Känn doften av en god affär
av Heidi Backas Forum 2008-12, sida 41, 22.12.2008
Taggar: Bolag: Scentia Personer: Martin Österberg Teman: dofter
FORUM FÖR EKOMÖMI OCH TEKNIK NR 12 2088
VÄLDOFTANDE BUSINESS.
Doften av nybryggt kaffe är bästsäljaren bland de 500 dofterna som Martin Österberg valt ut i sitt sortiment. Amerikanska Scentair som tar fram dofterna har totalt 1500 dofter att välja mellan.
Känn doften av ej god a
HEIDI BACKAS TEXT & FOT ill du dofta på mintchoklad? Och sedan VV: hallon och så kanske nyklippt gräs?
Alternativen är många då MARTIN ÖSTERBERG slår upp sin portfölj med små provflaskor. Han doppar en papperslapp i en flaska och så får kunden ta ställning till vilken av de 500 dofternaisortimentet som kan tänkas ha störst effekt på försäljningen av en viss produkt eller trivseln på ett visst ställe. Vanligtvis snusas det dock enbart på fem-sex dofter per gång. Fler än så leder till samma förvirring som ett besök i parfymeriet.
För ett år sedan grundade Österberg företaget SCENTIA, som är först i Finland med att erbjuda doftmarknadsföring med så kallad torrluftteknik. Scentia importerar amerikanska sCENTAlRs dofter och doftapparater. Apparaterna är små lådor med fläktar inuti. Inne i apparaten finns en vaxpatron med doft som frigörs när luften blå ses genom apparaten. Luften som kommer ut är parfymerad men ändå ren. Den innehåller varken allergener eller ämnen som fastnar i kläder eller på möbler. I sin pro gradu-avhandling på HANKEN undersökte Martin Österberg om en doft av regnskog år kunder att vilja stanna längre på en resebyrå. Svaret var ja. Andelen besökare som ville dröja var ökade med cirka 15 procent.
Dinosauriens andedräkt. Doftmarknadsföring an göras på olika sätt. Ett alternativ är att kombinera en doft direkt med en produkt, till exempel kaffedoft vid kaffeautomaten, eller doft av ocaccia-bröd utanför en italiensk restaurang. Ett annat alternativ är att välja en doft so skapar en viss stämning kring produkten. Energidrycken Battery har gjort en kampanj som doftade bränt gummi, och bryggerikoncernen CARLS fär BERG lät en doft av nyklippt gräs följa ölförsäljarna under fotbolls-VM. Alla dofter är inte direkt angenäma. På en dinosaurieutställning i USA berikades upplevelsentill barnens förtjusning med en doft som kallades en dinosauries andedräkt.
Ett tredje alternativ inom doftmarknadsföring är att välja en doft som skapar en behaglig omgivning. Tedoft är en trend just nu. I varuhuset Aleksi13 används en doft av vitt te och ingefära.
För att försäljningen ska öka är det viktigt att doften passar ihop med produkten. Det går inte att sälja maskulina produkter med hjälp av feminina dofter. Det är heller ingen idé att ha ett erbjudande på apelsiner, men en doft av ananas. För mycket dofter blir också negativt.
“För starka dofter ger en obehaglig känsla. Vi villinte heller att det ska dofta överallt, för då blir folk immuna mot dofterna” säger Österberg.
Scentia har i dag cirka 20 kunder i Finland.