Utgiven i Forum nr 1973-16

I dag förpackas allt - också förpackningarna

Forum 1973-16, sida 15, 17.10.1973

Taggar: Teman: förpackning

| [LÄN

I dag förpackas allt — också förpackningarna

Vi har kommit ett ganska så gott stycke från det aningslösa tillstånd då man med förpackning menade ett stycke brunt omslagspapper runt lite spik. Förpackningen är nu nästan lika viktig som varan, ibland viktigare. Finlands Förpackningsförening har gjort en minneslista för förpackningsutformaren, ett slags checking-lista där han ska kryssa för de punkter han beaktat då han skapat förpackningen. De är ungefär 350 till antalet, och de lyfter förpackningen från brunt omslagspapper till vetenskapens, estetikens och industrialiseringens höjder.

Försäljningspsykologi, kommersiella synpunkter, tekniska överväganden och konsumentvänlighet hör bland annat till det som förpackningsdesignern i dag bör tänka på. Han ska ibland vara transporttekniker, ibland människokännare. Han ska vara bevandrad i parti- och minuthandelns varuhantering och försäljningsteknik. Exportörens och speditörens speciella problem får han sätta sig in i. Med tryckeribranschen ska han ha ett intimt samarbete, likaså med hälsovårdsnämnd och kemister.

I stort sett kan man se en klar vattendelare i förpackningsindustrin, Ibland är huvudsyftet transportlämplighet och reklamsynpunkterna hålls mera i bakgrunden. Ibland är det fråga om renodlade försäljningsförpackningar — som då ofta ursprungligen varit inneslutna i egentliga transportförpackningar.

e Mjölig eller vinglig?

Först ska förpackningsskaparen givetvis ta sig en titt på själva varan, den som ska döljas, skyddas, flyttas och — i bästa fall

Forum 16/197 — säljas. Vilken konsistens har produkten? Är det styckegods? Är den mjölig, smetig, flytande eller i gasform?

Om produkten har konstig form, innehåller frätande ämnen, är känslig för vissa förpackningsmaterial, innehåller lösa delar eller är instabil och vinglig, får han rätt mycket att tänka på. Produkten måste kanske absolut hållas torr eller också måste den absolut hållas fuktig. Det kan vara viktigt att den bevarar en viss smak, arom, färg eller form under sin vistelse i det fördolda. Att luften får tillträde kan vara ett villkor — det kan vara lika viktigt att den stängs ute.

Det är inte bara produktens egna mer eller mindre värdefulla egenskaper som ska bevaras, den måste också skyddas mot en hård yttervärld: främmande lukt, ljus, hetta, köld, mikroorganismer, rost, insekter, tjuvar (!). Här har förpackningen en central roll.

Förpackningsdesignern uppmanas to m ta ställning till huruvida han kan ge misstroendevotum åt sin egen verksamhet. Vore det rentav bättre om varan inte alls förpackades? Ändå blir han inte arbetslös, han ska i så fall överväga specialbehandling av varan före transporten, eller huruvida den kräver specialtransport av något slag. Vänd 15

Utgiven i Forum nr 1973-16

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."