsa oss allt bättre och på så sätt hjälpa oss i våra dagliga liv. I allt större utsträckning tar vi små delar av datorerna och integrerar dem i väldigt små format. Man talar om ”distributed computing; “internet of things” och “web of sensors! Tänk i termer av den digitala plånboken eller tjänster som Runkeeper.

Man talar också om att klockan blir vårt nästa universalobjekt med många integrerade egenskaper. Speciellt inom hälsa och må bra-sektorn finns det många applikationer som analyserar hur du sover om nätterna och hur du rör på dig.

Nästa steg är enligt Schyberson medicinbranschen. Telefonen kan följa vår EKG och slå larm om en hjärtattack är i ankommande.

”Det kommer att ske en fusion inom fysisk verklighet och det digitala”, förutspår Schybergson.

Utmaningen i den här eran är inte av tekniskt ursprung.

”Om man vill lyckas måste man utgå från människan och hur vi fungerar. Hur vi tar den tekniska informationen och applicerar den i den riktiga världen, där ligger den stora intressanta designutmaningen”, säger Schybergson.

Organisk tillväxt. I fjol växte Fjord som företag med över 50 procent. Nya kontor öppnades i Stockholm och San Francisco. Schybergson är väl medveten om att det finns risker

FACE TO FACE MED VÄNNERNA.

Sina vänner umgås Olof Schybergson medansikte mot ansikte. Gurun på digital design hänger inte på Facebook.

med att växa för snabbt. Det var en av orsakernatill att Razorfish snubblade. Men Schybergson påpekar att där Razorfish växte genom företagsköp har Fjords tillväxt varit organisk till 100 procent.

”Det viktigaste är att inte växa för snabbt för länge. Helsingforskontoret växte mycket i fjol och därför tar vi det lugnare i år”, säger han.

För att orka prestera bra i ett jobb med högt tempo ser Schybergson till att få sin avkoppling. Fysiska konditionen upprätthåller han genom att springa och cykla. Inte för att han direkt verkar besväras av för mycketjobb.

”Jag jobbar med det som inspirerar mig, och Fjord och mitt jobb är en stor del av min självbild. Jag håller på med mitt drömjobb.”

Samtidigt gäller det att ha tid för familjen också — han har en son med sin engelska fru. Nu bor de efter en lång period utomlands i Finland igen.

”Det att man har farnilj och vänner här i Helsingfors ger tryggheten att ta sig utanför bekvämlighetszonen; konstaterar Schybergson.

Och vännerna umgås Schybergson med ansikte mot ansikte. Gurun på digital design hänger inte på Facebook.

Utgiven i Forum nr 2012-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."