Karjalainen: Stramt utan återstramning!
Forum 1971-07, sida 26-28, 19.04.1971Taggar: Personer: Ahti Karjalainen Teman: politik
Karjalainen e Det har gjorts gällande att Karjalainens nya ministär visar större vilja att strama åt tyglarna än vad föregångaren gjorde, att regleringsivern nu är mera påfallande än vad den var förut. Det här tillbakavisar statsministern bestämt i ett samtal med Forums Harry Myrberg och Kurt Skärström. — Inte är det fråga om någonting annat än att hålla en fast hand om regeringsstyret — vilket varje regering för PORTRAÄTTE väntas göra, säger Ahti Karjalainen.
FORUM: — I regeringsprogrammet har intagits en passus om att slopa 15 procents avdraget vid dividendbeskattningen. Är inte detta en felaktig åtgärd vid en tidpunkt, då regeringen borde göra allt för att stimulera sparandet? Är regeringen beredd att i någon form kompensera aktiespararna?
KARJALAINEN: — I den regeringspolitiska deklarationen sades det faktiskt ut, att detta 15 procents avdrag vid dividendbeskattningen skall upphävas. I själva verket är det här inte fråga om någon ny sak. Redan på fjolårssidan förhandlades det internt mellan regeringspartierna om en sådan åtgärd och man hade kommit ganska långt på väg mot ett beslut i saken.
— Avdragsrätten för dividendinkomster tillkom i samband med generalstrejksavtalet 1956, då hela företagsbeskattningen var annorlunda upplagd än den är i dag. Slopandet av detta skatteavdrag kommer inte att ha lika stor negativ effekt på aktiesparandet som införandet av avdraget på sin tid hade positiv verkan. Under den här tiden har det nämligen i beskattningshänseende vidtagits många andra åtgärder, som har gynnat företagsamheten och lindrat verkningarna av en dubbelbeskattning.
— Å andra sidan är det klart, att det är regeringens uppgift att stimulera sparandet — också aktiesparandet. Men då man beaktar i hur liten utsträckning industrin själv finansierar sin verksamhet genom aktiesparande, så har den här frågan inte så väldiga dimensioner.
— Regeringen har också beaktat att slopandet av $ 50 a i inkomst- och förmögenhetsbeskattningen inte skall störa utvecklingen av aktiesparandet. Eventuella kompenserande eller lindrande åtgärder kommer att dryftas inom det permanenta ministerutskott som handlägger skattereformärenden.
26 ä
S
Stramt utan återstramning!
FORUM: — Enligt vad Forum erfar har ett ministerutskott tillsatts för att på både kort och lång sikt ta itu med betalningsbalansproblemen. Eftersom de finanspolitiska möjligheterna på kort sikt är bundna av UKK-avtalet, måste andra utvägar sökas. Vilka?
KARJALAINEN: — Då vår betalningsbalans — eller rättare sagt bytesbalans — nu fortlöpande uppvisar underskott och årets inkomstpolitiska avgöranden uppenbarligen ytterligare kommer att öka trycket mot bytesbalansen i någon mån, behövs det ett ministerutskott som i samråd med Finlands Bank grundligt skulle analysera vad dessa inkomstpolitiska avgöranden kommer att ha för effekt på balansen. Samtidigt borde man utreda utrikeshandelns faktiska konjunkturutsikter. Först därefter kan man börja skissera upp åtgärderna för att få bytesbalansen i jämvikt. Två möjligheter står till buds: penningspolitiska åtgärder av Finlands Bank och finanspolitiska beslut av regeringen. UKK-avtalet binder inte på samma sätt som tidigare arbetsmarknadsavtal regeringens händer. Så till vida är UKK-avtalet bättre än Liinamaa Il-avtaJet, som inte tillät något svängrum för finanspolitiska beslut. Och det kan inte vara riktigt om man vill bedriva någotslags förnuftig konjunkturpolitik.
— Uppgiften för det planerade ministerutskottet blir att rätt snabbt — inom några veckor — dra upp riktlinjerna för de penning- och finanspolitiska eller andra åtgärder som krävs inom detta år, när och hur de skall sättas in.
— Det bör framhållas, att utsikterna för betalningsbalansen inte är på något sätt alarmerande, Dels kan en avmattning i tillväxttakten iakttas, vilket i och för sig inte är så trevligt, men med tanke på vår ekonomiska situation just nu kommer den att inverka retarderande på betalningsbalansutvecklingen. Dels medför årets strejker att åtminstone en del av den emotsedda importen skärs bort. Exportbortfallet på grund av strejkerna torde delvis kunna kompenseras mot slutet av året.
FORUM: — Det talas i regeringsprogrammet i allmänna ordalag om tryggandet av den ekonomiska utvecklingen och sysselsättningen samt balanseringen av bytesbalansen. Vad menar man i det sammanhanget med formuleringen att statsmakten också utvecklar sin dirigerande verksamhet I fråga om näringslivet?
KARJALAINEN: — Nu är det ju så att man inom alla samhällssektorer kräver att regeringen skall sköta konjunkturpolitiken, regeringen skall styra inkomstpolitiken, regeringen skall göra det ena och det andra. Också inom företagarvärlden framförs sådana krav. Skall regeringen målmedvetet kunna tillgodose dessa krav så bör det ske planmässigt och föregås av grundliga utredningar. Det avser ingalunda att regeringen i alla fall direkt skulle ingripa i näringslivets handlande.
FORUM: — Anser regeringen att de hittills utförda utredningarna har gett underlag för det i p. 3 nämnda inkomstpolitiska systemet som täcker alla inkomstformer och Inkomsttagargrupper, eller skall denna formulering snarare fattas som en omskrivning av det gamla önskemålet om »en inkomstpolitik» — dvs ett köttben åt vargarna?
Forum 7/71
KARJALAINEN: — Frågan om att utveckla det inkomstpolitiska systemet är en gammal tanke som varit före många år. Redan i Liinamaa-avtalen uttalades åsikter att regeringen skulle ta upp hela det inkomstpolitiska problemkomplexet till granskning. I samhället pågår en vidlyftig diskussion kring dessa frågor, utan att man först gjort klart för sig grundbegreppen. Diskussionsparterna talar sas förbi varandra, Inte minst med tanke på den fortsatta debatten är det viktigt att vi får en begreppsutredning till stånd. Det är detta som avses med att »under regeringens ledning skapa ett inkomstpolitiskt system». Vi arbetar ju nu med korta avtalsperioder och det gäller för oss att utarbeta ett system som möjliggör en smidig övergång till följande period, från denna till därpå följande osv.
FORUM: — Regeringen anser i sitt program att prisutvecklingen kan hållas under kontroll med hjälp av prisreglering och ämnar tillämpa en sträng sådan. Anser Ni personligen att erfarenheterna under de senaste åren verkligen ger fog för en dylik kolartro på prisregleringen?
KARJALAINEN: — Ja, åtminstone i detta läge. Vi har kunnat njuta frukterna av en långvarig högkonjunktur och vill vi i fortsättningen upprätthålla en åtminstone relativ balans i ekonomin, så är det nödvändigt att pristrycket bemästras.
— Personligen är jag inte någon stor vän av reglering på annat sätt än att jag tror att regeringen den vägen kan sköta prisfronten. Prisreglering upphäver naturligtvis inte behovet av att justera priserna vid stegrade kostnader, men en sådan justering sammanhänger också med produktivitetsökningen.
FORUM: — Regeringsprogrammet andas genomgående reglerings- och dirigeringsvilja. Står denna återgång till regleringshushållningen i samklang med utvecklingen mot friare umgänge och mera samarbete länder emellan?
KARJALAINEN: — Påståendet att regeringsprogrammet genomgående skulle andas reglerings- och dirigeringsvilja önskar jag nog tillbakavisa. Såsom av det tidigare sagda framgår avses inte nödvändigt med reglering och dirigering direkta reglerande ingrepp i näringslivet. Men tar vi hänsyn till den ramhushållning vi måste följa, så förutsätter den nog på sätt och vis en ledande hand, som tryggar den allmänna utvecklingen och speciellt de svagare befolkningsskiktens ställning. Ingen önskar väl någonting sådant, som att dessa i en hejdlös konkurrens skall trampas under stövlarna. Där behövs statsmaktens hand!
FORUM: — Finansminister Tallgren anser att arbetet på skattereformen har fördröjts av regeringskrisen så att den inte hinner bli klar till nästa årsskifte. Hjälper det att i regeringsprogrammet säga att arbetet påskyndas?
KARJALAINEN: — Finansminister Tallgren har säkert rätt i det att regeringskrisen — öppet varade den inte mera än en och en halv vecka, men i själva verket pågick den i flera veckor — har fördröjt arbetet på skattereformen. Det gäller ju nu att undersöka frågan om inkomst- och förmögenhets Vänd 27
Vilken teknik!
CONTACT snabbtelefo är utrustad med en elektroniskt styrd växling av talriktningen, en helt naturlig ljudåtergivning och ljudnivå. Och många andra specialiteter. Närmare uppgifter får Ni genom att returnera kupongen — eller genom att kontakta vår teleavdelning.
Som en av de äldsta sakkännare i branschen, kan vi ge Er en färdig lösning på Era önskemål.
I Jag Önskar närmare uppgifter på CONTACT snabb- | telefonsystemet.
Namn |
Ov HEDENGREN AB
Helsingfors 20’- Drumsövtigen 50 - Tel.. 670 211
Karjalainen: Stramt utan åtstramnin beskattning av fysiska personer samt under vilka förutsättningar, när och hur mervärdeskatten (moms) kunde införas. När regeringskrisen nu är ur världen kommer arbetet under alla omständigheter att påskyndas. Om detta lyckas eller inte är naturligtvis inte beroende av att det står utsagt i regeringsprogrammet.
— Inom regeringen har man varit ense om att reformen av beskattningen av fysiska personer borde genomföras så snabbt som möjligt. Däremot har olika uppfattningar gjort sig gällande inom regeringen beträffande mervärdeskattens införande. Detta närmast av den orsaken att momsen över hela linjen på en gång skulle i någon mån höja prisnivån. Svårigheten ligger i att under en sas stabiliseringsperiod då lönerna slagits fast genomföra en skattereform som får en starkt prishöjande effekt. Men detta undersöks som bäst, bla om denna skatteoperation kan kombineras med socialpolitiska åtgärder som skulle lindra väntade prisföljder eller huruvida momsreformen kunde ges en sådan utformning, att verkningarna på priserna skulle bli mycket lindrigare än vad den ursprungliga reformplanen gick ut på.
FORUM: — Enligt Ikkala-kommitténs förslag skulle avdrag för arbetsresor ges endast om kostnaderna överstiger en rätt hög gräns. I regeringsprogrammet överenskoms om höjd avdragsrätt omedelbart — alltså i beskattningen för innevarande år. Eller för att föregripa reformen?
KARJALAINEN: — Om p. 9 i regeringsprogrammet avtalades mellan regeringspartierna redan i samband med budgetbehandlingen i fjol. Högre avdragsrätt för kostnader orsakade av arbetsresor förverkligas omedelbart, men hur högt den övre gränsen lyftes är nu föremål för utredning i finansministeriet. Det gäller ju också att se vad avdragsrätten innebär för stathushållningen, Utan att föregripa finansministeriets förslag i saken, vågar jag förutspå att gränsen kommer att sättas. förmånligt för alla »resande». Och det finner jag skäligt eftersom beslutet berör alla de befolkningskretsar som nu måste färdas långa vägar till sitt arbete. Avsikten är att avdragsrätten skall kunna tillämpas redan vid årets beskattning.
FORUM: — Hur tolkar Ni, herr statsminister president Kekkonens uttalande, att en fempartiregering kan fås till stånd först efter nyval.
KARJALAINEN: — Det är presidentens bedömning av läger sådan han uttalade den i samband med regeringens första uppvaktning hos honom. Upplösning av riksdagen och nyval bestämmer sist och slutligen presidenten om och han har också de bästa förutsättningarna att bedöma läget. Mig förefaller det realistiskt att se saken så, som han sade. Naturligtvis är en regeringsombildning i praktiken möjlig även utan val, men också jag lutar åt presidentens uppfattning, att det förefaller tämligen osannolikt att vi kan komma därhän utan val.
FORUM: — För någon tid sedan skrev Västra Nyland så här: Om Karjalainen på sin tid med en viss rätt jämförts med en mussla, så kan man i dag med lika stor rätt välkomna att musslan öppnat sig. Forum ber att få dela denna uppfattning.
KARJALAINEN: — Epitetet mussla för min del härleder sig säkert närmast från den rätt långa tid jag fungerade som statsminister Kekkonens sekreterare och senare som utrikesminister. En utrikesminister måste som bekant lägga vissa band på sin tunga. Och det tror jag andra som varit eller är utrikesminister kommer att märka.
Forum 7/71