Utgiven i Forum nr 1990-09

Jaguars kvalitetspris till Finland

av Bo Ingves Forum 1990-09, sida 13, 24.05.1990

Taggar: Bolag: Jaguar Teman: bilar

BiLSIDAN

Text: Bo Ingve till Finland

Jaguars kvalitetspris

Finska underleverantörer deltar med olika komponenter och material i den internationella bilproduktionen, och vissa företag har lyckats utomordentligt väl i den hårda konkurrensen. I våras gick t ex Jaguars kvalitetspris till Imatran Terästehda i Finland.

ven om bilarna i allt högre grad bör jar bestå av olika plastdelar. utgö olika metallprodukter fortsättningsvis stommen i de serieproducerade bilarna, Ett exempel på god reklam för Finland är Ovako Steel-koncernens fabrik i Imatra. Imatran Terästehdas. som i våras tilldelades Jaguar Cars kvalitetspris The Pursuit of Excellence. Det är första gången som priset ges till en stålproducent.

Imatran Terästehdas inledde leveranserna till Jaguar för drygt fem år sedan. Först var det fråga om mindre provleveranser av Ovakos värmebehandlade Mspecialstål. En fortsättning på samarbetet var naturlig då man i England noterade att stålets egenskaper gjorde att bearbetningsprocessen gick tre gånger snabbare jämfört med det stål som användes tidigare. Dessutom förlängdes verktygens livstid avsevärt. Ovakos stål används vid produktionen av motor- och hjulupphängningsomponenterna.

Till Jaguar har nu levererats över 1 200 ton stål från Imatra. På det brittiska företaget understryker man att det inte förecommit vare sig leverans- eller kvalitetsproblem med det finska stålet, och därför belönades Ovako Steel.

Sommarbilar

Liksom när det gäller fritidsbåtar avviker den allmänna biltrenden i Europa från situationen i Finland. Sverige och Norge. Här föredrar vi såväl till lands som på sjön mera robusta, vindsäkra skapelser, medan

FÖRUN, 2/199 man på kontinenten i allt högre grad söker något som kan kallas life style. dvs något spännande och avvikande från det normala.

En förklaring till skillnaden är givetvis klimatet. Aven om vintrarna hos oss varit ovanligt varma de senaste åren, lockar den mörka årstiden knappast till turer i öppna sportbilar. Drömmen om att susa iväg med fladdrande hår under en gyllene sol finns väl ändå gömd inombords hos envar av OSS.

Men trots vädergudarnas oginhet mot oss nordbor har Finland i likhet med den övriga europeiska marknaden i år belönats med några nya fräsiga öppna sportbilar.

En av dem är Mazda MX-5 som lanscrades redan i fjol i USA under namnet Miata. De amerikanska formgivarna har försökt följa de klassiska sportbilstraditionerna och bilens ganska runda linjer är onekligen sköna att vila ögonen på. Eftersom traditionerna förpliktigar har den motorn fram, driver på bakhjulen och har ett bagageutrymme som i stort sett inte sväljer mera än en tandborste.

Den katalysatorrenade DOHC-motorn på 1.6 liter under framhuven utvecklar vid 6 500 varv 115 hk. Till tingens rätta ordning hör att ordentliga varv skall ges för ätt locka fram motorns rätta egenskaper. Accelerationen 0— 100 km/t går på 8,7 sek och topphastigheten är ca 190 km/t. Totallängden är aningen under fyra meter, höjden drygt 120 cm och bilen väger ca 960 kg.

Bilen har i traditionell ordning ett uppfällbart tygtak om det skulle gå så illa att molnen hopar sig på himlen. För den som tycker om ett fast tak över huvudet är det bara att säga till, det fås nog som tilläpg. Men säkert läggs det på med långa tänder på fabriken.

Mazda MX-5 fick ett mycket gott mottagande i USA och bilens popularitet har tom överraskat tillverkaren. Det ursprungliga = tillverkningsestimatet = var 50 000 bilar per år, men fabriken har fått höja siktet till 75 000 bilar. På tal om övertid…

I Finland väntar sig importören HakaAuto att i år sälja minst 20 exemplar. Priset är ca 165 000 mark. så för den framgångsrike entrepenören med en familjebil vid sidan om är priset ingen oöverkomlig sak. För en del sportbilfantaster finns det dock två krux med bilen: den är japansk och har servostyrning. Men för okonventionella life-style sökare är den ett alternativ.

Ett lite annat koncept står Volvo 480 Cabriolet för, till skillnad från MX-5 är den framhjulsdriven. Bilen presenterades på bilutställningen i Geneve i våras där den väckte positiv uppmärksamhet. Den egentliga produktionen inleds först vid årsskiftet. Nästa år räknar Volvo anspråkslöst med att tillverka ca 2000 stycken Cabriolet.

Volvo är känt för sitt säkerhetstänkande och det syns också i 480 Cabriolet. Den har störtbåge som skyddar passagerarna också vid rundkörning. Jämfört med vanliga 480 har dörrarna ytterligare förstärkts för att ge korgen större styvhet och säkerhet.

Motorerna är samma 1.8 liters fyra med eller utan turbo som finns i de övriga bilarna i 400-serien. Den normala versionen har en toppeffekt på 102 hk medan turboversionen utvecklar 120 hk. Accelerationen 0—100 km/t går under 9 sekunder för turboversionen. Utan turbo tar sträckan ungefär en sekund längre. Be

Volvo 480 Cabriolet

Utgiven i Forum nr 1990-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."